Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-03-2010, 11:27   #1
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default Dm onderzoek Sky

Hoi allemaal

Vandaag heb ik van het Dr van Haeringen Lab in Wageningen de uitslag van Sky zijn bloedonderzoek mbt DM binnen gekregen.

Hij is helaas "Drager" van het defecte gen, maar van de andere kant slaak ik natuurlijk een diepe zucht, dat hij gelukkig geen lijder is.

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 11:54   #2
Sten
Junior Member
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 94
Default

Dag Tatiana,

Betekent dit nou dat je er niet mee mag fokken?
Sten jest offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 11:59   #3
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Quote:
Originally Posted by Sten View Post
Dag Tatiana,

Betekent dit nou dat je er niet mee mag fokken?
Hoi Sten

Nee, met Sky mag gefokt worden, maar alleen op teven die "vrij" zijn, zodat er geen lijders op de wereld gezet worden.
En Sky zal dus ook op geen enkele teef gezet worden die niet getest is.
Zelf zal hij deze verschrikkelijke ziekte dus niet krijgen, maar door hem te paren met een teef die ook "Drager" is ga je dus Russian roulette spelen met de gezondheid van de pups.

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 16:19   #4
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Jammer, maar hij krijgt het gelukkig niet .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 17:52   #5
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Helemaal TOP dat je dit gewoon eerlijk verteld!

En gelukkig is hij alleen maar Drager en wordt hij niet ziek

Tuurlijk was het leuker geweest, als hij Vrij had gekregen, maar perfecte dieren bestaan nu eenmaal niet!

Inmiddels ken ik nu 4 Tsw's die op DM getest zijn:
2 Lijder (met al fysieke klachten)
2 Drager
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 18:05   #6
witteherder
Junior Member
 
witteherder's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 94
Send a message via MSN to witteherder
Default

Beste Tatiana,

Ik weet dat je hier ontzettend van baalt dat JOUW kanjer drager is.

Maar hij is gelukkig geen lijder en je kan nu goed kijken welke teven je wel en niet kan nemen.

Ik bewonder je eerlijkheid en je lef en ik hoop dat andere mensen nu goed gaan beseffen dat ook hun hond (en) lijder of drager kan zijn en dat ze goed nadenken over fokken etc.

Mijke, wij hebben met toestemming van Tatiana de gegevens van Sky op de CSW Belgium gezet

Is er een mogelijkheid dat de andere honden daar ook op vermeld mogen worden?
__________________
"Dogs aren't our whole life, they make our lives whole"....Roger Caras

http://www.chiwisplace.nl
witteherder jest offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 18:11   #7
Arnolda
Junior Member
 
Arnolda's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Barneveld
Posts: 145
Default

Beste Tatiana,

Dat zal toch slikken zijn geweest. Je hoopt altijd op het positieve. Ook ik bewonder je durf en moed. Het betekent dat je met je verstand omkijkt naar het ras.

Groetjes Arnolda
__________________



www.vanmeiselsstee.nl
Arnolda jest offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 20:30   #8
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by witteherder View Post
Mijke, wij hebben met toestemming van Tatiana de gegevens van Sky op de CSW Belgium gezet

Is er een mogelijkheid dat de andere honden daar ook op vermeld mogen worden?
Het is meer dan super dat Tatiana hier zo open en eerlijk over is
Maar op dit moment heeft naast Tatiana alleen nog maar Bruno Lanssens toestemming gegeven om de uitslag van zijn TsW teef (Justine Stella Atoi de Louba Tar) te publiceren. Deze teef is Lijder.

De andere eigenaren hebben (nog) geen toestemming tot openbare publicatie gegeven. Zij hebben wel aangegeven de uitslagen te willen publiceren als er inmiddels meerdere TsW's getest zijn.

Want helaas is het nog steeds zo dat sommige mensen zelf hun honden Niet laten testen, maar wel graag met een (beschuldigende) vinger naar de geteste honden van anderen wijzen.

In de praktijk is helaas al gebleken dat sommige fokkers die wel lieten testen nadeel ondervonden van de "domme praatjes" van anderen over Dragerschap van sommige honden.
Terwijl Dragers zelf niet ziek zijn!!

Maar sommige fokkers schijnen ook liever gewoon met ongeteste honden te blijven fokken, dan verantwoorde combinaties te maken waaruit geen Lijders meer geboren worden

En zo lang er niet breed binnen het ras getest wordt (en we ook kunnen zien hoe gen mutaties verspreid zitten), kunnen sommige fokkers ook blijven ventileren dat testen "hysterisch gedoe" is en dat al die afwijkingen in "ons ras niet of nagenoeg niet voorkomen"

Daarom doe ik hier ook een oproep aan alle eigenaren die niet van plan zijn om te fokken met hun hond, om deze wel te laten testen op Dwerggroei en DM!

Als je 2 ml EDTA bloed van je hond laat opslaan (zie topic: http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=13740 ),hoef je maar 1 keer bloed af te laten nemen. En je kunt dan later op ieder willekeurig moment laten testen op wat je wilt!

  • Door je hond te laten testen help je mee om inzicht te geven hoe DNA afwijkingen in het ras verspreid zitten, zodat we in de toekomst nog veel meer narigheid kunnen voorkomen.
  • En daarnaast ondersteun je daar mee ook al die verantwoordelijke fokkers die wel laten testen!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 20:51   #9
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Jammer dat hij drager is...

maar....GEFELICITEERD DAT HIJ GEEN LIJDER IS
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 21:22   #10
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Hoi Tatti,

Jammer dat hij drager is, maar inderdaad fijn dat hij geen lijder is . Nu hopen dat er genoeg vrije honden in het ras zijn.
Ik hoop dat de 'fokkers' hun kop niet in het zand steken en ook gaan testen. Zodat er in ieder geval zo min mogelijk lijders geboren gaan worden.

groetjes judith
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 06:00   #11
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Bedankt allemaal.

Zoals jullie weten ben ik altijd recht uit, dus ook met betrekking tot Sky.
Er was al vanuit Duitsland een dekaanvraag binnen voor hem, voor eind dit jaar, maar ook deze fokker heb ik al een mail gestuurd met de nieuwste ontwikkeling.
Antwoord heb ik nog niet terug ontvangen, en ik weet dat de honden van deze fokker ook niet getest zijn.

Quote:
Originally Posted by mijke View Post

Want helaas is het nog steeds zo dat sommige mensen zelf hun honden Niet laten testen, maar wel graag met een (beschuldigende) vinger naar de geteste honden van anderen wijzen.

In de praktijk is helaas al gebleken dat sommige fokkers die wel lieten testen nadeel ondervonden van de "domme praatjes" van anderen over Dragerschap van sommige honden.
Terwijl Dragers zelf niet ziek zijn!!

Maar sommige fokkers schijnen ook liever gewoon met ongeteste honden te blijven fokken, dan verantwoorde combinaties te maken waaruit geen Lijders meer geboren worden
Vooral op het Duitse forum gedeelte zie ik heel veel mensen die aan de struisvogel politiek doen, wat ik niet zie is er niet.
Vele daar vinden dus Dwerggroei een ramp, maar ongeteste honden met kans op DM vinden ze een overzichtelijk risico.
Sky zijn uitslag heb ik ook daar op het forum gezet, ook gewoon om hun de ogen te openen, en hopende dat ze tenminste hun honden testen laten.

Verder hoop ik alleen dat de Dragers nu niet in een verdoemhoekje komen, daar het uitsluiten van naar mijn gevoel ontzettend veel honden voor de fok, de genenpool zo verkleind dat we het risico lopen over een paar jaar geen Tsjechen meer te hebben.
Er zijn genoeg andere rassen waar dit in het verleden gebeurd is, zoals bij de Ierse wolfshond, en we zien daar het resultaat van.

Ik hoop dat iedereen zijn honden laat testen, zodat we lijders van deze verschrikkelijke ziekte kunnen voorkomen, en alleen door de gegevens openbaar te maken, kunnen wij andere mensen wakker schudden, en aantonen dat ook dit weer behoorlijk verspreid zit.

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org