Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2008, 09:01   #1
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default Rashonden niet gezond.

Ga hier even verhaaltjes vertellen,wat met fokken te maken heeft.
Lees nml. dat er weer zo iemand gefokt heeft met stamboomloze hond,geen idee waarom.Foutje? of was het gewoon opzet? Daar kan ik niet over oordelen.
Wel weet ik van fokkers die vinden dat de stamboom wolfhonden heel erg ongezond zijn,daarom maar lekker alles door elkaar gooien.
Saarloosjes met Witte Herders,Husky hier en daar.Alleen jammer dat ze nu net de honden gebruiken ,die we in de officiele fok liever niet zien,omdat er nogal wat aan mankeert.en als we het al doen,proberen we bepaalde dieren niet aan elkaar te koppelen.
Deze fokker maakt het niet zo uit welke dieren ze gebruiken ,want ach bastaardjes zijn toch gezond,want zo gaan de verhalen.

Nou dat is pech.Want al zijn er bepaalde erfelijke afwijkingen rasgebonden,dan is het nog niet zo dat deze afwijkingen niet doorvererven als we 2 verschillende herders op elkaar zetten of wolfhonden waar in het verleden waarschijnlijk ook al eens door iemand iets is toegevoegd,poolhond bijvoorbeeld.
Dan is het wel degelijk zo dat erfelijke afwijkingen doorvererven.

En wat blijkt ook nu sommige afwijkingen vererven wel degelijk.
Zeker als je natuurlijk ook als rasloze fokker in een kleine pool zit te roeren,omdat eigen honden inzetten ,natuurlijk wel zo goedkoop is.

Het ergste is dat deze mensen de honden ook nog soms verkopen als rashond,met allerlei leuke papiertjes erbij.
Maar dat zijn het natuurlijk niet.

ELKE hond ZONDER stamboom is in de kynologische wereld een bastaard.
Je kan er niet eens een officieel onderzoek bij laten doen,zoals HD keuring.Zelfs zoals bij SWH oogonderzoek.Gelukkig weten oogartsen dat bepaalde fokkers ook rashonden bewust rond laten lopen zonder papiertje,dus knijpen de meeste wel oogje dicht en doen ze het toch.

Weet ook dat meeste Rashonden verenigingen niet open staan voor bastaarden.Klinkt heel vervelend,maar als vereniging steek je heel veel energie en geld in het in stand houden van een Ras als het goed is en is het niet de bedoeling een vergaarbak te worden,voor honden van mensen die het allemaal zo nauw nemen.

De hond wordt niet minder zonder papiertje,maar je hebt niet meer als een hond uit een asiel.Ook die zijn lief en verdienen een huis,maar worden nooit een rashond.Hoe ze ook lijken.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 15:27   #2
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ik denk er hetzelfde over,geen stamboom dan is het een Bastaard.
Maakt de hond niet minder,maar de beperkingen zullen er altijd blijven.
En snap ook niet dat er mensen zijn, die toch voor een hond zonder stamboom ,bewust kiezen.
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 16:31   #3
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En snap ook niet dat er mensen zijn, die toch voor een hond zonder stamboom ,bewust kiezen.
Omdat honden zonder stamboom een stuk goedkoper zijn.
Alles draait om geld in dit wereldje, en zolang er een markt is voor rasloze pups, zullen de fokkers (als je ze zo wilt noemen) ook blijven bestaan.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 17:15   #4
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Omdat honden zonder stamboom een stuk goedkoper zijn.
Alles draait om geld in dit wereldje, en zolang er een markt is voor rasloze pups, zullen de fokkers (als je ze zo wilt noemen) ook blijven bestaan.
Ik denk dat je beter kunt zeggen zolang de fokkers van die belachelijke hoge prijzen vragen, houden die zelf de fok van honden zonder stamboom in stand.

Wat ik weet toch zeker dat het fokken van een nestje Tsjechen weinig meer kost dan het fokken van een nestje Pumi's Waarom is de prijs van een Tsjechen pup dan zo'n 400 a 500 euro per pup hoger??
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 17:28   #5
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Omdat honden zonder stamboom een stuk goedkoper zijn.
Alles draait om geld in dit wereldje, en zolang er een markt is voor rasloze pups, zullen de fokkers (als je ze zo wilt noemen) ook blijven bestaan.
Geloof niet dat dit soort fokkers verantwoordelijk zijn ,voor de totaale stamboomloze honden (bastaarden) popelatie.

Denk dat het ook een boel ontwetendheid is,en een heleboel fabeltjes,zoals het schijnt voor de castratie van de teef veeeeel gezonder te zijn dat ze eerst ff een nestje krijgt!!!!!
En zo zijn er veel meer,fabeltjes!!!

En ik geloof zelf ook niet in ongelukjes!!!!! want ook daar is een prik voor te krijgen.
Die is ook niet gezond,maar tijdens de dracht en bevalling is ook veel risico voor de teef,zeker bij mensen die niet weten wat ze doen!!!!!!!

En een nestje,oh gewoon,omdat het me errugh leuk lijkt.
Etc,etc,etc!!!!!!

Ja,en dan heb je nog die mensen,die wel een hond willen hebben.
A look a like!!!! want het geld hebben ze er niet voor over,voor een hond met stamboom!!!!!
Dus dit soort praktijken kunnen vrolijk verder gaan.

Groette Martine.

ps;dit is mijn mening!!! geen veroordeling!!!
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 17:40   #6
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by SenE View Post
Ik denk dat je beter kunt zeggen zolang de fokkers van die belachelijke hoge prijzen vragen, houden die zelf de fok van honden zonder stamboom in stand.

Wat ik weet toch zeker dat het fokken van een nestje Tsjechen weinig meer kost dan het fokken van een nestje Pumi's Waarom is de prijs van een Tsjechen pup dan zo'n 400 a 500 euro per pup hoger??
Ja de prijs zal er ook wel mee te maken hebbe.

Maar aan de andere kant is het ook weer zo,dat mensen er toch ook weer goed over nadenken,eer zij er aan beginnen.

En denk dat het voor de fokker,ook enigszins een geruststelling is,dat de toekomstige eigenaren het geld ervoor over hebben.
Dan hebben ze het er ook voor over ,om die dure dierenartsrekening te betalen,die toch eens in een hondenleven komt!!
Dus dan zit je pup, wat dat betreft toch goed!!

Maar elk voordeel,heeft zijn nadeel.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 17:54   #7
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by SenE View Post
Waarom is de prijs van een Tsjechen pup dan zo'n 400 a 500 euro per pup hoger??
Omdat je meer hond voor je geld krijgt?

hehe.. ik moet zeggen dat ik wel blij ben dat een Tsjech in verhouding veel geld kost. Als het niet zo was werd het al snel een modehond en krijg je weer te maken met een overkill aan her-plaatsers. Want een hond die 400 Euro heeft gekost doe je toch makkelijker weg dan een hond die 900 Euries heeft gekost, zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar.

Bovendien weet je als je een dure hond verkoop dat de eigenaren ook serieuze kopers zijn want ze hebben er immers behoorlijk wat geld voor over. Ook niet onbelangrijk zoals Martine al noemde is dat de kopers dan ook kapitaalkrachtig genoeg zijn om voor de dierenartskosten op te draaien en de hond "waarschijnlijk" niet voor het minste of geringste laten inslapen.

Maarja.. zoveel mensen zoveel wensen zeg ik altijd maar.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 19:08   #8
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Zo bedoelde ik het niet,ik bedoelde ze hebben het er voor over!!
En of ze er voor moeten sparen,of gewoon een vette bankrekening hebbe,dat maakt mij niet uit .
Maar ze zullen er wel voor zorgen dat het er komt .

En de Tjech als modehond?????
Zolang we blijven vertellen dat het gewoon een werkhond is,die niet wil werken.
Zal dat wel meevallen.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 19:35   #9
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Zolang we blijven vertellen dat het gewoon een werkhond is,die niet wil werken.
Jaja muts.. kan er ook nix aan doen dattie van mij lui is.
Die van jou toch ook met fietsen laatst...

Affijn... hindernisbaan... volgende week.. gna gna...
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 20:53   #10
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Jaja muts.. kan er ook nix aan doen dattie van mij lui is.
Die van jou toch ook met fietsen laatst...

Affijn... hindernisbaan... volgende week.. gna gna...
Jaja Petje!!!!!

Je hebt weer duidelijk gelijk ,zoals altijd!!!! hihiih
Ik zal een boek meenemen,heb ik wat te doen, als je van de start naar de finish gaat.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 22:41   #11
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Tegenwoordig is er een veilig alternatief mocht je hond 'perongeluk' gedekt zijn, nml Alizin 2 x een prikje met 24 uur ertussen, hoeft niet meer binnen paar dagen. Beter is het natuurlijk om geen oeps nestjes te laten komen.

Ik ben zelf niet vies van bastaarden.. bv de hele KNPV loopt er vol mee , niks mis mee , maar dat zijn dan ook geen oeps nestjes. Oh en ik heb zelf ook 3 bastaarden en 1 raszuivere Tsjech.

Oh en een flinke prijs.. die moet je er maar voor over hebben... als je dat niet wil/kan betalen wat doe je dan als je hond onder een auto loopt en een gebroken poot heeft.. euthanaseren ? En op deze manier voorkom je voor een deel dat mensen een tsjech aanschaffen omdat hij er zo lief uit ziet als pup zijnde.......
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 23:03   #12
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

[quote=jmvdwiel;137934]
Ik ben zelf niet vies van bastaarden.. bv de hele KNPV loopt er vol mee , niks mis mee , maar dat zijn dan ook geen oeps nestjes. Oh en ik heb zelf ook 3 bastaarden en 1 raszuivere Tsjech.
[quote]

Nou noem je ook wel wat op,dat is een takt van hondensport,waar een stamboomhond een vies woord is.
Thermen,zoals;voor een stamboomhond,doet ie het leuk.
Is hier heel gewoon.
Maar hier weten ze wel precies de voorouders,van de puppen.
En word ook bewust,gefokt zonder stamboom.
En ook alleen op karakter gefokt.

Maar ze zijn ook een stuk makkelijker,in een hond weg te doen.
Mocht er iets mis mee zijn,lichamelijk,of karakter.
En in de meeste gevallen(niet alle),word er met een hond op de zelfde manier omgegaan,als met een tennisracket.
Functioneert ie niet meer ,gooi hem weg,en koop een nieuwe.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 17-05-2008, 00:25   #13
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Maar ze zijn ook een stuk makkelijker,in een hond weg te doen.
Mocht er iets mis mee zijn,lichamelijk,of karakter.
En in de meeste gevallen(niet alle),word er met een hond op de zelfde manier omgegaan,als met een tennisracket.
Functioneert ie niet meer ,gooi hem weg,en koop een nieuwe.
Tsja... helaas is dat in de "kyno wereld" (zoals ze het bij werkonden wereld noemen ) niet echt anders hoor
Nee, niet bij de doorsnee eigenaar die gewoon geniet van zijn fijne gezinshond heeft, maar bij de show freaks wordt even makkelijk van "tenis racket"geruild.....
Daarnaast zou ik niet graag de fokkers van rashonden de kost geven die hun fokteef afdanken als ze "uit-gepupt" is of al eerder als ze geen (of goede) pups geeft
Terwijl die zelfde fokker wel hele verhalen houden dat ze gek zijn op hun honden en ze in hun gezin leven..

Dus wat dat betreft is er weinig verschil hoor in het tennisracket denken
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org