|
|
|
|||||||
| Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
|
|
#1 |
|
Ottokar lovers
|
Het lijkt er in een aantal reacties op, dat men 'dominantie' verwart met agressie.
Dominantie is synoniem met zelfverzekerd, daar waar agressie betekent, een hond die.... wel, dat laatste zal bekend zijn. Dominantie is geen enkel probleem, een zelfverzekerde, dominante hond, reageert juist vaak vanuit rust en evenwicht, hoeft zich niet te bewijzen en doet dat ook niet, aders dan met een natuurlijke blik of pose, waarbij de meeste honden meteen in de gaten hebben, dat er niet valt te spotten. Agressie komt mijns inziens juist veel vaker voor bij angstige en onzekere honden, die niet weten hoe zich te gedragen in situaties. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Junior Member
|
Synoniem van dominantie is overheersing!!!!!
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
Wat wij hier van Chabo zijn agressie merken is dat het hoofdzakelijk naar buitenlanders gericht is.Wij wonen midden in het schilderswijk waar mijn moeder en wij de enige nederlanders zijn,daarbij hebben wij op de hoek een hele grote basisschool waarvan die kinderen[bijna allemaal buitenlands] iedere dag vier keer voorbij ons raam komen en de honden uit staan te dagen
dus hebben wij onlangs de ramen maar afgeplakt met folieMaar zo zie je dat elke hond weer anders is. Voor de rest is het een scheet van een hond!
|
|
|
|
#4 |
|
Ottokar lovers
|
Denk je?
En wanneer dat al is, dan nog? Het gaat om de fysieke uiting, nietwaar? En die is veelal 'natuurlijk', waarbij de onderwerpende hond zich zonder problemen schikt naar de overheersende hond. Nogmaals, dominantie is natuurlijk, agressie is onjuist. Bij onze Ottokar exact hetzelfde, in den beginne was hij veel onzekerder en pas nadat hij vertrouwen won, is hij rustiger geworden. In die onzekere periode moest hij veelal aan de lijn, wanneer er anderen honden in de buurt waren, dat neemt nu zienderogen af en je ziet hem groeien in zijn zelfvertrouwen en anderen met veel meer vertrouwen benaderen. En wanneer hij al 'agressie' vertoont, dan is er weinig meer dan een korte correctie nodig, om hem weer tot rust te krijgen. En 9 van de 10 agressieve honden zijn juist onzeker en angstig. In mijn optiek is het probleem van agressie veel vaker te vinden bij onzekere honden, niet bij dominante honden. Last edited by Puma; 29-04-2011 at 21:08. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Non active.
|
Ik denk het ook, en de site van synoniemen denkt het ook http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=dominant
|
|
|
|
#6 |
|
Angel en Bachata,Luna
|
Het maakt me verder niets uit hoe het genoemd word,feit is dat ik 2 Tsjechen heb en als je een stukje van de rasbeschrijving leest:
'Door zijn sterke persoonlijkheid kan hij dominant zijn tegenover andere honden. Vele hebben de eigenschap het gezin en alles wat daarbij hoort te beschermen. Deze beschermings- c.q. bezitsdrang kan hij ook vertonen t.o.v. uw tas, de auto en andere zaken. ' Heb dan toevallig 1 van de vele Tsjechen die de drang heeft om mij te beschermen. @ Puma en ik denk zeker niet dat ik Angel kan beschrijven als onzeker en angstig! Eerder het tegendeel,daarom gaat het ook goed tussen mijn Saarloosreu en hem.
|
|
|
|
#7 |
|
Ottokar lovers
|
Smokey, ik benoem Angel niet als onzeker cq angstig.
Ik geef enkel aan dat het woord dominantie niet synoniem is aan agressief. Evenwicht, in balans, dat zijn volgens mij de sleutelwoorden. Het zijn soms net mensen... |
|
|
|
![]() |
|
|