Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2009, 12:04   #1
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Bij mijn weten was ook alle “trekkracht” van honden (behoudens die voor de eerder genoemde rassen) in Nederland verboden (op basis van de trekhondenwet).

Het aannemen van wetten zoals de “trekhondenwet” van destijds had allemaal met Bescherming van dieren te maken.
Deze wet had bv ten doel om een einde te maken aan de erbarmelijke omstandigheden waaronder sommige trekhonden hun werk moesten doen.

De oorsprong van artikel 36 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren heeft de zelfde Bescherming ten doel, maar zoals ik het hier lees staan zaken hier minder specifiek beschreven.
Maar ik weet natuurlijk niet of er nog specifieke paragrafen t.a.v. het verbieden van iedere vorm van trekkracht (en de rassen waarop dit niet van toepassing was) exact beschreven worden!

Ik weet alleen uit totaal andere zaken rond wet en regelgeving, dat hoe specifieker een wetgeving is en zaken expliciet omschreven worden, hoe moeilijker het is om nog “uitzonderingen” te vinden en zaken toe te staan! Want haast altijd zal daar dan altijd een wetswijziging aan ten grondslag moeten liggen.

Maar als alleen deze regel nog van toepassing is: a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;
Lijkt het mij toe dat geen normaal denkende opsporingsambtenaar een eigenaar van bv een hond van formaat Newfoundlander zal beboeten als deze een slee met een kind er op trekt

Daarnaast zou als “iedere vorm van trekkracht” voor honden nog verboden is, volgens de letter van de wet ook evenementen zoals de nationale Watertrials die gisteren voor Newfy’s gehouden werden niet geoorloofd zijn!

Maar wellicht worden boetes voor dit soort activiteiten alleen uitgedeeld door zeer fanatieke opsporingsambtenaren die met wetboek in de hand spijkers op laag water zoeken

Ik ken div. eigenaars die met hun TsW bv steppen, sleeën etc., maar nog nooit is iemand van hen daarvoor (bij mijn weten) zelfs maar voor een controle aangehouden. Maar misschien worden TsW’s die daarmee bezig zijn, door buitenstaanders ook wel voor husky’s aangezien! Hahahahahaha

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 18:40   #2
Teshi
Mutti

Teshi's Avatar

Hier in Duitsland is toegestaan. We hebben met succes getest. We waren zelfs met Atesh in Zweden en is soepel met buitenlandse slede honden samen. Januari 2009 hebben we samen gemaakt met enkele vrienden voor een heel weekend een groot experiment. Zie ook de tweede video.

Liebe Grüße Franziska en haar Tanslator google
Old 05-10-2009, 18:56   #3
casa lupo
Junior Member

casa lupo's Avatar

heeeee nog een musher gaaf zeg!
Old 05-10-2009, 21:14   #4
ELISE
Yara

ELISE's Avatar

Echt KEIGAAF!!!!!!!!!!!!!!!

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 16:49   #5
Jolanda
Member

Jolanda's Avatar

Hier een filmpje over steppen met jehond naast de fiets.

Old 06-10-2009, 16:58   #6
ELISE
Yara

ELISE's Avatar

Jolanda, wat leuk! Heb je die meteen "gevraagd" voor je verjaardag???

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 17:15   #7
Jolanda
Member

Jolanda's Avatar

Nog een filmpje, maar dan voor de step (en geen 'trekras')

Quote:
Originally Posted by ELISE View Post
Jolanda, wat leuk! Heb je die meteen "gevraagd" voor je verjaardag???
Nee, maar wie weet.......

Posting Rules