Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-01-2012, 15:51   #1
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default Diarree

Hoi,

Kaeley heeft nu al bijna 4 weken diarree (en dan varierend van smeuig tot echt horizontaal naar achter spuitend). Vandaag is er bloed geprikt en poep opgestuurd voor allerlei onderzoeken. Ook drinkt ze ruim meer dan normaal (1l waar 200 ml normaal is), wat deels komt door de diarree uiteraard, maar ook plast ze veel erbij. Ze weegt nu (met bijna 11 weken) 4,4 kg. Je kan echt de ribben en heupbotjes zien uitsteken, arm beest. De dierenarts denkt aan of een virus, of suikerziekte (hopelijk niet), of giardia.

Wat ik mij afvroeg is of er hier iemand anders ervaring heeft met een pup die vrijwel constant diarree bleef houden en hoe dat is opgelost?


Groeten
Annemiek en Kaeley
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 11-01-2012, 17:33   #2
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Onze hond had toen hij pup was de Giardia bacterie.
De ontlasting kwam er als water uit.
Is goed te verhelpen met de juiste ontwormingskuur.

Later reageerde hij ineens slecht op zijn brokken, hij bleef maar aan de diaree.
Witte rijst met witte vis gegeven en daarna elke keer weer een nieuw voer (brokken bij de dierenarts vandaan met telkens een andere samenstelling) geprobeerd, om een bepaalde allergie te vinden.
Na een paar keer was ik het zat en kreeg ik de info. van Farmfood om elk uur een hapje compleet voer met pens (Rodi), overgoten met kokend water en af laten koelen, te geven. De volgende dag zonder met kokend water te overgieten, maar nog wel elk uur een hapje.
De derde dag de maaltijd in vier keer geven en zo langzaamaan opbouwen naar twee keer.
Het wonder geschiedde: Igor kreeg weer goede ontlasting, sindsdien zit hij op KVV (voorbewerkte BARF (vers vlees)) en dat gaat perfect!

Ik ben benieuwd naar de uitslagen van jou hond.
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 01:30   #3
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Smile

Annemiek, onze pup had vooral de eerste weken vaak dunne ontlasting (dun, maar niet zo dun dat het weg loopt: er blijft een zacht hoopje liggen). Een enkele keer was het zelfs waterdun en had ze het op een gegeven moment echt rondgesproeid.

Het hebben van een dag vol nieuwe (soms emotionele) ervaringen was voor onze Styx (Kyx of Mercedes Dream) al genoeg om de ontlasting dunner te laten zijn.

Nu, na iets meer dan twee weken, is ongeveer de helft van de drolletjes stevig, maar als ze ergens niet blij mee is dan kan het volgende drolletje zo maar weer vloeibaarder zijn.

Wel hebben we haar bewust hetzelfde voer gegeven als ze al bij de fokker (net als bij jullie Kaeley is dat Patrick) kregen, en heeft ze een week geleden de tweede ontwormingskuur gehad.

Dat gezegd hebbende komt ze bij ons inmiddels veel meer tot rust en lijkt ze ook minder onder de indruk te zijn van nieuwe ervaringen. We waren er al van te voren door vrienden op gwezen dat je het snel aan hun ontlasting merkt. Dat was inderdaad ook bij Styx het geval.

Styx heeft overigens ook een onderzoek gehad bij de dierenarts (standaardonderzoek wat ze voor de inentingen kreeg) en die was juist erg te spreken over haar fysieke toestand. Ze was als pup al wel een van de zwaarste van haar nest (vorige week was ze 5200 gram), maar toch kun je haar ribben tellen.

Last edited by Wilko; 12-01-2012 at 01:33.
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 01:59   #4
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Quote:
Originally Posted by Jolanda View Post
Onze hond had toen hij pup was de Giardia bacterie.
De ontlasting kwam er als water uit.
Ook mijn Angel,nestbroer van Igor van Jolanda,had Giarda.
Weet nog dat het zo ontzettend stonk,gewone diarree stinkt natuurlijk ook,maar dit was veel erger.
Hier een link over Giarda
http://www.dierenkliniekwilhelminapa...d/giardia.html

Het is goed te behandelen,ik moest toen ook mijn katten behandelen.
De andere 2 honden waren er toen nog niet,hebben het ook nooit gehad.
Ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt van jouw hond.
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 11:48   #5
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default

Hoi ieders,

bedankt voor de reacties. Hier even een updateje.

Ik heb net de dierenarts aan de telefoon gehad. Hij had nog niet het resultaat van het poep-onderzoek binnen maar het bloedonderzoek liet flink wat afwijkingen zien. Hij was zelf geschrokken van hoeveel afwijkingen er in het bloed van zo'n klein, ogenschijnlijk niet erg ziek, hondje zaten. De belangrijkste 2 waren een grote bloedarmoede en een grote afwijking van een enzym dat te maken heeft met lever en darmen...gezien de diarree komt dat door de darmen. Vanmiddag moet ik even langs bij het spreekuur om nog wat medicijnen te halen tegen de diarree. Hij wil nu even het resultaat van het poep-onderzoek afwachten en dan een behandelplan opstellen.

Wanneer er meer bekend is, dan zal ik het wel weer laten weten.

Groeten
Annemiek en Kaeley
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 13:09   #6
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Hoi Annemiek,

dat is niet zo mooi! Hopelijk is het van tijdelijke aard, sterkte!!!
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 14:13   #7
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Post

Dat is vervelend, Annemiek.

Maar in ieder geval zijn er aanwijzingen in welke richting het waarschijnlijk zit.

Ik help je hopen dat nu de oorzaak van het ongemak snel opgelost kan worden.
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 16:20   #8
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Hoi Annemiek,klinkt niet zo mooi,hoop dat het goed te behandelen is.
Sterkte!
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 17:44   #9
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default

Hoi ieders,

nog even ter verduidelijking voor sommigen die al dan niet vanaf hier lezen over kaeley. Van buiten is dus (bijna) niet te zien dat ze ziek is. De fokker kan hier dus ook niets aan doen en verkoopt dus niet met opzet zieke hondjes. In tegendeel, hij is er juist heel erg mee betrokken. Ook zal het nooit duidelijk worden of ze ziek is geworden bij de fokker of vlak erna bij mij. Ik vind het dan ook naar om te horen van patrick dat hij mailtjes krijgt dat hij zieke hondjes zou verkopen.

Het poep-onderzoek is nog niet terug, dus op dat gebied nog geen verduidelijking. De dierenarts zal rond half 6 bellen of het binnen is of niet en dan kijken we verder.

Groetjes
Annemiek en Kaeley.
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 17:53   #10
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Angry

Quote:
Originally Posted by Annemiek View Post

Ik vind het dan ook naar om te horen van patrick dat hij mailtjes krijgt dat hij zieke hondjes zou verkopen.
Wat is dat nou weer voor ondoordacht en overtrokken gedrag van (een paar?) forumbezoekers hier?

Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat mensen op basis van onvolledige informatie al meteen met beschuldigingen gaan gooien richting een integere fokker die het heel erg goed voor heeft met zijn dieren.

Het is wel erg sneu om als nieuweling in de TSW wereld te zien dat dit geen gemeenschap is maar een verzameling individuen waarbij haat en nijd heel normaal lijkt te zijn... Geen wonder dat ik al van heel wat TSW-eigenaren heb gehoord dat ze bewust dit forum mijden!

Ik heb de afgelopen weken elke dag een dagboek bijgehouden van Styx, maar besloten om dat hier toch maar niet op het forum te plaatsen, juist vanwege dit soort van gedrag.
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 19:00   #11
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Annemiek,

De darmen van een Tsjech zijn gevoelig. Bij Lupo en in mindere mate bij Mizar is het direct te zien als ze iet mee gemaakt hebben dat stress heeft gegeven. Ook het drinken van koud water (buiten) of het zwemmen in koud water heeft direct effect en geeft diarree. Lupo had vroeger altijd diarree en wij zijn net als Jolanda over gegaan naar KVV (kant en Klaar vers Vlees) daarna geen last meer met de hierboven beschreven uitzonderingen.

@ Wilko

Ik ben wel benieuwd naar het dagboek van Styx.
Laat anderen roepen wat ze willen maar laat dat jou niet weerhouden zelf te schrijven op het forum.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 19:21   #12
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default

Ik ben me er terdege van bewust dat dingen (zeker bij pups) snel op de darmen kunnen slaan. En ik loop dan ook niet bij de eerste diarree naar de dierenarts, maar na bijna 4 weken continue zware diarree + te weinig aankomen vond ik het wel tijd worden (wat maar goed bleek ook).

Ondertussen is ook het resultaat van het poep-onderzoek binnen. Daar was niets op te vinden, maar dit wil niets zeggen. Hij heeft haar nutoch tegen Giardia medicijnen gegeven en dan moeten we kijken of het over gaat. Maandag weer bij de dierenarts terug voor controle en kijken of het gewerkt heeft. Komt ze er volgende week weer minstens 2 keer (12 weken controle aan het eind van de week). Toen we er daarnet waren om de medicijnen op te halen wist kaeley al gelijk de weg van de auto naar de wachtkamer. Was wel grappig om te zien. In ieder geval is ze niet bang voor de dierenarts met al die bezoekjes waarbij niets ernstigs wordt gedaan. En het is een mooie auto-training, 1 min met de auto heen en 1 min met de auto terug.

Ik laat wel weer horen hoe ze op de medicijnen reageert.

Groeten
Annemiek
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 21:19   #13
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Annemiek,

Wilde het niet bagatelliseren je hebt helemaal gelijk om met hem naar de dierenarts te gaan. Lupo heeft ook last van Giardia gehad en is dood ziek geweest. Heb ik niet mee gemaakt omdat ik hem pas toen hij een jaar was in huis heb gehaald.
Onze eerste Duitse herder pup was ook weken zwaar aan de diarree en de dierenarts kreeg er geen vat op. Op het laatst moest ik haar dragen omdat ze zelf niet meer kon lopen. Op het laatst met een paardemiddel de darmen stil gelegd en later weer opgestart (althans zo heb ik het toen begrepen). Wat waren wij blij toen ze met haar etensbak om eten kwam bedelen want ook eten deed ze niet meer. Ik wens je veel sterkte en hoop dat de problemen snel voorbij zijn.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 22:04   #14
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Beterschap voor Kaeley .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 22:37   #15
Zarukas
Junior Member
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 104
Default

Hier heb ik al jaren goede ervaring met Groene Leem, een geneeskrachtige leemsoort, zowel uitwendig bij wonden als inwendig bij spijsverteringsproblemen te gebruiken. Het neemt zowel mogelijke schadelijke bacteriën vanuit de darmflora op als bindt het vocht waardoor de hond wat meer tijd heeft voedingstoffen uit het eten op te nemen.
Bij diarree het poeder door wat eten mengen. Voor een volwassen hond 2x daags een half, plat afgestreken theelepeltje. Voor een pup bij elke maaltijd een mespuntje. Het kan gewoon gecombineerd worden met de behandeling door de dierenarts. Het is te koop via drogisterijen of reform/gezondheidswinkels.

Anderen die hier ook ervaring mee hebben?

groetjes,
Marjan

Last edited by Zarukas; 13-01-2012 at 03:23.
Zarukas jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2012, 21:08   #16
SeHaVe
Junior Member
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 14
Default

'" Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat mensen op basis van onvolledige informatie al meteen met beschuldigingen gaan gooien richting een integere fokker die het heel erg goed voor heeft met zijn dieren".

Helemaal mee eens.
Patrick is een integere fokker , erg begaan met al zijn dieren en daar hebben wij het bewijs van in huis lopen!


Marie-Jose
SeHaVe jest offline   Reply With Quote
Old 14-01-2012, 00:37   #17
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default

Het lijkt de goede kant op te gaan met kaeley. Ze was vandaag weer de vrolijke, ondeugende, levendige pup die ze hoort te zijn. Mijn moeder viel het ook op toen ze kwam puppie-passen vandaag dat ze beterend is. Ze heeft ook haar eten weer binnen gehouden en ze heeft vandaag 3 vaste poepjes gedaan in plaats van de spuit van eerder. Laten we hopen dat het zo blijft gaan. Maandag gaan we op controle terug bij de dierenarts. Zijn we er weer 2 keer de komende week (vrijdagavond voor de 12 weken controle). Ze is nu al vaker bij de dierenarts geweest dan de jonge kat en komt aardig in de richting van de oude kat (14 jaar). Achja, laten we maar zeggen dat ze het dan gelijk voor de rest van haar leven heeft gejad (afgezien van jaarlijkse controles natuurlijk)

Ook ik snap niet dat mensen patrick durven beschuldigen zonder de details te weten. Hij is enorm betrokken met zijn honden en ook met kaeley is hij heel erg betrokken. We hebben regelmatig contact over en weer over hoe het met haar gaat.
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org