![]() |
![]() |
|
Buiten de orde Over alles en niets - over hoe je vrije tijd plezierig door te brengen... |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#11 | ||||||||
Senior Member
|
![]() Quote:
![]() Maar omdat dit voor veel mensen tegenwoordig niet zo simpel gevonden en ervaren wordt, ligt daar denk ik denk dat de oorzaak van problemen. Vroeger hadden veel mensen een hond voor een bepaald doel (bv bewaking van hof en erf, speuren, jacht, mollen vangen etc) Niemand dacht na over opvoedingsmethoden, de hond had gewoon zn werk te doen en de eigenaar was gewoon zijn baas. Tegenwoordig hebben veel mensen helemaal geen hond meer voor een bepaald doel, maar alleen als gezellige huisgenoot. Daarnaast zijn veel mensen de hond gaan "vermenselijken" veranderden er trends in het opvoeden van kinderen en daardoor deden ze het ook maar op de zelfde wijze naar honden. (ter illustratie: laatst kreeg een kleuter van 4 kreeg van mij te horen dat hij iets niet mocht doen en ging totaal door het lint en beet mij zelfs. ![]() Toen ik klein was zat ik net als jij al door m’n ouders en hun vrienden tussen de honden. En niemand heb ik toen ooit horen praten over Alpha’s, roedels etc. Iedereen die ik kende was ook gewoon een duidelijke baas en honden hadden gewoon te luisteren (en hun werk te doen bij bv boswachters en kooikers) Later heb ik met veel verschillende diersoorten gewerkt, en gezien dat alles wat ik ervaren had niet zo vanzelfsprekend voor iedereen is. Door m’n werk heb ik ook geleerd om altijd te kijken naar de achtergrond van een dier (z'n natuurlijke aanleg) en bij honden ook het doel waarom ze gefokt werden. Op die manier kun je eigenaren ook beter uitleggen waarom en hoe ze op een prettige manier met hun dier kunnen leven. ( je voedt een hond toch ook niet op een zelfde wijze op, en gaat er op de zelfde manier mee om als b.v. een kat, fret, geit, paard of vogel) En zelf vind ik het dan ook helemaal niet zo vreemd, om bij honden en zeker wolfhonden te kijken naar hun oorspronkelijk achtergrond: de roedel. Hierdoor kun je ook mensen die niet van baby af aan simpel ervaren hebben hoe het werkt, gewoon uitleggen wat een hond nodig heeft. ![]() Quote:
![]() Jij bent opgegroeid en zit tussen / in de werkhonden sport. Die mensen gaan over het algemeen wat anders met honden om dan de doorsnee Nederlandse honden eigenaar. Ik weet dat je de een gebrek krijgt van kyno's, maar je zou eigenlijk eens op een paar kynologen clubs bij trainingen moeten gaan kijken en horen en zien hoe die eigenaren met hun honden omgaan ![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Maar nogmaals, wat voor jou (haast aangeboren) vanzelfsprekend is, ligt niet voor alle mensen zo.... Ik heb jou inmiddels tijdens een aantal trainingen en bijeenkomsten mogen meemaken ![]() Quote:
![]() Enne... toch heb ik het wel eens over mn roedel ![]() ![]() Want in principe komt het in basis alle maal op het zelfde neer ![]() In een groep (= roedel) samen met veel dieren en opgroeiende kids in één huis leven, maakt het noodzakelijk dat er regels zijn wil je enigszins normaal en prettig kunnen samenleven. 'Het handhaven vewn die regels vraagt een duidelijk en consequent gedrag van de "leidinggevende" (= alpha) ![]() Quote:
![]() Quote:
![]() ![]() Quote:
![]() ![]() En ik hoop dat je na dit hele verhaal nog wel eens samen met mij wil trainen! ![]() Groetjes, Mijke PS Het zou wel leuk zijn als ook alle schrijvers die in ander forum topics hier actief zijn, ook een bijdrage aan dit topic zouden leveren!!
![]() |
|
|