Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-07-2007, 15:36   #1
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default Jeuk problemen

tsw teefje gaya heeft last van jeuk heeft er toen medicijnen voor gehad en ik moest op andere voeding overgaan zou wel eens allergie voor het voer kunnen zijn ik geef 3 x per week pens de rest allergie brokken hielp ook niet nu overgegaan op premium croc nog steeds het zelfde wel in mindere mate als voorheen maar toch wil haar zo graag helpen wat kan ik doen
groetjes wilma[/quote]

hoi wilma,

hoelang heb je dat andere voer gebruikt, het is namelijk niet ma een week al over.

heeft je dierenarts ook een allergie test gedaan? Misschien is ze wel ergens anders de allergie van. Bijv. wasmiddel waar je haar kleed mee wast, of huisstofmijt of een schoonmaakmiddel, of misschien wel een plant in de tuin of in huis.

geef je haar ook nog andere dingen, zoals koekjes ofzo?

meestal moet je zo'n dieet een maand volhouden en mogen alleen de brokken gegeven worden en verder helemaal niks.

Misschien kan je wat meer informatie geven.

Groetjes Veronique
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 28-07-2007, 17:27   #2
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Quote:
Originally Posted by wolfwilma View Post
hallo patty
nog bedankt voor je medeleven
ik hou duma zeker in de gaten maar ik weet ook dat het goed is daar ook al is zijn nieuwe baasje erg gauw bezorgd als die bv niet wil eten
maar nu heb ik zelf ook een vraag aan een ieder die mij hiermee helpen kan ik heb het ook aan jos gevraagd omdat hij een wolvenopvang hebt mijn tsw teefje gaya heeft last van jeuk heeft er toen medicijnen voor gehad en ik moest op andere voeding overgaan zou wel eens allergie voor het voer kunnen zijn ik geef 3 x per week pens de rest allergie brokken hielp ook niet nu overgegaan op premium croc nog steeds het zelfde wel in mindere mate als voorheen maar toch wil haar zo graag helpen wat kan ik doen
groetjes wilma
Hallo Wilma,

Als de DA aan een allergie denkt, zou ik ook (net zoals Veronique al schrijft) een algemene allergie-test laten doen.
Maar als het een allergie is, kan het natuurlijk van alles zijn :-(
En begin dan maar eens te zoeken...pfffffffff....je zal onderhand wel hartstikke frustie zijn en die arma Gaya ook.
Mocht je gevoel zeggen...het ligt aan het voer; kijk dan eens op http://www.voernatuurlijk.nl en op hun forum http://www.voernatuurlijk.nl/forum/
Daar heb ik al regelmatig verhalen gelezen van mensen, waarvan hun hond(en) ook onverklaarbare jeuk hadden en met deze methode van voeren ervan af hebben geholpen. Hiervan is toch wel vrij zeker; baat het niet, het schaadt ook niet.

Succes!

Groetjes,
Patty
__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 28-07-2007, 17:38   #3
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

nog een ding,

heeft ze een droge huid?

zo ja dan kan je haar een eetlepel zonnebloemolie door dr eten doen, hierdoor wordt de huid wat vetter en ook minder jeukerig.

groetjes veronique
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 28-07-2007, 22:36   #4
wolfwilma
Junior Member
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 23
Default gaya

Quote:
Originally Posted by veronique View Post
nog een ding,

heeft ze een droge huid?

zo ja dan kan je haar een eetlepel zonnebloemolie door dr eten doen, hierdoor wordt de huid wat vetter en ook minder jeukerig.

groetjes veronique
hallo veronique en patty
ik gebruik al schapenvetolie of is zonnebloemolie beter? wat betreft hun kleedjes ik heb nl ook nog een chihuahua die zal ik in ieder geval eens met een andere wasmiddel wassen kunnen ze van pens ook allergie worden? of is vers vlees beter dan brokken maar krijgen ze dan wel voldoende vitaminen en mineralen binnen? zal in ieder geval ook met de dierenarts overleggen voor allergietest
groetjes wilma
wolfwilma jest offline   Reply With Quote
Old 28-07-2007, 22:42   #5
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

Quote:
Originally Posted by wolfwilma View Post
hallo veronique en patty
ik gebruik al schapenvetolie of is zonnebloemolie beter? wat betreft hun kleedjes ik heb nl ook nog een chihuahua die zal ik in ieder geval eens met een andere wasmiddel wassen kunnen ze van pens ook allergie worden? of is vers vlees beter dan brokken maar krijgen ze dan wel voldoende vitaminen en mineralen binnen? zal in ieder geval ook met de dierenarts overleggen voor allergietest
groetjes wilma
Ik weet niet of ze van pens echt allergisch kunnen worden, zou wel kunnen denk ik maar zeker weten doe ik het niet. Misschien is die pens wel bewerkt met een of ander goedje en is ze daar allergisch voor.

vlees alleen is niet beter als brokken. Je zal er dan ook andere dingen bij gaan moeten voeren, maar hou je nu eerst maar even aan de brokken dan kan je dingen uit gaan sluiten.

Wie weet is ze alleergisch voor schapenvet, probeer die eens te vervangen door zonnebloemolie.

Zou ik zeker doen. ze krijgt dan een volledige test met geloof ik tussen de 15 en 20 verschillende soorten ingespoten. Ook iets waar ze absoluut niet allergisch voor zijn en heel erg. Hiermee gaan ze dan vergelijken.

Succes

gr veronique
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 29-07-2007, 10:11   #6
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hoi Wilma,

Schapenvet kan ze wel van aan de diarree geraken. Zeewier is ook erg goed voor de huid en vacht.
Het is een heel andere discussie; maar alleen vlees (mits minimaal 3 verschillende diersoorten) is ABSOLUUT voldoende voor een hond.
Er zijn genoeg honden die heel oud worden op brokken, maar het is inmiddels bewezen dat brokken niet per definitie beter zijn voor een hond.
Ik heb mijn honden nu een paar maanden alleen op vlees en ze zijn zienderogend vooruitgegaan; wat ontlasting, vacht, tanden (geen gele aanslag meer) etc. betreft.

Vooral honden met regelmatig diarree, onverklaarbare ziektes en zelfs verklaarbare ziektes blijken het juist beter te doen op vleesvoeding.

Maar bij twijfel; altijd de dierenarts raadplegen en zijn advies opvolgend.(De DA weet overigens meestal ook nog niet, hoe goed vlees voor een hond kan zijn.)

Groetjes,
Patty
__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 29-07-2007, 11:58   #7
wolfwilma
Junior Member
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 23
Default zeewier

Quote:
Originally Posted by Patty33 View Post
Hoi Wilma,

Schapenvet kan ze wel van aan de diarree geraken. Zeewier is ook erg goed voor de huid en vacht.
Het is een heel andere discussie; maar alleen vlees (mits minimaal 3 verschillende diersoorten) is ABSOLUUT voldoende voor een hond.
Er zijn genoeg honden die heel oud worden op brokken, maar het is inmiddels bewezen dat brokken niet per definitie beter zijn voor een hond.
Ik heb mijn honden nu een paar maanden alleen op vlees en ze zijn zienderogend vooruitgegaan; wat ontlasting, vacht, tanden (geen gele aanslag meer) etc. betreft.

Vooral honden met regelmatig diarree, onverklaarbare ziektes en zelfs verklaarbare ziektes blijken het juist beter te doen op vleesvoeding.

Maar bij twijfel; altijd de dierenarts raadplegen en zijn advies opvolgend.(De DA weet overigens meestal ook nog niet, hoe goed vlees voor een hond kan zijn.)

Groetjes,
Patty
hoi patty
hoe kom je aan zeewier en geef je dat rauw
groetjes wilma
wolfwilma jest offline   Reply With Quote
Old 29-07-2007, 15:32   #8
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hoi Wilma,

Zeewier krijg je in gedroogde gemalen versie bij de dierenspeciaalzaak.
Of bij een natuur winkel. Op de verpakking - bij mij een blik- staat precies hoeveel je ze mag geven. Ik gaf ze iedere dag een eetlepel en nu met name de vacht van Nikki (onze hollandse herder) zo mooi zacht is geworden en zelfs begint te glanzen, geef ik ze allebei nog een paar keer per week een eetlepel.

Ik betaal geloof ik bijna 6 euro voor het blik, maar je doet er dan ook eeuwig lang mee :-)

Succes: hoe je uiteindelijk gaat behandelen in samenwerking met DA of door zelf de voeding aan te passen...hoop dat Gaya snel van de jeuk afkomt!

Groetjes,
Patty
__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 09:46   #9
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Wanneer er allergie is voor een bepaalde dier eiwit kun je eens omschakelen, bv geitenvlees of struisvogel.
Brokken heb je ook met zalm.
Wanneer de oorzaak elders ligt probeer eens goed na te gaan wanneer het begon, het minder wordt. Meer last met warm weer etc. Loopsheden er mee te maken hebben. En euh, vlooien? Soms ben je aan het zoeken en is de oorzaak simpel.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 11:46   #10
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Meestal krijg je met een allergie test boven water waar het probleem zit, maar soms helaas ook niet

Heb zelf bij twee honden ooit zo'n test laten doen. De een bleek een vlooien allergie te hebben bij de ander was niets duidelijk vast te stellen.

Soms helpt het ook zoals Jos al zei om heel precies na te gaan wanneer het ongeveer begonnen is en wat er toen "anders dan anders" was. Want soms is de oorzaak bizar simpel.
(bij een van mn doggy's dacht ik ooit dat het altijd alleen door/in de rui periode kwam, maar later bleek het ddor een verandering van (haren) borstel over te zijn)

Bij de hond waarbij nooit wat gevonden werd kwam ik, na wat proefperiodes met voer, toevallig bij het standaard voer van de aldi terecht. Hierbij werd z'n huid direct veel minder vurig. Daarnaast heeft hij zijn leven lang in periodes dat het weer heftig werd prednison gekregen (ben ik niet echt voor, maar je moet wat als je hond echt gek wordt van de jeuk) Bij hem werkte de prednison ook niet levensverkortend, maar was het eerder een soort "conserveringsmiddel" want hij werd ruim 17 1/2 jaar!)

Aangezien een interessant item als jeuk problemen nu wat ondergesneeuwd is in een ander forum topic, ga ik vandaag proberen om alle reacties hierover naar een nieuw Forum topic te verplaatsen.
Ik hoop dat dit mij met het nieuwe systeem ook lukt!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 13:14   #11
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

Hoi wilma. denk dat je het zelf ook wel hebt gelezen maar toch...

dit berichtje is van de nieuwe eigenaren van Duma voor het berichtje over gaya.


Der Juckreiz kann viele Ursachen haben.Es können Parasiten sein, oder bestimmte Gräser wo sie läuft, kann auch Langeweile sein, es gibt so viel.Da muß wohl beim TA ein Allergietest gemacht werden.Bei unserem verstorbenen Rocky war das auch mal. Ein Test hatte ergeben, daß er in bestimmten Mon.z.B.im Frühling wenn die Pollen flogen Probleme bekam (manche Tiere wie auch der Mensch) können darunter leiden - er hatte auch ziemlich starken juckreiz.Das ist für die Tiere schlimm. Was auch sein kann - schwimmen im Baggersee - da kommen zusetzlich Bakterien dazu.Hier kommt es oft auf das Imunsystem des Tieres an. Unser Rocky bekam damals Salbe ich legte ihm dazu einen Verband an, er bekam Tabletten und auch anderes Futter. Irgendwann war diese Allergie bekämpft.Wie gesagt, wichtig ist ein Allergietest.Und es kann auch dauern bis da was gefunden wird.Aber das Resultat ist meistens gut.

groetjes Veronique

ps neem aan dat de meeste van jullie duits kunnen? anders vertaal ik hem nog wel even.
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 13:27   #12
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

vero, wil je het vertalen, ik versta een beetje duits, maar lezen lukt bijna niet
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 13:43   #13
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Het gaat je spontaan overal kriebelen van dit onderwerp :-)

@ Veronique; doe jij de vertaling? Anders zitten we dalijk met z'n twee te typen...

@ Jos: ik denk dat je vlooien wel kan uitsluiten, daar Wilma al met Gaya bij de DA is geweest. Normaler wijze checkt een DA immers eerst op vlooien etc. voordat ie verder gaat zoeken, toch?

@ Wilma: de tip van Jos en Mijke zou ik ook ter harte nemen; ff terugdenken of je misschien iets anders bent gaan doen of gaan gebruiken. Nogmaals; hoop dat je snel er achter komt, waarom het Gaya zo kriebelt.

Groetjes,
Patty
__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 13:54   #14
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

[quote=veronique;100394]
Der Juckreiz kann viele Ursachen haben.Es können Parasiten sein, oder bestimmte Gräser wo sie läuft, kann auch Langeweile sein, es gibt so viel.Da muß wohl beim TA ein Allergietest gemacht werden.Bei unserem verstorbenen Rocky war das auch mal. Ein Test hatte ergeben, daß er in bestimmten Mon.z.B.im Frühling wenn die Pollen flogen Probleme bekam (manche Tiere wie auch der Mensch) können darunter leiden - er hatte auch ziemlich starken juckreiz.Das ist für die Tiere schlimm. Was auch sein kann - schwimmen im Baggersee - da kommen zusetzlich Bakterien dazu.Hier kommt es oft auf das Imunsystem des Tieres an. Unser Rocky bekam damals Salbe ich legte ihm dazu einen Verband an, er bekam Tabletten und auch anderes Futter. Irgendwann war diese Allergie bekämpft.Wie gesagt, wichtig ist ein Allergietest.Und es kann auch dauern bis da was gefunden wird.Aber das Resultat ist meistens gut.
quote]

de jeuk kan vele oorzaken hebben. het kunnen parasieten zijn, bepaalde grassen waarin ze loopt of het kan verveling zijn er zijn zoveel dingen.
Er moet bij de dierenarts een allergietest gedaan worden. Bij hun overleden hond Rocky is ook zo'n test afgenomen. Daar kwam uit dat hij bepaalde tijden van het jaar jeuk had. wanneer de pollen gingen vliegen dus gewoon een soort hooikoorts maar dan net iets anders. Hij had ook behoorlijken jeuk en voor dieren is dat erg. Ook zwemmen is een meertje of slootje kan jeuk opleveren. Daar komen bacterien voor en de hond zal sterk moeten zijn met zijn immuunsysteen.

Hun hond kreeg zalf en kreeg er een verband omheem, kreeg tabletten en ander voer. Op een gegeven moment was de allergie over. Maar zoals al gezegd belangrijk is een allergietest. Het kan lang duren voordat er wat gevonden wordt maar het resultaat is meestal goed.


groetjes vero
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 13:58   #15
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Kijk... dat is nog eens rap vertalen..

Groet,

Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 13:59   #16
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Quote:
Originally Posted by veronique View Post
Hoi wilma. denk dat je het zelf ook wel hebt gelezen maar toch...

dit berichtje is van de nieuwe eigenaren van Duma voor het berichtje over gaya.


Der Juckreiz kann viele Ursachen haben.Es können Parasiten sein, oder bestimmte Gräser wo sie läuft, kann auch Langeweile sein, es gibt so viel.Da muß wohl beim TA ein Allergietest gemacht werden.Bei unserem verstorbenen Rocky war das auch mal. Ein Test hatte ergeben, daß er in bestimmten Mon.z.B.im Frühling wenn die Pollen flogen Probleme bekam (manche Tiere wie auch der Mensch) können darunter leiden - er hatte auch ziemlich starken juckreiz.Das ist für die Tiere schlimm. Was auch sein kann - schwimmen im Baggersee - da kommen zusetzlich Bakterien dazu.Hier kommt es oft auf das Imunsystem des Tieres an. Unser Rocky bekam damals Salbe ich legte ihm dazu einen Verband an, er bekam Tabletten und auch anderes Futter. Irgendwann war diese Allergie bekämpft.Wie gesagt, wichtig ist ein Allergietest.Und es kann auch dauern bis da was gefunden wird.Aber das Resultat ist meistens gut.

groetjes Veronique

ps neem aan dat de meeste van jullie duits kunnen? anders vertaal ik hem nog wel even.
De jeuk kan verschillende oorzaken hebben. Het kunnen parasieten zijn, verschillende grassoorten waarop ze lopen, het kan ook verveling zijn, het kan zoveel zijn. Dan moet men een allergietest bij de DA doen. Bij onze gestorven Rocky was het ook ooit eens zo. Bij een test kwam eruit dat hij in bepaalde maanden (bijv lente) als er veel pollen waren problemen kreeg. Sommige dieren (ook de mens) kunnen hieronder leiden. hij had ook een vrij heftige jeuk. Dit is voor dieren niet leuk. Wat ook kan, bij zwemmen in zandafbouwmeren, komen bakterien erbij. Hierbij komt het erop aan hoe sterk het afweersysteem van het dier is. Onze Rocky had een zalf, waarbij ik verband omlegde, had tabletten en ook speciaal voer. Op gegeven moment was de allergie overwonnen. Zoals gezegd; belangrijk is een allergie test, soms duurt het even voor en wat gevonden is, maar meestal is het resultaat goed.

Het kan zijn dat ik het een en ander niet correct vertaald hebt, indien het zo is, corrigeer mij dan even, ben ook niet perfect
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 14:01   #17
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Oeps dubbele vertalen. Maar volgens mij kun je je eigen berichten niet meer verwijderen.
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 14:03   #18
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

maakt niet uit, nu geloven ze ons beide. . lopen we ze in ieder geval niet voor te liegen.

gr
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 16:23   #19
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Patty. Vlooien uitsluiten doe ik niet snel. DA vergeet wel eens wat. En in geval van vlooien allergie kan een vlooiebeet genoeg zijn zonder dat er vlooien te vinden zijn. En er zijn ook andere "beestjes"zoals al vermeld.

goede vangst
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 17:12   #20
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Quote:
Originally Posted by Joswolf View Post
Patty. Vlooien uitsluiten doe ik niet snel. DA vergeet wel eens wat. En in geval van vlooien allergie kan een vlooiebeet genoeg zijn zonder dat er vlooien te vinden zijn. En er zijn ook andere "beestjes"zoals al vermeld.

goede vangst
Jos
Hmm...das natuurlijk ook weer zo
Lastig hoor...als je vermoed dat een hond allergies is...begin maar eens te zoeken :-( Immers zelfs na een test, kan het nog van alles zijn....

Groetjes,
Patty
__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org