Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-07-2008, 22:16   #1
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default Een reu en een loopse teef in één huis......

Hallo allemaal,

Ik wil jullie een idee geven hoe het de afgelopen tijd ons vergaan is.
Je hoort niet veel verhalen over deze combi en een ieder die er last van heeft is blij als de loopsheid weer achter de rug is.
Toch wil ik jullie niet onthouden hoe ik deze tijd ervaren heb en nog steeds doe.

In de weken van 17 t/m 27 juni merkte ik dat Igor af en toe en daarna ietsjes vaker even aan het kruis van Doeska snuffelde.
Ook Kenar (een gec. teef) rook één keer ongeneerd overduidelijk aan het kruis van Doeska.
Als Kenar dat doet dan weet ik zeker dat er wat gaat komen.
Ik Doeska elke keer weer controleren, maar er was nog niets te zien. En Igor toonde niet meer interesse dan alleen maar kruis ruiken.
Ik duimen dat we de vakantie door kwamen zonder een loopse hond!
Tijdens een wandeling op vrijdag 27 juni heb ik Doeska nog gecontroleerd, want vandaag was er toch wel erg veel interesse van Kenar en Igor. Nog steeds niets te zien. Totdat we bij de auto stonden en een boterham nuttigden en Doeska rustig op de grond lag, zag ik bloed op de binnenkant van haar achterpoot. Het zal toch niet....! Maar ja hoor: Doeska was loops geworden.

In de auto zitten de honden gescheiden (Doeska op de achterbank en de andere twee in de achterbak) dus daar was geen probleem. Bij de tent zitten ze ook alledrie aan een eigen grondpen, dus daar was ook geen probleem. En 's nachts in de tent sliep Doeska als enige in een bench, dus daar ook geen probleem. Er was eigenlijk nergens een probleem, want Igor was niet heel erg in Doeska geïnteresseerd dan alleen maar af en toe aan het kruis snuffelen. Dus we konden in alle rust onze vakantie nog afmaken t/m zondag 29 juni.
Op maandag de 30e waren we nog vrij. Heb erover gedacht hoe we het de aankomende dagen zouden gaan oplossen. Ik dacht dat wanneer ik Kenar bij Doeska thuis laat, dat het alleen thuis zijn wel zou gaan als ik mijn uitlaatronde deed.
Nou dat kon ik dus wel vergeten om dat op woensdag weer op die manier te doen, want Doeska had wel degelijk de boel bij elkaar gejankt, de handdoek finaal aan stukken gescheurd en ze sliep als een roos, toen ik weer thuis was. Dus die had zich tijdens mijn afwezigheid volledig druk zitten maken. Zelfs 'De Kong' (Een plastic speeltje die je kan vullen met voer) had niet geholpen.
Wat nu? Ik moest maar een oppas gaan regelen voor Doeska.
Gelukkig kwam ik een oud stagiaire Anja tegen, die bij mij in de buurt woont en gelukkig heeft die vakantie! En ja, zij wilde wel oppassen. Voor de donderdag en vrijdag heb ik mijn ouders ingeschakeld, want Anja kon die dagen niet.

Wanneer ik dan thuis was ging Igor in de bench en Doeska mocht rondlopen. Igor heeft een giga bench en is eigenlijk een puppykennel met een eigen gemaakt dak erop. Dus een beetje ruimte heeft hij wel.
En daar ik op di, do en nu ook even de vr. oppas honden heb, die eerst met mij meegaan op de uitlaatronde en 's middags weer opgehaald worden, kan Doeska met die honden spelen. Let wel vnl. met één. Dit zijn gec. reuen en van ras een Welsh Corgi Cardigan (de ander is een Vasgötepets), dus ook niet erg groot om gelijk op Doeska te zitten, die dat ook niet toeliet, maar ik hield ze wel in de gaten. Als ze elkaar dan zien, dan spelen ze even een half uurtje ong. en dan gaat het hele spul te rusten. En 's avonds dan Doeska in de bench en Igor los. In het weekend ben ik op zaterdag de gehele dag op de hondenschool en heb ik Igor bij mij gehad en Kenar en Doeska zijn met Arjen op pad gegaan. Ook het wandelen op zondag konden we nog met ons allen, Igor bleef nog niet aan Doeska plakken.
Op ma. en di. paste Anja weer op, op wo. mijn schoonmoeder en op do. en vr. mijn moeder.

Maar op do. 10 juli en vr. 11 juli werd het even wat anders. Doeska was nu 13 en 14 dagen loops. Ze druppelde geen bloed meer. En er kwam verandering in gedrag van Igor en Doeska. Ofwel ze gingen naar elkaar zitten piepen! Als Igor los liep wilde hij zich wel in de bench van Doeska wringen door de spijlen! Dus Igor kon niet meer los in de Kamer! We moesten de honden nu ook echt apart uit gaan laten en zodra de één uit huis ging, ging de ander te keer als een sirene! Op donderdagnacht ging Doeska tekeer! En op vrijdagochtend begonnen ze gezamenlijk te huilen en vrijdagnacht begon Igor te piepen. Dus dat was even beneden slapen op een luchtbedje en gelukkig hielp dat! Ze werden daar stil van. Igor was nu een hond geworden met maar één doel: ik wil naar Doeska!!

Het gedrag wat Igor vertoonde kende ik totaal niet van hem, hij was één grote woeste beer. Trok uit alle macht aan zijn riem, deed zenuwachtig in zijn hok, kon bijna niet meer rustig ademhalen, at niet meer, dronk niet meer en piepte meer dan dat het mij lief was. Eigenlijk kon Doeska ook niet los in de kamer, daar ze zich langs het hok van Igor vlijde en expres met haar kont naar hem toe ging zitten. Dus Doeska was of in de tuin of in haar bench als Igor in huis was. Op zondag konden we niet gezamenlijk lopen, dus is Arjen maar met Igor op stap gegaan. Ik ben in het dorp wezen lopen en daarna het huis grondig gestofzuigd en alle kleden waar Doeska op gelegen had gewassen. Gelukkig vloeide ze die zondag weer een beetje. Ik heb Doeska ook flink geborsteld, want ze was/is aardig in de rui en ik vond haar erg muskusachtig ruiken. Ik had echt het idee dat die geur uit haar staart kwam en op de plek waar vaak zwart haar zit (ong. boven het midden van de staart) vond ik het haar ook vettig. Ook daar kwam aardig wat haar vanaf en toen ik daaraan rook, rook ik daar toch sterk die muskusachtige geur aan. Daarna heb ik haar met grooming wipes van het merk earthbath (speciaal voor de hond geparfumeerde doekjes om je hond mee schoon te maken) flink afgewreven en ingewreven, zodat die vettig muskusachtige geur een beetje verdween.
Of dat nou echt geholpen heeft, weet ik niet, in ieder geval zijn de honden ’s nachts stil gebleven en konden we weer gewoon in ons eigen bed slapen.

Deze week is Doeska niet meer super in Igor geïnteresseerd, tenminste ze slaapt rustig in haar bench en piept niet meer naar Igor. Als ze los loopt echter wil ze zich nog wel eens bij Igor neer vlijen (die in zijn hok zit), maar ik denk dat het meer uit kameraadschap is en wil spelen dan voor een liefdesduetje.
Sinds di. Vloeit Doeska helemaal niet meer. Vr. 18 juli is Doeska 21 dagen loops. Tot dan, of mischien wel tot wo. 23 juli denk ik dat ik Doeska en Igor gescheiden houd. Het zal de komende dagen aankijken zijn.
Igor wordt ook weer rustiger en eet en drinkt nu ook weer. Maar op zijn tijd piept hij nog wel en wil als hij in de buurt van Doeska komt, ik laat hem aangelijnd aan Doeska ruiken als zij in de bench zit, wordt hij toch nog wel wat wild. Dus die begroetingen houd ik kort en dan gaat Igor zijn hok maar weer in. Ja, de laatste tijd heeft hij niet veel beweging, maar door zijn geestelijke inspanningen heeft hij zichzelf wel bezig gehouden. Verder ben ik afgelopen do. En vr. maar met hem gaan fietsen. Om hem even op een andere manier bezig te houden. Afgelopen di. en wo. weer. Het zijn maar korte tochtjes, door een stuk rustige wijk. Hopelijk hebben we het ergste nu dus gehad en kunnen we Igor en Doeska binnenkort weer samen laten rennen en spelen.
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 16-07-2008, 22:24   #2
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Ik lees het al een echte aanrader voor de gemiddelde eigenaar
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 14:48   #3
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Jolanda dank voor het delen
Er staat ons nog heel wat te wachten dan
Hoor wel vaker dat het gebeurt als het eigenlijk niet uitkomt of dat je het niet verwacht
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 18-07-2008, 13:31   #4
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Jolanda, bedankt voor je uitgebreide verslag!
Als ik het zo lees heb je nu de ergste tijd voorlopig weer ff achter de rug

Mijn reuen waren tijdens loopsheden wel altijd erg geinteresseerd in de meiden, maar pas tegen de tijd dat ze vruchtbaar waren begonnen ze te loeien en werden ze onhandelbaar. (was voor mij een betere indicatie dan welke progesteron test dan ook!)

Ik zal voor je duimen dat Doeska het, net als de meeste wolfhonden, op 1 x per jaar loops worden houdt!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 18-07-2008, 23:04   #5
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Prachtig opgeschreven en zeker ook mooi dat je dat verteld over die woeste beer.Dat hadden wij hier ook toen de reu er was voor Shanti.Echt de leifste,rustigste hond die je kon bedenken,maar op die dagen zijn ze echt niet meer zo lief en aardig.
Zal even link zetten op de SWH club ,naar hier,want ook voor de mesnen daar is het denk ik belangrijk om dit te lezen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 19-07-2008, 08:40   #6
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Goed verhaal en erg leuk om te lezen dat een reu en een teef in huis ook voor perikelen kan zorgen. Ben blij voor je dat de rust een beetje in wedergekeerd. En ben maar blij dat de wolfhond maar 1x per jaar loops word.. hahaha..

Groetjes,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 02:21   #7
Daisy Bell
Junior Member
 
Daisy Bell's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 2
Default

Toen onze SWH teef loops werd was onze TSW (kruising) 8 maanden. Met 7 maanden werd hij patserig naar andere reuen, dus het was duidelijk dat hij al aan het puberen was. De eerste week van de loopsheid verliep redelijk rustig naar WH maatstaven, en ik dacht dat het niet nodig was om onze reu uit huis te plaatsen. Daarna brak de hel zo ongeveer los... We hebben een redelijk stevige dubbele kennel, en ze braken de tussenwand met dikke spijlen letterlijk af om bij elkaar te komen. Kennel gerepareerd en teef in de kennel, reu in huis. Leuk bedacht, maar onze teef begon toen in haar eentje de kennel af te breken. Ons reutje alleen in de kennel werkte ook niet, want dan huilde en jankte hij de hele buurt bij elkaar, en ging hij verder met de sloop van de kennel. Allebei dus binnen. Onze teef los in huis, onze reu boven in een slaapkamer,met als gevolg dat hij de deur sloopte... Hij at niet meer, dronk niet meer en wist op het laatst, zo rond de 14-de dag schijnbaar niet meer wat hij deed, want hij begon uit frustratie om zich heen te bijten, en daar zat dan per ongeluk wel eens een hand of vinger tussen. Dus, reu aan een ijzeren ketting in de gang, teef in de huiskennel, wierook aan, alles dweilen, etc. waardoor hij iets rustiger werd. Ze moesten apart uitgelaten worden, en dat was natuurlijk voor de reu een enorm drama. Dus toen ik 's avonds met onze SWH naar buiten ging, probeerde hij letterlijk door de ruiten heen te gaan. Na 3 doorwaakte nachten, twee zwaar beschadigde deuren en buren overlast (ik hoorde van vrienden dat je het kabaal 5 straten verder nog kon horen), was zijn poging om door de ruiten te gaan de laatste druppel en heb ik hem uit huis geplaatst tot de loopsheid over was.

Ennuh... ik ben nieuw hier, overigens.

groetjes,
DB
__________________
Wolfhonden in schaapskleren.
Daisy Bell jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 03:17   #8
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hoi Daisy, allereerst welkom op dit forum!

Wat jij beschrijft zal de meeste van ons, die een reu en teef in huis hebben, ook zeer bekend voorkomen

Ik zelf was ooit in de bijzarre omstandigheid om net met zo'n koppel op vakantie te zijn Om onze eigen vakantie nog enigzins te "redden" moesten we bij alle uitstapjes de reu met z'n neus "achter / nagenoeg in" de kont van de teef laten lopen, om zelf nog enigzins "rustig" iets kunnen te zien van een stad
Tijdens het reizen in de auto werden beide monsters aan de lijn gesepareerd gehouden door de kids En 's nachts verhuisde ik soms in de auto met de reu naar een wat afgelegen bos, om de andere camping gasten toch nog enigzins slaaprust te gunnen (ze loeiden samen de camping bij elkaar!)

Op de terugreis naar nederland bleek onze dame de echt "in heat" dagen te zijn en werd het voor ons mensen nog minder vrolijk
M'n (oudere) kids kregen dan ook de insructies om ze in de auto ten alle tijde gesepareerd te houden en in noodgevallen "hun hand op het gaatje te houden"
Afijn ik zal jullie de details besparen Net zoals het ons een uitgebreide douane contole bespaarde door de bijzondere acties van onze honden in die dagen hahhaha

Het tijdelijk uit huis plaatesen van een reu tijdens loospheid van een teef is dus gewoon een veel betere optie dan die ik koos op dat moment!

Enne.... ik was in deze situatie ook eigenlijk heel "overmoedig" Want ik had al eens meegemaakt dat mn (overigens altijd heel relaxte) Newfy reu als een woeste beer dwars door een dicht keukenraam heen sprong,toen "zijn" teef in haar vruchtbare dagen was....

Dus.....
Mensen neem een voorbeeld aan het praktisch handelen van Daisy in dit soort situaties!
En laat je in tijden van loopsheid van je teef vooral niet verleiden tot overmoedig denken (zoals ik deed) dat je het als "ervaren hondemens" wel kunt "handelen"!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 06:54   #9
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Denk alleen wel dat je met uit huis plaatsen van reu moet wachten totdat teef echt goed loops is,anders heb je kans dat ze stopt en kan je paar weken later weer opnieuw beginnen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 10:40   #10
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

wat een verhalen!

Ben ik blij dat ik geen viriele reu rondlopen heb tussen mijn teven!
We hebben wel een Rotweiller reu van 4 jaar, niet gecastreerd!, maar die heeft géén interesse in loopse teven!! Onze oude, gecastreerde, reu is de nog steeds de baas denk ik, en de jonge reu is 'psychisch gecastreerd'. Hij laat de oude reu wel op hem rijden, maar dat is dan ook het enige.

Heel handig dus Ik houd mijn hart al vast als onze oudste reu wegvalt...

PS: voor de zekerheid mag hij wel alleen los met de loopse teven (zelfs op hun hoogtepunt!) als we in de buurt zijn. Maar echt géén interesse! Eigenlijk tot ongenoegen van mijn vriend, die zijn hond maar een watje vindt

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org