Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2006, 12:43   #1
flora
Junior Member
 
Join Date: Aug 2003
Location: den bommel
Posts: 59
Send a message via MSN to flora
Default tsjech op de boot?

hallo, ben ik weer,
we zijn van de zomer van plan om met een bootje een paar dagen te gaan varen, nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het varen met een tsjech aan boord, overigens is zij niet de enige hond, maar mn andere hond en de hond van mn vader gaat ook mee, ben benieuwd.....
heb er wel veel zin in hoor!!!!
groetjes flora
flora jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2006, 13:31   #2
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Flora,

Denk er even over na of je het `t waard vindt om reddingsvesten aan te schaffen voor de honden.

V.w.b. het zwemmen is dat natuurlijk niet nodig dat kunnen ze zelf wel . Maar een hond die van een boot afvalt, afhankelijk van de hoogte van de boot, zal een behoorlijk stuk kopje onder gaan. Je hond loopt dan een groot risico zo gedesoriënteerd te zijn dat hij ook niet meer boven komt. Ook kan de klap op het water, ook weer afhankelijk van de hoogte van de val, ervoor zorgen dat de hond even versuft is.

Een reddingsvest heeft ook als voordeel dat als de hond te water raakt, je iets hebt om hem aan vast te houden en hem weer aan boord te krijgen. Een natte TSW aan zijn zomervacht aan boord tillen ..............

Ik heb geen ervaring met varen met een TSW, wel met twee duitse herders, ...........nog een laatste tip let op de kleur van het zwemvest hoe lichter hoe beter, het liefst wit, dit i.v.m. de warmte van de zon, witte kleding is immers het koelste.

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2006, 20:59   #3
Excalibur-Sauvignon
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Excalibur-Sauvignon
Default

Hier geen ervaring mar de tip van de zwemvesten lijkt mij ook een goed plan.
__________________
KLIK HIER : ONZE MIKA
Excalibur-Sauvignon jest offline   Reply With Quote
Old 16-05-2006, 23:31   #4
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hoi Flora,

Ik heb diverse malen gevaren (en zelfs gezeild) met m'n TsW's.
En ze vonden het altijd super leuk!

Chezka moesten we in het begin vaak aanlijnen tijdens het varen want die is verzot op water en zwemmen en bleef daarom uit de boot springen!


Tegen woordig heeft ze gelukkig genoeg aan een simpel "Nee" als ze aanstalten wil maken om te springen En ze blijft nu ook rustig in haar uppie genietend op het voordek liggen

Eerlijk gezegd heb ik tijdens onze vaartochten nog nooit een zwemvest gebruikt Maar ik vind het wel een hele goede tip van Bert voor mensen die met honden willen gaan varen!

(Even ter info: ik vaar niet met zulke grote boten en bovendien zijn mijn honden van pup af aan gewend aan allerhande waterspelletjes op open water, ze gaan dan mee naar watertraining van de oudere honden en wennen daardoor spelenderwijs aan "uit boten vallen", koppie onder gaan en weer in de boot "gesleurd"worden. En dat is natuurlijk heel wat anders dan een hond die voor de eerste keer mee uit varen gaat! )

Tijdens lange boottochten op grote feryy's hebben ze altijd een (kunststof) tuig aan waardoor ik in noodgevallen meer grip op ze heb. (aan dit tuig zijn ze ook van jongsaf aan gewend om opgetild te worden. Iets wat ons zeer van pas komt tijdens tochten in de bergen of moeilijke rivier passages, waar wij via touwladder omhoog klimmen)

Verder had ik een paar weken geleden een afspraak in Friesland met Pavel (uit Tsjechie), die voor het eerst met zijn 3 TsW's op een hele grote boot door Friesland vaarde. Zonder problemen accepteerden ze alle drie de nieuwe leefomstandigheden
Een heel handige oplossing vonden we ook z'n super grote bench (met dekzeil er over) op het bovenste dek waar de TsW's zich ook prima thuis voelden tijdens het varen en de nachten.

Als je nog meer tips en/of ervaringen wil hebben mag je ook altijd even pers. contact met mij opnemen hoor!
Want ik wil niet iedereen hier gaan vervelen mat al mijn super enthousiaste "vaar en water verhalen" met mn TsW's
groetjes,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 17-05-2006, 09:59   #5
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by mijke
Hoi Flora,

Als je nog meer tips en/of ervaringen wil hebben mag je ook altijd even pers. contact met mij opnemen hoor!
Want ik wil niet iedereen hier gaan vervelen mat al mijn super enthousiaste "vaar en water verhalen" met mn TsW's
groetjes,
Mijke
Volgens mij is dat nu net zo leuk aan een forum, die super enthousiaste verhalen van andere TsW eigenaren

Ik vind het heerlijk om dit soort ervaringen te lezen, dus als je nog meer verhalen hebt, leef je uit zou ik zeggen

Groetjes Bert.

(En het soort boot scheelt erg veel, zo`n stalen roeibootje( rand dicht op het water), of een kajuitjacht wat toch al snel 1,20 mtr hoog kan zijn gezien vanaf de waterlijn.)
herder jest offline   Reply With Quote
Old 17-05-2006, 10:03   #6
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

hallo allemaal,

Ik denk dat het meenemen op een boot wel mee zal vallen, hoe en waarop de honden zullen reageren.

Ik vind het een goede tip om aan die reddingsvesten te denken. Ik heb ooit een Duitse herder gehad, die ik wilde laten zwemmen.
Ze was aan de rand van een meer grootgebracht en ik heb ze op latere leeftijd gekregen, dus ik dacht dat kan ze best.

We zijn een steigertje op gelopen en omdat mijn andere honden er allemaal van afsprongen, dacht ik, die gaat ook wel mee.
Maar nee hoor, mevrouw wilde er niet in. Dus gaf ik haar een zetje.

Nou, dat heb ik geweten, ze ging kopje onder, kwam weer een keer boven gesparteld en zakte toen weer weg. Ik heb haar net nog te pakken kunnen krijgen anders was ze mooi verdronken,. Nou ja, mooi.

Dus er zijn inderdaad wel honden, die niet kunnen of willen zwemmen. Komen ze dan toch in het water terecht, dan heb je kans dat ze in paniek raken en dan biedt zo'n zwemvest zeker uitkomst.

Nog wel even een andere tip. Als je hond over boord valt, kan je er natuurlijk niets aan doen maar laat de honden en dat geldt voor iedereen, geleidelijk aan het water wennen. Meestal is het water nog behoorlijk koud terwijl de boventemperatuur, net als nu, zo rond de 20 tot 25 graden is.

De afkoeling van een hond is, vooral als hij nog een beetje heeft lopen spelen en dus verhit is, dan erg groot en het zal niet de eerste hond zijn, die een, door de te grote afkoeling via het water, een hartstilstand krijgt.

Liefst ook niet laten zwemmen op het heetst van de dag, maar bij voorkeur 's morgens of in de avond, dan is de buitenlucht wat minder warm.

Let ook na het zwemmen erop, dat of de hond zichzelf droog loopt of dat je hem met handdoeken even droogwrijft en zorg ervoor dat hij niet ergens op de tocht gaat liggen. Dan heb je er zo een longontsteking bij.

Op dat alles zitten we niet te wachten, dus let een beetje op wanneer je hond gaat zwemmen en waar hij gaat liggen slapen.

Dan komt het helemaal goed van de zomer.

Groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org