Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-01-2008, 20:51   #1
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default Heupdysplasie en 'onze' TSW's

Hoi Allemaal,

Als je zo eens om je heen kijkt, vraagt en leest dan hoor je best veel over heupdysplasie. Maar over 'onze' TSW's word toch veel geschreven en gezegd dat het een nog jong en daarom gezond ras is. Als we ervan uit gaan dat het ook zo is, dan hebben we denk ik allemaal het doel om ons ras zo gezond mogelijk te houden.

Het voorkomen van erfelijke ziekten is hierbij natuurlijk het belangrijkste. Er zijn veel erfelijke ziekten (algemeen hond) maar ik wilde in dit topic het even hebben over heupdysplasie en de fokkerij.

Persoonlijk ben ik van mening dat we met zijn 'allen' alleen moeten willen fokken met honden die HD A hebben, en HD B tot en met HD E uit moeten sluiten van de fokkerij. Dit om op deze wijze zoveel mogelijk het risico op heupdysplasie te beperken. (Ik schrijf te beperken omdat je ook uit een combinatie HD A/HD A een pup kunt krijgen met b.v. HD C, maar de kans is wel aanzienlijk kleiner)

Omdat hier ook ander meningen over zijn ben ik wel benieuwd wat de meesten ervan vinden.

Ik vind dus dat het alleen verantwoord is met honden te fokken die beide HD A hebben. Wat vinden jullie? tot welke 'score' mag er met honden gefokt worden?

HD A Betekent dat de hond röntgenologisch vrij is van heupdysplasie,
HD B Transitional case (=overgangsvorm)
HD C Licht positief
HD D Positief
HD E Positief in optima forma

Groetjes,

Bert

P.s. natuurlijk dient er voor het fokken met meerder zaken rekening te worden gehouden dan alleen HD. In de praktijk best moeilijk omdat er nu eenmaal niet op ieder hoek van de straat een TSW te vinden is.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2008, 22:32   #2
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

Hallo,
Samen met de officiele (FCI) HD uitslag van mijn twh's, kreeg ik een tekst in het engels met 2 thema's: "no signs of degenerative hip joint disease" en "there are clear signs of degenerative joint disease".
Bij nr1 staan A1,A2,B1,B2 en C1. Bij nr2 staan C2,D,E,.....

Vermits dit een officieel document is van FCI denk ik dat men tot en met C1 mag fokken. Slechter is niet toegestaan.
Elke goede fokker zal een C1 laten dekken door minstens B of liefst A.

Enkel fokken met A heupen is volgens mij onvoorstelbaar vermits er bijvoorbeeld in Belgie zeer zelden een "A" wordt gegeven.
De keuze van dekreu zal NOG moeilijker zijn.

Bovenstaande hd-limieten zijn ook opgenomen in het fokreglement van CSW Belgium.

Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2008, 23:25   #3
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

http://www.canecorsonancy.nl/hazewinkel.htm een leuk artikeltje van meneer Hazewinkel over zowel HD als ED.

Mijn persoonlijke mening is dat als je alleen nog maar HD A honden gebruikt je wel een erg nauwe basis gaat creeeren in het ras (dit geld voor alle rassen) , met mogelijk daardoor weer andere problemen. De fokbasis breed houden lijkt me een goede zaak. zo dus ook niet alleen de allermooiste honden inzetten voor de fok, dus niet alleen de showresultaten laten mee tellen. Daarbij is er niks zo variabel als de beoordeling van een keurmeester.

Misschien is het zelfs een idee om bv geen nestherhalingen toe te staan (tenzij bv het een nest is van kleiner dan X) , of pas een nestherhaling toe te staan nadat er 3 verschillende reuen gebruikt zijn. een maximaal aantal te verwekken aantal pups per teef/reu.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2008, 23:28   #4
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Wat ik nu jammer vind is dat de HD uitslagen niet meer bij de honden staan als je ze aan klikt.. lijkt me wel handig. volgens mij staan ze alleen nog bij de verwachte pups als je daar op klikt.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 00:22   #5
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

toch nog even aan het googelen... vind ik nog een leuk forum om wat over HD te lezen
http://yankee.messageboard.nl/12347/index.php
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 00:41   #6
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Bij mijn eerste nest (waarvan o.a. Shadow (van Barry)en Aram (van Bert) zijn)
hadden beide ouderdieren HD-A.
Als fokker zijnde heb je dan volgens mij het best mogelijke gedaan,
om 'goede' pups op de wereld te zetten.

Veel mensen vergeten dat daarnaast de leefomstandigheden van de pup in het eerste jaar
ook grote invloed hebben op de vorming van HD bij de hond.
M.a.w. als de pup in zijn eerste levensjaar in de huiskamer veel uitglijd
op 'gladde vloeren' zoals parket-zeil-tegels,
of hij moet veel traplopen, of je laat hem naast de fiets rennen,
dan is de kans dat de hond HD krijgt veel groter.
Dus dat is iets waar de fokker dan niets meer aan kan doen !

Ayla en Indy hebben beide HD-A
Als ik een reu zou moeten kiezen,
heb ik natuurlijk het liefst ook een reu met A.
Maar als de reu HD-B heeft en voor de rest "kwaliteiten"
die het ras ten goede komen, zou ik ook voor die reu met B gaan.
Een reu met C, zou ik persoonlijk niet snel kiezen.

P.S. Ik vind het ook jammer dat in de database,
veel info (waaronder de HD uitslagen) zijn verdwenen.
Misschien weet Mijke waarom dit is ??
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 00:49   #7
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Hai,
Persoonlijk vind ik dat je als eigenaar van een Tjech je hond officieel behoort te laten afröntgen.
Of je nou wel of niet met je hond wil fokken.
Maar voor de wetenschap,in welke lijnen er wel en geen hd zit.
Want als je een willekeurige reu of teef heb, waar veel nakomelingen met HD voorkomen.
Denk je als toekomstige eigenaar en of fokker wel 2x na,of je daar een pup van neemt,of mee door fokt,of een andere combinatie moet nemen.

Maar ik vind ook dat je in gedachte behoort te houden,waar is de hond op gegroeid,goede voeding,genoeg beweging,gladde vloeren,trappen lopen,et etc etc etc.

Want alles is kapot te krijgen.
De hond kan bv wel HD c zijn maar wil niet zegge dat het word doorgegeven aan de nakomelingen,of bij de ouders vandaan komt!!!

En ik vind persoonlijk dat er teveel word gefokt met honden, zonder HD uitslagen!!!!
En der ook genoeg mensen zijn die hier helemaal niet opletten!!!!!!!
En gewoon een pup kopen, uit ouders die geen HD uitslagen hebben
Is toch een bewijs voor die fokkers dat het toch niet nodig is,je hond te laten afröntgen

Maar persoonlijk vind ik het karakter net zo belangrijk,als de hd uitslagen,dat behoord ook geweldig te zijn.
Groette.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 01:01   #8
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

HIHIHIHI

Hai Stefanie,
Je was der ff tussen door gegaan,terwijl ik an het tikke was
Het lijkt zo wel, een halve herhaling.
Groette.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 01:13   #9
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Herhaling is goed... dan blijven dingen tenminste hangen
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 01:20   #10
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

HIHIIHIHHI
Maar voor sommige kan je blijven herhalenen blijft het nog niet
hangen
Groette.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 01:27   #11
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
HIHIIHIHHI
Maar voor sommige kan je blijven herhalenen blijft het nog niet
hangen
Groette.

dan heb je nog niet vaak genoeg herhaald , of soms bij honden te vaak herhaald.. en tillen ze hun middelvinger naar je op
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 02:33   #12
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ik bedoelde geen honden,maar kan het wel waarderen in een hond!!
Als ze de middelvinger na me opsteken

Maar soms houd je gewoon op met iets herhalen,om het simpele feit!!!!
Te dikke plaat RVS voor hun kop(mensen bedoel ik hier mee)
Groette.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 11:00   #13
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by stefanie View Post
Bij mijn eerste nest (waarvan o.a. Shadow (van Barry)en Aram (van Bert) zijn)
hadden beide ouderdieren HD-A.
Als fokker zijnde heb je dan volgens mij het best mogelijke gedaan,
om 'goede' pups op de wereld te zetten.
Yep helemaal mee eens!

Quote:
Originally Posted by stefanie View Post
Ayla en Indy hebben beide HD-A
Als ik een reu zou moeten kiezen,
heb ik natuurlijk het liefst ook een reu met A.
Maar als de reu HD-B heeft en voor de rest "kwaliteiten"
die het ras ten goede komen, zou ik ook voor die reu met B gaan.
Een reu met C, zou ik persoonlijk niet snel kiezen.
Hoewel ik persoonlijk voor de twee keer HD A zou gaan, vind ik bovengenoemde wel een goede motivatie om dan een HD B in te zetten als deze verder allemaal top kwaliteiten heeft.
HD C en verder zou wat mij betreft uitgesloten moeten worden van de fokkerij.

Quote:
Originally Posted by stefanie View Post
P.S. Ik vind het ook jammer dat in de database,
veel info (waaronder de HD uitslagen) zijn verdwenen.
Misschien weet Mijke waarom dit is ??
Yep sluit ik me bij aan!

Het laten rontgenen van alle nakomelingen vind ik ook wel een goed idee, je krijgt dan wel een beter beeld. Misschien iets voor de verenigingen om een afspraak te maken met de fokkers, iets in de zin van : Nieuwe eigenaar laat na 18 maanden zijn TSW rontgenen, dan krijg je 100 euro van het aankoopbedrag van je pup terug. Dit om mensen te motiveren om foto's te laten maken. Of zo iets.....

Groetjes,

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 11:14   #14
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

En wat doe je dan als de nieuwe eigenaar de hond niet wil laten röntgen???
Omdat deze daar helemaal geen belang in stelt??

Je kunt het als fokker dan wel beargumenteren maar als de nieuwe eigenaar niet wil, dan kan je er niets aan doen. Verplichten kan je hem niet omdat hij de hond gekocht heeft.

En wat gebeurt er dan met het geld?? Dat blijft dan bij de fokker??? Dan is hij in weer zgn. Euro 100,-- rijker!!!!

Of stoppen we dat geld in een potje bij de vereniging?? En wat doen we dan daar weer mee??

Zo eenvoudig is het allemaal niet om zoiets te regelen.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 11:25   #15
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by stefanie View Post
Bij mijn eerste nest (waarvan o.a. Shadow (van Barry)en Aram (van Bert) zijn)hadden beide ouderdieren HD-A. Als fokker zijnde heb je dan volgens mij het best mogelijke gedaan,
om 'goede' pups op de wereld te zetten.
Hoi Stefanie,

Ik dacht dat de vader van Shadow HD-B1 had volgens Nederlandse normen?

@all

Persoonlijk zou ik ook niet met honden gaan fokken die HD C of hoger hebben. Een dekking met een HD B hond kan prima als de andere hond een HD A uitslag heeft. Fokken met 2 honden met HD B zou ik persoonlijk dan weer niet doen tenzij bijvoorbeeld de genenpoel heel erg klein is (zoals bij de saarlooswolfhond).

Niet geheel onbelangrijk lijkt het me ook om je als fokker/pupkoper wat verder te verdiepen in de hd uitslagen van de voorouders van pappa en mamma voor zover deze beschikbaar zijn.

Ik heb Shadow in December laten rontgenen (officiele HD foto's) en de foto hiervan kun je via de volgende link bekijken:

http://www.wolvenbende.nl/images/hd.jpg

Ik heb de uitslag nog niet gekregen van de Raad van Beheer (verwacht hem ieder moment) maar ik heb deze foto eens vergeleken met wat foto's die ik tegenkwam op het internet en ik ben bang dat het een slechte uitslag word (HD D). Nu is dit niet geheel onverwacht, want zoals sommigen van jullie weten heb ik Shadow al ooit eens eerder laten rontgenen (omdat hij last had) en toen bleek al dat zijn heupen niet geweldig waren.

Vroeger had Shadow erg veel last van kreupelheid en pijn maar met een aangepast dieet (hills j/d) en veel loopoefening heeft hij er nu helemaal geen last meer van gelukkig.

Als je uitslag van Shadow straks bekend is zal ik hem hier wel plaatsen.

Als pupkoper is het denk ik wel belangrijk om bij de fokker te vragen naar de uitslagen van de HD test en vooral ook naar de papieren hiervan.
Dan nog is dit natuurlijk geen garantie dat je hond HD vrij is/blijft, maar alle beetjes helpen.

Groeten,
Barry
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 11:39   #16
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Volgens mij is het inderdaad een goede zaak om zoveel mogelijk eigenaren te overtuigen dat het goed is voor het ras als ze hun hond laten rontgenen. Als mensen serieus met hun hond willen werken bv behendigheid/ipo/knpv dan is het ook wel fijn om te weten of je hond dit wel aan kan qua heupen.

De vraag is inderdaad hoe krijg je dit voor elkaar..... voorlichting denk ik want dwingen dat gaat niet , of je zou de pup tot 16 weken moeten houden en dan laten penhippen voordat je hem/haar plaatst... maar of dat nu zo prettig is

Ik denk er zelf aan om Barany ook te laten penhippen.... hiermee kun je zien hoe goed de heupen vast zitten en dit zou mogelijk een betere voorspellende waarde hebben... maar ook hier zijn de meningen nog over verdeeld , natuurlijk ook de normale HD foto's .. kan in 1 sessie door
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 12:51   #17
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by KoosLetydeGraaff View Post
En wat doe je dan als de nieuwe eigenaar de hond niet wil laten röntgen???
Omdat deze daar helemaal geen belang in stelt??

Je kunt het als fokker dan wel beargumenteren maar als de nieuwe eigenaar niet wil, dan kan je er niets aan doen. Verplichten kan je hem niet omdat hij de hond gekocht heeft.

En wat gebeurt er dan met het geld?? Dat blijft dan bij de fokker??? Dan is hij in weer zgn. Euro 100,-- rijker!!!!

Of stoppen we dat geld in een potje bij de vereniging?? En wat doen we dan daar weer mee??

Zo eenvoudig is het allemaal niet om zoiets te regelen.

Letty
Het hoeft ook niet eenvoudig te zijn. Maar ik schrijf zo maar een ideetje op, in de hoop dat er lezers geprikkeld worden en misschien wel een heel efficient idee hebben!

Maar wat vinden jullie over HD en fokken, tot hoever kun je gaan?

Groetjes,

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 13:39   #18
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Ik heb ook graag een gezonde hond die kan werken zonder last te hebben van pijn of manken. Een hond die altijd en overal mee kan, zonder gevaar voor overbelasting van zijn heupen. Een hond die je kan laten spelen met andere honden, zonder steeds 'Ai!' te denken als hij eens een bruuske beweging maakt. Maar HD C1 is nog een gezonde heup! Het verschil tussen een A en een C1 ligt in de 'flexibiliteit' van de heup. Dit is ook heel sterk afhankelijk van ras tot ras. De Tsjechoslowaakse wolfhond heeft over het algemeen eerder lakse heupgewrichten, wat betekent dat er wat meer 'speling' op zit (deze informatie heb ik verkregen van een lid van de keurcommissie van de HD foto's in België.) Toen ik Jennah ging laten röntgen, zei de dierenarts die dat deed (kende hem niet) "goede heupen en goede foto's" toen hij de foto's voor het licht had hangen. Ik blij. Tot hij zei dat ze een B of een C1 zou krijgen. Hij zei tenslotte 'goede heupen'. Hij legde mij uit dat een C1 niet slecht is en dat Jennah nooit last zou krijgen van haar heupen. C1 betekent enkel dat de heupen meer beweeglijk zijn in de kom. Dit kan trouwens worden 'verbetert' door de hond te trainen, zodat hij meer spieren krijgt rond de heupen, die maken dat het geheel minder flexibel wordt (door de spiermassa die alles 'samenhoud'). Ik was heel erg teleurgesteld, want mijn ideaal was ook om enkel te fokken met HDA honden. Ik ging mij dus verder verdiepen in de materie, om te zien hoe het nu juist zat met die heupen... Daarnaast volg ik ook nog les (opleiding van 2 jaar tot gecertificeerd 'hondenfokker', hoewel ik die term verafschuw!). Pas nog kregen we 2 volle lessen (=8u) over HD en erfelijkheid. Conclusie van die les: HD is overroepen en fokkers worden verplicht zich hierop dood te staren, doordat steeds meer 'particulieren' iets hebben opgevangen over het feit dat HDA goed is en al de rest slecht. Dit maakt dat er voornamelijk gefokt word op de heupen (liefst beiden HDA of de mensen durven geen pup meer kopen), waardoor alle andere (belangrijkere) dingen op de 2de, 3de, 4de plaats komen. Doodzonde volgens onze lesgever, want als de mensen hun wat meer zouden verdiepen in heel de HD-problematiek, zouden ze merken dat dit gemiddeld slecht voor 30% erfelijk bepaald is! En bij rassen die een laag tot gemiddeld BMI hebben (zoals o.a. de Tsjech) waarschijnlijk nog minder. Een feit dat dit bevestigd: onder de labradors is het probleem van HD al veel langer bekend en zij waren een van de eersten die begonnen met het strikt controleren hierop. In Engeland worden van alle dekreuen scores berekend in hoeverre ze HD doorgeven (op basis van AL hun nakomelingen). Weet ook dat labradorreuen gemiddeld 5 of 6 keer in hun leven vader worden, van gemiddeld 7 pups. Sommige reuen dekten meer dan 200 keer... Dus die gegevens gaan over grote getallen, zoals het moet om een valide resultaat te bekomen. Bleek dat HD heel wispelturig blijkt te zijn en dat er verscheidene reuen met HDC1 allemaal pups met HDA gaven en omgekeerd. Bij de Labradors zijn ze al jaren bezig met: enkel HDA x HDC of B enz.... om te kwaliteit van de heupen te verbeteren. Het resultaat is een 'lichte' verbetering van de populatie wat betreft heupen. Wetende dat er daarvoor ook HD D x HD D kon enz.... is zo'n resultaat niet echt wat het moet zijn.

Waarmee ik maar wil zeggen: zolang iedereen zich houdt aan de regels (HDC enkel combineren met HDA, enz...) zitten we 'safe'. Maar daar wil ik nog aan toevoegen voor de fokkers: wees kritisch. Een reu met HDA, geröntgend in Duitsland, kan hier een HDC1 hebben. ZO IS DE REALITEIT NU EENMAAL! Wat je kan doen is zijn foto's vragen en zelf bekijken of hier door een dierenarts (of als je iemand kent van de heupcommissie, nog beter!) laten scoren. Punt 2: Kijk ook naar de ouders van de reu (en liefst naar de hele lijn waar hij uit komt): hoe zit het daar met de heupen? Is de reu als enige van het nest HDA en heeft al de rest HDC2 of erger? Zitten er honden met HDD-E enz. in de lijn? Hoever terug? Kan dit nog invloed hebben? Heeft de reu reeds nakomelingen en zijn deze al geröntgent?
Punt 3: Wees eerlijk met jezelf. Als je teef HDC1 heeft gekregen, maar uit een lijn komt die heel erg gevoelig is voor HD, zorg dan zeker voor een sterke lijn langs de kant van de reu. En kies niet 'gewoon' voor een HDA (want dan ben ik 'in orde' volgens de regels en kan niemand mij scheef bekijken).
Met andere woorden; neem als fokker je verantwoordelijkheid op.
Daar hoort ook bij: de puppykopers wijzen op de fragiliteit van de heupen gedurende het eerste levensjaar!! Wat ik soms allemaal zie op bvb. de hondenschool... Mensen die op de achterhand van de pup zitten duwen om hem te laten zitten enz... Dat doet er echt geen goed aan! Soms hoor je het zelfs kraken!

Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet contra een goed HD-beleid! Integendeel! Maar baseer het op feiten en niet op mooie ideaalbeelden van 'laten we enkel HDA gebruiken en onze puppykopers een contractje maken dat de pup gegarandeerd HD vrij is'.

Goed topic!

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 13:39   #19
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

wow, wist niet dat het zo lang was... sorry hoor
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 13:48   #20
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi Liesbeth,

Is er een verschil tussen de beoordeling in Belgie en Nederland dat jij weet, of hanteren beide landen dezelfde beoordeligscriteria?

Groet,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org