Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Wolfhonden: Saarloos

Wolfhonden: Saarloos Alles over dieren vergelijkbaar met de TsW... informatie over Saarlooswolfhond...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2004, 12:24   #1
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default Vertalingen + verhaal zwarte Wolf

Quote:
Originally Posted by mijke
Omdat ik mij goed wilde documenteren over alle ins en outs rond de Mutara kruisingen heb ik mij de afgelopen weken (soms zelfs met behulp van vertaalmachines ) werkelijk suf zitten vertalen aan allerhande stukken, brieven, correspondenties en forum reacties in diverse talen.
Wil eigenlijk even reageren op dit stukje van mijke.
Tegenwoordig is dat internet heel handig,we kunnen op een snelle manier gegevens uitwisselen,alleen blijven we zitten met verschillende talen.
Je hoort steeds meer over vertaalmachines,maar ik denk dat hier ook een gevaar in schuilt.
Iedereen heeft denk ik vroeger wel eens dat spelletje gespeelt,waar je zinnen in elkaars oor moest doorgeven of zelfs een woord.aan het eind van zo'n kring ,kwam er dan vaak iets heel anders tevoorschijn.
Ben bang dat het op internet ook wel gebeurt,omdat stukken ,van vertaling naar vertaling gaan.

Er staat nml. ergens op het engelstalige forum,dat de Ned. Rasvereniging,zou hebben geschreven,dat de Saarloos makelijker te trainen is als de Tsjech.Nou zal iedereen die een beetje de 2 rassen kent ,weten dat dit beslist niet zo is en de Rv dat ook beslist niet promoot om er een werkhond van te maken.
Maar het staat er wel.

Ook wordt er ergens beweerd dat er zwarte SWH's voorkomen,slaat ook helemaal nergens op.Wel zijn ze als pup vaak heel donker.

Wil met deze voorbeelden aangeven dat we heel voorzichtig moeten zijn met vertalingen en als we het doen,dan het liefst vanuit de orginele taal beginnen.

Hieronder een stukje geschreven door Leen Saarloos,over een zwarte wolf,waaruit waarschijnlijk het verhaal is ontstaan dat hij hem ook zou hebben gebruikt,waar dus totaal geen bewijs voor is.

Gr. Christa

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

IN HEM HUIST DE ????

Door Leen Saarloos.



De zwarte Canadese wolven.



Wij gingen op bezoek in Haren bij de heer Frijlink, bioloog . De reis ging over de afsluitdijk en om ongeveer 2 uur ’s middags waren wij ter plaatse . Na een hartelijk welkom gingen wij achter eens kijken . Op het eerste gezicht zou je denken aan een zwarte hond met een witte plek op de borst, die zijn baas op uitbundige wijze begroet . Dit begroeten was niet alleen tot zijn baas gericht maar gold ook de bezoekers . Mijn dochtertje bijvoorbeeld kon hem direct aanhalen en ook voor ons was hij uiterst vriendelijk, kortom een volle wolf met hondenallures . Deze wolf had alles wat het wilde dier aangeboren is, afgelegd . Ook op straat is deze wolf voor niets of niemand terughoudend . Niet voor voertuigen, niet agressief voor dieren, zoals paarden enz . Wij zagen hem over een schutting springen van 1,75 meter hoogte, echter niet op commando zoals je dat een hond leert: Zit en dan Over . Neen, dit zal hij nooit doen, want de baas moet mee.



Deze loopt er dan langs.



Ik heb een 40-jarige ervaring met wolven maar zo’n karakter heb ik nimmer gehad of gezien bij mijn 5 wolven, die mij zo aan de lijn wel volgde, maar ze waren op alles ingesteld . Ik kreeg ze niet voorbij wagens of iets van dien aard . Dan kwam het zelfbehoud naar voren . Alleen al als ik anders gekleed was, was het al mis . Dit alles is bij TIMBER, de zwarte wolf, weggevallen . Hij is voor iedereen even vriendelijk.



Nu is het wel zo, dat ook bij de wolvenroedel in de vrije natuur in het algemeen verschil van karakter aanwezig is . Niet iedere wolf, al is de groep genetisch nog zo zuiver van aard dan de ander . Ook het milieu waarin hij op groeit, dus de milieu-factor, spreekt een woordje mee.



Voedt men hem op met een hond als partner, dan zal hij de hond als roedelleider gaan beschouwen . Doet men het zelf, dan zal hij zijn verzorger als aanvoerder (roedeleider) gaan beschouwen . Dit wil echter niet zeggen, dat hij die leider slaafs zal volgen, neen, hij is de leider van de in groepsverband levende wolven, die door allen gehoorzaamd wordt bij de kolpjacht op de vlakte op prooi . Verdergaat ieder zijns weegs en zo beschouwt een wolf zijn baas ook . Toch zit hier een zekere vriendschap, saamhorigheid zou ik het willen noemen en dat is de hond die naar voren komt . De wolf is onmiskenbaar een hond, maar geen slaafse hond zoals onze honden, die ontelbare jaren dor de mens gefokt zijn en met de mens samengeleefd hebben . De wolf is een persoonlijkheid, maar toch een groepsdier en leeft als zodanig ook dikwijls paarsgewijze voor het leven en aan de andere kant ook weer polygaam (alleen).
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 03-10-2004, 20:12   #2
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Re: Vertalingen + verhaal zwarte Wolf

Quote:
Originally Posted by Stenka
Tegenwoordig is dat internet heel handig,we kunnen op een snelle manier gegevens uitwisselen,alleen blijven we zitten met verschillende talen.
Je hoort steeds meer over vertaalmachines,maar ik denk dat hier ook een gevaar in schuilt.
Iedereen heeft denk ik vroeger wel eens dat spelletje gespeelt,waar je zinnen in elkaars oor moest doorgeven of zelfs een woord.aan het eind van zo'n kring ,kwam er dan vaak iets heel anders tevoorschijn.
Ben bang dat het op internet ook wel gebeurt,omdat stukken ,van vertaling naar vertaling gaan.....etc.
Wil met deze voorbeelden aangeven dat we heel voorzichtig moeten zijn met vertalingen en als we het doen,dan het liefst vanuit de orginele taal beginnen.
Ben ik helemaal met je eens hoor!
Ten eerste kloppen de vertaalde zinnen vaak voor geen meter en krijg je soms de meest bizarre teksten

Daarom ben ik na de vertaling van een bep. stuk ook steeds weer gaan checken (met mensen in dat land) of ik het goed begrepen had
En daarnaast heb ik meters correspondentie gevoerd met div. mensen, (juist om ook te voorkomen dat ik domme blunders zou gaan maken door die slechte vertalingen) om mij zo goed mogelijk te documenteren en alles toch een beetje helder op een rijtje te krijgen

Waar de mensen al die teksten van de SWH RV vandaan hebben is mij ook duister
Heel veel mensen in het buitenland (die zelf geen SWH hebben) schijnen daarnaast ook nog, beter dan wij hier in Nederland te weten, welke kruisingen er ooit gemaakt zijn en hoe het ras precies ontstaan is

Maar, helaas is de ned. SWH RV ook niet erg behulpzaam naar buitenlanders die om meer informatie over het ras vragen
Ik ken verschillende mensen die echt serieus op zoek zijn naar de oorsprong van het ras, de preciese verschillen willen weten tussen SWH en TsW etc. Zij hebben ook de RV gevraagd om nadere informatie en hulp in dit opzicht. Maar zij krijgen alleen te horen: "onthoud dat een volbloed echte SWH erg zeldzaam is buiten Nederland" en meer teksten van gelijke strekking.

Ik vind het echt heel erg jammer, dat serieus in dit SWH ras geinteresseerde mensen zo met een kluitje in het riet gestuurd worden
En het is dan ook niet verwonderlijk, dat wanneer mensnen het alleen moeten hebben van slecht vertaalde, incomplete of onjuiste teksten die op internet staan, zij soms zelf ook "kreupele" verhalen over de SWH verder de wereld in brengen

Wat zouden mensen internationaal toch gebaat zijn met een open en eerlijke voorlichting over rassen, hun afstammning en de ontwikkelingen binnen zo'n populatie!!!

En dat is dan ook precies de reden waarom ik probeerde zo veel mogelijk info over de Mutara's te verzamelen.

Groetjes,
mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 03-10-2004, 22:44   #3
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default Re: Vertalingen + verhaal zwarte Wolf

Quote:
Originally Posted by mijke
Wat zouden mensen internationaal toch gebaat zijn met een open en eerlijke voorlichting over rassen, hun afstammning en de ontwikkelingen binnen zo'n populatie!!!


Groetjes,
mijke
Ach weet je,als je gaat kijken bij oudere rassen ,dan is het vaak ook niet duidelijk waaruit ze precies zijn ontstaan.Vaak liggen meerdere rassen ten grondslag aan de hond die we dan nu kennen.
Vanmiddag zag ik ineens weer een foto van een TWH op de voorpagina ,die ik ineens weer heel erg mooi vond en dan ga ik verder kijken waar de hond uitkomt en zo.Het leuke is als er dan allemaal foto's van de pups staan en je ziet hoe verschillend die zijn,van de lange hoogbenige types,naar honden die op een Malamute lijken.Ja kan dan zeggen er is van alles doorgegooid,ja natuurlijk vroeger ging men op karakter en werkdrift,ze hadden niks te maken met stambomen en rasstandaarden als de hond maar geschikt werd voor hetgeen hij nodig was.En al heb je nog zo'n mooi bijgehoude database,als er iemand de fout in is gegaan ergens,kom je er nooit meer achter.
Natuurlijk moeten we proberen valse inlichtingen te ontmaskeren,maar 100% waterdicht krijgen we het nooit.

Ben trouwens wel jaloers op jullie mooie opgebouwde database,hier nog eens m'n complimenten aan al die mensen die dit hebben opgezet en het allemaal zo goed onderhouden.Het is toch al een mooie basis om een goed ras te fokken.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 07:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org