Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2006, 16:20   #1
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default ADHD Tsjech

Ik hoor en lees overal van die mooie verhalen van Tsjechen die in de kamer lopen als de baas niet thuis is ect etc.

Onze Tuff komt helaas helemaal niet in huis, je wordt gewoon helemaal gek dan. Die springt overal op en over. Niet uit verveling maar uit enthousiasme!! Hij blijft je knuffelen, voor het geval je was vergeten dat hij van je houdt. Als pup was hij al zou we hebben hem tot een jaar in huis gehouden, toen kon het gewoon echt niet langer. Onze katten begonnen hem aan te vliegen omdat hij gewoon te druk is en vooral omdat ie niet naar de baas luisterd als ie iets stouts doet. Dan vond onze alfa poes dat zij hem dat ook nog even moet vertellen en dat ie moet luisteren. Wandelen, fietsen, spelen noem maar op je denkt dat ie moe is maar nee hoor meneer staat er na 2 tellen alweer. Wat gaan we nu voor leuks doen baas? en Oh ja had ik je vandaag al laten merken dat ik ontzettend veel van je hou, dus knuffelen!!!

graag reactie of er meer mensen zijn met zo'n gezond gestoorde ADHD Tsjech.
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 21-09-2006, 19:41   #2
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Hoi,

Ook onze oudste Tsjech was een echt ADHD type, dit duurde tot ze een jaar of twee was, dus heel herkenbaar!
Wij hebben haar echter wel altijd in huis (samen met onze andere Tsjech en Amerikaanse Dingo), en met kalmerende signalen en negeren gereageert, nu is ze ruim 3 en een stuk rustiger geworden.


Zelf wil ik geen honden die niet binnen mogen omdat het een echt roedeldier is, tja het was even doorzetten maar nu kan ze zelfs alleen binnen zijn ..

groet Willy
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 21-09-2006, 20:39   #3
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

OK maar Tuff is ondertussen ruim 3 jaar oud en nog geen steek rustiger. Trouwens zijn zusje is wel iets rustiger maar ook niet veel. Die 2 zijn buiten de hele dag bezig.
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 21-09-2006, 21:50   #4
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

De meeste TsW's zijn van die ADHD monstertjes hoor! Naar mate ze ouder worden wordt dat gelukkig een stuk minder

Maar... mijn ervaring is dat als je er twee hebt en ze van jongsaf de hele dag samen mogen dollen er geen eind aan komt
Maar dat geldt ook voor andere rassen hoor!
Zelf wil ik graag al mijn honden gewoon in huis om mij heen.
Daarom separeer ik jonge honden zo nu en dan van elkaar (een in de gang, andere keuken etc) tot ze zich weer wat normaler/rustiger gedragen

Al mijn vee loopt altijd gewoon los binnen rond (zo nu en dan heb ik 5 honden tegelijk in huis). En ik ben alleen heel streng omtrent geklooi en rennen door het huis, dat mogen ze van mij alleen in de tuin op de momenten dat ik dat wil. In huis gedraagt alles zich dus heel relaxt en normaal en in de tuin zijn het net ongeleide projectielen

Nieuwkomers (logee's of tijdelijke herplaatsers) gaan als ze zich nog niet gedragen kunnen, de eerste dagen aan een lijntje. En bij hen volg ik wat extreem "regelbeleid" (in kamer uit kamer, in bench uit bench, even alleen, dan weer afwisselend met andere samen) En na een paar dagen hebben ze door dat ik de alpha ben en wat roedelregels van de pack hier zijn.

Maar met logeer/opvang honden die al geruime tijd gewend zijn om zelf hun programma en hun daginvulling te bepalen (omdat ze alleen of met meerdere normaal in een kennel zitten), duurt het altijd wat langer tot ze zich in huis relaxt gedragen. Die proberen naar binnen te stormen en jumpen in hun route gewoon ff over de bank etc. Heel logisch want ze zijn niet gewend dat er binnen andere regels zijn dan buiten.

In wezen kun je nagenoeg iedere hond leren dat ze zich in huis volgens jouw regels en relaxt gedragen. Maar als ze bij jullie gewend zijn aan een kennel en jij en de doggy's daar geen problemen mee hebben, waarom zou je dat dan gaan veranderen?
Doe gewoon lekker wat het beste bij jullie en je leefomstandigheden past
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org