Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-04-2007, 23:55   #21
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Die geruchten gaan ook hier in Nederland al een paar jaar de ronde.

Maar het ene bestuur van de Raad van Beheer staat kort voor de invoering en dan komt er op een of andere manier een ander bestuur en dat bestuur vindt het minder interessant of noodzakelijk en dan wordt het weer van tafel geveegd.

Ook ik hoop, dat het binnenkort verplicht zal worden en misschien kan de FCI daar zijn steentje aan bijdragen.

Dan zullen er heel wat misverstanden uit de wereld geholpen kunnen worden en hoeven mensen niet meer te twijfelen of ze inderdaad de hond gekocht hebben, waarvan ze de papieren hebben.

Twijfelen ze er dan toch aan, dan is de test gemakkelijk gedaan en dan blijkt dat dus de desbetreffende fokker de boel willens en wetens beduveld heeft en kan dan aansprakelijk gesteld worden.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 01:09   #22
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Jammer genoeg is een verplichte DNA test voor rashonden nog steeds niet doorgevoerd in heel Europa.
Alleen de landen die bizar bang zijn voor hybrides (=mixen met wolven) hebben dit al ingevoerd.

En natuurlijk is de factor van het echte ouderschap van dieren voor mij zelf ook belangrijk! (ik zou zelf ook niet graag een mixje (hybride of gewoon een cross tussen twee rassen) kopen voor de prijs van een raszuivere hond )

Maar voor mij persoonlijk, is de informatie van het genetische materiaal in verband met de gezondheid van rassen nog vele malen belangrijker!! (want er spelen helaas al veel problemen waar niet iedereen over praten wil)

En lieve mensen, als je kijkt naar wat wij als mensen de laatste decennia gedaan hebben met het fokken binnen div rassen word je beroerd als je naar de toekomst kijkt!
Want vele rassen die wij als mensen nu nog super leuk vinden om te houden, zullen zeker over een jaar of vijftig ten onder zijn gegaan aan hun eigen genetische problematiek

En nee, ik ben geen doemdenker (lees alleen veel over ontwikkelingen binnen genetica)
En nee, als we zo door gaan met z'n allen zal ook het TsW ras op termijn niet gespaard blijven voor "kommer en kwel"

Want ach, binnen genetica hoef je soms alleen maar eens even te gaan rekenen om risico's te kunnen gaan voorspellen
Wie van alle lezers op dit forum heeft b.v. niet ergens in de stamboom van zijn of haar hond staan: Rep z Pohranièní strásse?? dus in meer of mindere mate zijn alle TsW's toch familie van elkaar

Maar als er internationaal samengewerkt wordt (en fokkers ook eerlijk hun ervaringen/problemen op tafel leggen; en dat hoeft echt niet voor een groot publiek), kan er op basis van het genetisch materiaal best nog veel gedaan worden om het tij te keren

Maar voor alle lezers die gewoon een TsW hebben zonder fok aspiraties: geniet lekker van je hond, er is nu (gelukkig) nog niet veel aan de hand binnen dit ras!

En als eigenaar/fokker geniet ik ook giga van de TsW (al zou ik ze soms graag achter het behang plakken! )
Maar ik realiseer mij ook wat voor verantwoordelijkheid ik op mij genomen heb, door bij te dragen aan het op de wereld zetten van honden.
En alleen al daarom zou ik super blij zijn voor het invoeren van DNA tests!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 14:47   #23
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default

Quote:
Originally Posted by of_Mercedes_Dream
Hallo,
Ik heb uit goede bron vernomen dat St Hubertus (FCI Belgie) er alles aan zal doen om vanaf 2010 dit te verplichten voor alle fokhonden!!!!!
Of het ook waar gaat worden is een andere vraag, maar de wil is er dus.
Voor mij zou dit geen probleem zijn.
Patrick
wat miss interresant kan zijn om te zoeken, en wat zover ik weet in NL nog niet mogelijk is maar miss in Belgie wel, is wat in Duitsland bereikt is voor de SWH in samenwerking met de VDH.

Als er in Duitsland, in samenwerking met een bepaald lab na de geboorte van de pups een ouderschapsdna test word doorgevoerd komt dit op de stamboom van de pups te staan. (alleen indien de test natuurlijk toont dat het klopt, anders krijgen de pups geen stamboom )(vergelijkbaar met bv hd uitslagen die op een stamboom komen te staan) Plicht is het niet, maar het brengt je weer een stap verder.
Zover ik heb na kunnen gaan kunnen de verschillende labs ook grensoverschrijdend samenwerken, heb ik dus een dna profiel van mijn reu in NL laten maken en hij dekt in Duitsland, kunnen de labs contact met elkaar opnemen en moet ik niet nog eens bloed afgeven voor een dna onderzoek
nanouk jest offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 17:13   #24
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Zoals ik het begrepen heb, kan je door DNA af te nemen, dus bepalen of de ouders van pups ook daadwerkelijk de ouders van die pups zijn?
Als je dan steeds meer hoort en leest over kruisingen die niet voldoen aan de officiële rasstandaard, ben ik van mening dat het de hoogste tijd wordt, dat fokkers verplicht wordt DNA te laten afnemen van de honden waarmee ze willen fokken.
Lijkt mij misschien wel zo zinnig dit door een onafhankelijke arts te laten doen, of dat de arts controleerd via chipnr (tattoonr) en stamboom, dat hij de goede hond voor zich heeft.?
(Ik weet het, het is van de zotte dat zelfs zoiets m.i. nodig is.)

Echter kan iemand mij misschien het volgende uitleggen?

Op het engels forum gaat het over TW’s die een te lange vacht zouden hebben.
Als ik het goed begrepen heb, stammen alle honden uiteindelijk van de wolven af.
Het DNA van een wolf en een hond zou ook maar heel weinig verschillen...er zijn dus ook wolven met lange haren...hebben dan niet alle honden zowiezo DNA in zich die dus ervoor zou kunnen zorgen dat je een hond met een langere vacht kan krijgen?
Is het te onderzoeken welk gen in het DNA de langere vacht opleverd?
Of algemener; is het te onderzoeken welk gen in DNA een genitsche ‘afwijking’ opleverd. (ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is?)

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 17:29   #25
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Hallo Patty,

Om al even gewoon kort antwoord te geven op je vragen:

- Ja, het is inderdaad zo dat het gen dat zorgt voor lang haar gezocht en gevonden kan worden. (dit gen is trouwens al enige tijd bekend en dus absoluut geen mysterie)
- Ja, genen die zorgen voor erfelijke ziektes zijn ook terug te vinden. Maar het wordt allemaal erg ingewikkeld, omdat veel erfelijke ziektes niet door slechts 1 gen bepaald worden, maar door meerdere, enz...

Het is zo dat er, volgens enkele mensen op het forum, geen wolven bestaan met lang haar (de echt fluffy vacht dus). Het gen dat hiervoor zorgt zou afkomstig zijn van één van de Duitse Herders die gebruikt werden. Zelf ben ik ook van mening dat de wolf dit gen oorspronkelijk niet droeg, maar dat dit gen ontstaan is door domesticatie. (even heel simplistisch: een mutatie zorgde voor een pup met lang haar en de mens vond die o zo schattig dat hij besloot om het dier te laten leven en in te zetten voor de fok). Als je graag iets meer inzicht wil in hoe deze dingen werken of hoe er variatie kan ontstaan, kan je mss eens gaan kijken op mijn website: www.wolfdog.be (onder genetica). Daar staat een korte inleiding (niet zo moeilijk om te begrijpen) over erfelijkheid enz.
Als je nog specifieke vragen hebt, stel ze gerust. Er zijn genoeg mensen op het forum die je vragen kunnen beantwoorden, denk ik.

Groetjes,

Liesbeth
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 17:34   #26
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo Liesbeth,

Dank je wel voor je reactie!
Ga zeker eens lezen op je site

Erg interessant onderwerp hoor!

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 17:39   #27
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by Patty33
Zoals ik het begrepen heb, kan je door DNA af te nemen, dus bepalen of de ouders van pups ook daadwerkelijk de ouders van die pups zijn?
Als je dan steeds meer hoort en leest over kruisingen die niet voldoen aan de officiële rasstandaard, ben ik van mening dat het de hoogste tijd wordt, dat fokkers verplicht wordt DNA te laten afnemen van de honden waarmee ze willen fokken.
Lijkt mij misschien wel zo zinnig dit door een onafhankelijke arts te laten doen, of dat de arts controleerd via chipnr (tattoonr) en stamboom, dat hij de goede hond voor zich heeft.?
(Ik weet het, het is van de zotte dat zelfs zoiets m.i. nodig is.)
Ik ben het helemaal met je eens!!
Nu controleert een DA ook wel met transponder en stamboom of de info juist is alvorens ze DNA opsturen.

Maar wanneer het ooit verplicht wordt dat alle fokdieren een DNA test krijgen, ben ik er voor om net als voor HD en oog onderzoeken, daar een aantal dierenartsen voor aan te wijzen.

Dit om evt. gesjoemel en vriendjes politiek te voorkomen
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 17:43   #28
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by Liesbeth
Het is zo dat er, volgens enkele mensen op het forum, geen wolven bestaan met lang haar (de echt fluffy vacht dus). Het gen dat hiervoor zorgt zou afkomstig zijn van één van de Duitse Herders die gebruikt werden.
De wat meer langharige en wat ik fluffy vachten noem, voelen ook totaal anders aan. Ik had gisteravond al een lange reactie voor het engels forum geschreven, maar helaas kosste dit blijkbaar veel tijd, want toen ik op verzenden drukte verdween mn hele bericht spontaan
Maar ik ga mn best doen om alles nogmaals te schrijven om te verduidelijken wat ik bedoel met verschil in vachten
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 20:27   #29
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Inderdaad is een gen verantwoordelijk voor een langere of kortere vacht.

De wolf kent verschillende vachten afhankelijk vn het gebied waar hij woont. Een wolf die in de woestijn woont, zal een andere vacht hebben dan een wolf die bij de poolcirkel woont.

De schuld wordt echter toegeschreven aan de Duitse herder. Niet helemaal ten onrechte maar ook niet helemaal zeker.

Voor het ontstaan van de Duitse Herder zijn er diverse soorten honden gebruikt waaronder een langharige hond, een kortharige hond, een hond met een vacht van een ongetrimde poedel, dus met vrij veel slagen en/of krullen, een witte hond, een bruine hond een zwarte hond en dit waren allemaal honden, die op werkdrift zijn geselecteerd en dus niet op uiterlijk. Het vreemde wil, dat de eerste Duitse Herder een hond was met een WITTE vacht. Je zou dus kunnen zeggen, dat het de eerste Witte Herder was.

Door de uiteindelijke kruisingen zijn er dus ook grauwe honden ontstaan en nu wil het feit, dat de grauwe kleur een dominante werking heeft op de lengte van het haar en zorgt ervoor, dat het een stokharige vacht wordt.

Het is echter zelden, dat je een grauwe Duitse Herder met een lange vacht ziet. Vergis je dus niet met een langstokharige vacht.

Een korte stokharige vacht heeft haren tussen de 8 en 12 cm, een langstokharige tussen de 10 en de 15 cm en een langharige vacht gaat dus nog verder. Meestal heeft een langharige herder ook geen ondervacht.

Kom je nu een grauwe Duitse Herder tegen met een langstokharige of langhaar vacht, dan heeft deze hond in zijn voorvaderen een Duitse Herder gehad, die een andere kleur heeft gehad dan grauw, b.v. bruin of zwart. En waar dus meerdere honden met een grauwe Duitse Herder zijn gekruist.
Meestal kruiste men grauw op grauw, dus zodoende werd de grauwe kleur gewaarborgd alleen is de grauwe kleur bij de Duitse Herder niet zo gewenst en werden er dus andere kleuren ingekruist. Echter is het de landen van het voormalige Oostblok tref je nog heel veel grauwe Duitse Herders aan.

Dus van oorsprong kan een TW geen lange haren hebben tenzij er dus in het verleden en andere kruising heeft plaatsgehad. En dat is misschien de reden waarom er in Italie mogelijk via de Mutara kruising nu honden rondlopen met langstokhaar of langharige vachten.

En Patty om nog even op jouw vraag terug te komen.
Inderdaad is het mogelijk om van een pup, waarvan de ouders DNA getest zijn, vast te stellen of het inderdaad een pup is van die bewuste ouders. Enkel bloed af nemen en opsturen en dan kan het gecontroleerd worden.


Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 20:57   #30
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Hallo Letty,

Heel interessant wat je vertelt over de Duitse Herder... Wist ik niet, dat van die verschillende kleuren en vachten die gebruikt zijn... Of het nu afkomstig is van de Duitse Herder of van één of andere hond die er ergens is ingekruist, zal een raadsel blijven denk ik. Het rare is dat het niet enkel de Italiaanse bloedlijnen zijn die het gen dragen. Och, 'God zal het weten' zou mijn oma zeggen
Zolang het niet de nieuwe trend wordt onder de TsW en zolang fokkers niet met opzet langhaar gaan kweken, is er nog hoop.

Groetjes,

Liesbeth
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 21:22   #31
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Ja, Liesbeth, laten we dat maar hopen want anders komen we in hetzelfde schuitje terecht als wat nu de Oud Duitsers doen cq gedaan hebben.

Het zijn uiteindelijk gewone Duitse herders alleen zij hebben gebruik gemaakt van het langharige gen en langhaar met langhaar steeds weer gekruist.

Bij de normale Duitse Herder stokhaar, komt het in de nest ook wel voor, dat er langharige en kortharige in een nest voorkomen maar daar is dan niet specifiek op gefokt. Dit zijn dan toevalstreffers en dan kan je het dus krijgen, dat je 100% raszuivere honden hebt, honden hebt, die dus het gen voor langhaar met zich meedragen en 100% langharige hebt, waarbij het dan ook weer mogelijk is, dat als je een langhaar weer met een korthaar kruist, je in het nest alleen kortharige KUNT tegenkomen.

Helaas is dit gen dus steeds recessief aanwezig door de samenstelling van de rassen bij het ontstaan van de Duitse herder en zullen we het dus ook nooit kwijtraken. Er zal dus altijd bij een combinatie een kans zijn, dat er langharen worden geboren. Was het dus maar zo gemakkelijk om dit gen uit te sluiten, dan hadden we allemaal kortharige honden bij de fokkers van Duitse herders. Uitgezonderd natuurlijk weer diegenen die langhaar op langhaar zetten,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 24-04-2007, 12:56   #32
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default

Quote:
Originally Posted by mijke
Quote:
Originally Posted by Patty33
Zoals ik het begrepen heb, kan je door DNA af te nemen, dus bepalen of de ouders van pups ook daadwerkelijk de ouders van die pups zijn?
Als je dan steeds meer hoort en leest over kruisingen die niet voldoen aan de officiële rasstandaard, ben ik van mening dat het de hoogste tijd wordt, dat fokkers verplicht wordt DNA te laten afnemen van de honden waarmee ze willen fokken.
Lijkt mij misschien wel zo zinnig dit door een onafhankelijke arts te laten doen, of dat de arts controleerd via chipnr (tattoonr) en stamboom, dat hij de goede hond voor zich heeft.?
(Ik weet het, het is van de zotte dat zelfs zoiets m.i. nodig is.)
Ik ben het helemaal met je eens!!
Nu controleert een DA ook wel met transponder en stamboom of de info juist is alvorens ze DNA opsturen.

Maar wanneer het ooit verplicht wordt dat alle fokdieren een DNA test krijgen, ben ik er voor om net als voor HD en oog onderzoeken, daar een aantal dierenartsen voor aan te wijzen.

Dit om evt. gesjoemel en vriendjes politiek te voorkomen
Mijke, wie kwaad wil zal altijd wel een weg vinden, zeker in het begin stadium van dna testen, maar hoe langer je dna test, hoe moelijker het zal worden de boel te belazeren! Simpelweg omdat je natuurlijk van elk nest al een ouderschapstest doorvoert, en daarbij gelijk dna van de pupjes opslaat. dan kan er dus niet een pupje tussenzitten met een andere uitslag elke hond krijgt dan een dna registratie nr. Ga je deze hond dus later voor de fok inzetten is het onnodig nogmaals een dna profiel te laten maken, er is er al immers een uit de puptijd voorhanden

Hoe meer dan er opgeslagen is, hoe sneller ermee begonnen word, hoe kleiner de kans word op oneerlijk gedrag van fokkers!
Als pupkoper en fokker kan je je natuurlijk dan de vraagtekens zetten bij de dekreuen eigenaren, respectievelijk fokkers die niet meewerken aan het opbouwen van een dna database.
de uiteindelijke kosten vallen ontzettend mee, dus dat mag zeker geen reden zijn!

alleen het verleden zal nooit 100% doorzichtig worden, maar ik vind het , voor elk ras, een belangerijke stap voor de toekomst!
nanouk jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org