Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2007, 17:44   #1
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default Slede trekken en trekken in het algemeen

hallo,

Ik was al een tijdje aan het twijfelen om dit topic aan te snijden. Nu ik lees bij het topic 'fietsen' dat er toch nog wel mensen zijn die hier interesse in hebben, doe ik het dus maar. Ik zag op de Engelse site van wolfdog een heel leuk filmpje van TsW's die de slede trekken en daardoor ben ik beginnen nadenken om met mijn honden ook zoiets te doen. Ik denk dat ze er enorm veel plezier in zouden hebben! Jennah is nog maar 8 maanden, dus nog wat te jong lijkt mij, maar ik ben mij toch al aan het informeren...
In België is het wel verboden om een hond als 'trekhond' te gebruiken. Ze mogen NIETS trekken, op welke manier dan ook. Ik weet niet of dat in Nederland ook het geval is? Hoewel er denk ik niet veel mensen op de hoogte zijn van deze wet. Dus de kans dat de politie je tegenhoud om je een bekeuring te geven, lijkt me klein. Als je toch écht zoiets wil doen met je hond, moet je een aanvraag indienen en toestemming krijgen voor elke keer je met je hond buitenkomt om dit te doen. Dus elke keer een nieuwe aanvraag... En je moet ook een aantal redenen kunnen geven 'waarom' je dit wil doen.
Maar weet er iemand waar je speciale tuigjes e.d. kan kopen voor je hond? En hoe kan je ze het beste leren reageren op 'links' en 'rechts' enz... ? Heeft er misschien iemand op dit forum ervaring met sledehonden of dingen die daarmee te maken hebben? Niet dat ik zover wil gaan in het 'laten trekken', maar ik ben nu eenmaal heel nieuwsgierig in hoe dit in zijn werk gaat!

Groetjes,

liesbeth.
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 17:53   #2
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Ben even aan het zoeken gegaan!
Lees dit maar eens!! : http://www.samojeed.com/forum/phpBB2...2ce7347c27f6ca
Was ook al bezig met zoeken toen jij dit topic al aansneed Liesbeth.

Groetjes, Jolanda
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 18:25   #3
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Hoi,

Ook in Nederland mogen er maar vier rassen voor de slee.

Maar er wordt wel met andere rassen wel (stiekem ) aan sledesport gedaan alleen kun je niet meedoen aan wedstrijden.

Wij gaan straks ook met onze honden steppen (op voorwaarde dat de honden het leuk vinden natuurlijk en hun conditie goed is) ik verwacht op dit gebied niet veel problemen ....

groet Willy
__________________
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 18:32   #4
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

vorig jaar heb ik dat al met laszlo en misty gedaan !

zo'n houten kinderslee, met de kids erop en de honden ervoor. Had wel bij Laszlo een dubbele lijn gedaan, zodat niet de honden er met de kids vandoor konden gaan! Ze vonden het nog leuk ook!
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 18:34   #5
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

In Nederland geldt;

In de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren is een verbod opgenomen om een hond als trekkracht te gebruiken. Dit betekent dat honden geen kar of andere zaken of personen mogen trekken.

Voor vijf sledehondenrassen is een uitzondering gemaakt in de Vrijstellingsregeling sledehondensport. Het betreft Alaskan Malamute, Eskimohond, Groenlandse hond, Samojeed, Siberian husky.

( Bron; www.hetlnvloket.nl )

Om commando's links en rechts aan te leren, is het leuk om met je hond te gaan dirigeren. Als hij het leuk vindt om ergens op te springen ( kan een lage ton zijn, maar ook een kleedje) dan leg je twee van deze zaken twee meter uit elkaar en ga jezelf met je hond in het midden staan. Dan geef je hem het commando LINKS en begeleidt je hem naar het linker matje/ton. Als hij erop zit volgt de beloning. Zelfde geldt voor RECHTS. Herhaal dit een paar keer per dag. Als hij uitzichzelf op het matje/ton gaat na het krijgen van een commando, ga je langzaam uitbreiden. Dus dan leg je de matten/tonnen 4 meter uit elkaar. Als je dit rustig opbouwt dan zit je voor je er erg in hebt aan de 40 meter, prachtig om te zien, en leuk om te doen. Als je hond het dirigeren door heeft ga je het ook op andere plaatsen doen, of tijdens het wandelen b.v. maar dan alleen de commando's dus zonder hulpmiddelen.

Dit is een manier, waarschijnlijk heeft Willy ook nog wel wat tips want die is er al mee bezig!

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 18:39   #6
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by casa lupo
Hoi,

ik verwacht op dit gebied niet veel problemen ....

groet Willy
( We zijn een beetje tegelijk aan het typen )

Volgens mij als je tegen oom agent zegt dat je TSW een Samojeed is , knippert hij twee keer met zijn ogen en loopt tie maar door
herder jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 18:45   #7
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Quote:
Originally Posted by herder
Volgens mij als je tegen oom agent zegt dat je TSW een Samojeed is , knippert hij twee keer met zijn ogen en loopt tie maar door
Dat denk ik ook, ze hebben toch geen idee wat voor ras het is dat je hebt
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 18:55   #8
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Hier info. over steppen met je hond: http://www.hondengedragsforum.nl/ind...=3733.msg48931

Groetjes, Jolanda
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 20:09   #9
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Heb met Leo's en Newfy's al waarschuwingen en boete gehad (o.a. dankzij "aardige" mensen die het "zielig" vonden en uit "goedheid" instanties inlichtten)

Tip: praat er niet te openlijk over en ga steeds naar een ander rustig gebied

En ik train en trek tegenwoordig natuurlijk ook alleen nog maar met mn "Husky"!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 20:23   #10
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Jaaaaaaaaaa oom agent schrikt meer als je zegt dat je een 'wolf'hond hebt dan als je zegt dat het een sledehond is ... Ja Mijke had je ze dan geen husky pakje aangedaan

(denk inderdaad Bert dat we gelijk aan het typen waren en dan is het maar net wie het eerst op submit drukt ...)

Het aller aller belangrijkste is eerst te kijken of je hond het leuk vindt en of de conditie goed is .... en inderdaad lekker spelenderwijs opbouwen, sommige geven met fietsen al aan aan hun hond of ze links of rechts gaan dus die hebben dan een kleine voorsprong ..

Verder is het handig eerst met de band te trainen zodat de hond kan wennen aan het feit dat 'iets' achter 'm aankomt en ook handig voor de baas want begin je gelijk met de step en je hond neemt een spurt ... staan die bomen toch vaak dichter bij als je denkt (helm is vaak ook niet overbodig, want het kan harder gaan als je denkt ) . Probeer in het begin ook te oefenen op een breed pad.

Het is trouwens niet zonder verslavings verschijnselen voor zowel baas als hond/ honden


enne zijn er ook foto's van het slede avontuur met je kindjes Vanessa?

(Wie weet komt er nog eens een Tjechen step/ slede treffen)

groetjes Willy
__________________
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 10-01-2007, 10:51   #11
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

helaas hebt ikke er geen foto's van, maar het was wel dikke pret (zowel honden als kinderen) kan ik je melden! De kids moesten zo lachen dat ze er een paar keer vanaf waren gevallen.

Ook een stukje eigen belang hoor ! Scheelde mij weer 40 kilo kinderen trekken!
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 10-01-2007, 15:29   #12
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default ...waar blijft de sneeuw ....

Hoi Vanessa,

Dus jij en de kid's zitten nu de sneeuw uit de lucht te kijken ....
...en als er sneeuw komt dan wel effe plaatjes schieten ....

groetjes Willy
__________________
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org