Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2009, 20:57   #1
snow-wolf
Junior Member
 
snow-wolf's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Sint-Katelijne-Waver
Posts: 57
Send a message via ICQ to snow-wolf
Post Gehoorzaamheid Ice-wolf

Primeur ,

Ik wou via dit laten weten dat het Ice-wolf van Goverwelle en mij gelukt is in de gehoorzaamheid het niveau programma 1 te behalen in Belgie .Wat houd dit zoal in je moet eerst een toelatingsbrevet behalen voor debutanten en vervolgens 10 wedstrijden spelen boven 85/100 .Ice heeft tussen de beter honden(border collie ,mechelaars ,duiste herders ) een 94/100 behaald (4e plaats ),92/100 3e plaats en verschillende andere boven de 85/100 telkens een 60 tot 90 deelnemers per wedstrijd .Dus nu klaar voor het volgende programma waar we al voor het trainen waren in de hondenschool en waar Ice-wolf nog beter tot zijn recht in komt .Oefeningen die erin komen zijn : losse volg met stand in op 30 punten en over hindernissen ,vaste volg zoals losse ,terugzenden aangeduide plaats met hindernissen en ergens op ,zoekapport (doolhof,over trappen en onderdoor en dergelijke )standen uit het zicht en ergens op ,onderbreken over hindernissen (hond achterlaten op minstens 50m en naar jou roepen op aangeduid punt in af roepen tussen 4m moet hij gaan liggen en komen in zit voor en aan voet ),2 minuten onder afleiding blijven liggen .
Hierin dus zulke punten halen met een tsjech is niet gemakkelijk maar haalbaar zoals bewezen .
Dus mensen geef de moed niet op want een tsjech is een werkhond maar het is de geleider meestal die te vlug opgeeft heb ik al gemerkt .

Stephan en Ice-Wolf

Last edited by snow-wolf; 13-07-2009 at 21:04.
snow-wolf jest offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 22:25   #2
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Gefeliciteerd! ICE WOLF dat heb je goed gedaan !!
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 22:54   #3
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

GEFELICITEERD ICE-WOLF !!!

En jij ook Stephan, vooral dat je geduld en uithoudingsvermogen
om met een Tsjech dit te bereiken zijn vruchten afwerpt !!
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 23:06   #4
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Daar mag je heel erg trots op wezen! Gefeliciteerd!
Leuk dat je er zoveel tijd en inzet en volhardend in bent!
Succes verder!
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 00:49   #5
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Super Stephan en Ice natuurlijk

Maar dat betekend dus dat ik jullie op 26 sept bij ons op HS Rekem kan verwachten voor de Limburgse kampioenschappen?
Het is voor zowel de Debutanten, GP1 en GP2.

Als jullie komen, zorg ik er zeker voor weer ringassistent te zijn

Sky en ik hoeven daar de eerste 3 jaar nog niet aan te denken, vandaag op de les is onze held bijna achterover gevallen omdat hij een groep ganzen moest nakijken

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 10:30   #6
allesandro
wolfman
 
allesandro's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: annerveenschekanaal
Posts: 178
Default

Van harte
mooi resultaat

gr. andreas

___________________________________________
www.wolvenkennel.nl
allesandro jest offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 15:02   #7
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

ook van mij proficiat. En je bent ook al de tweede twh aan het klaarstomen, nog veel succes.

Vorig weekend vertelde al iemand op de Hoba hondenschool dat ze jou gezien hadden op een wedstrijd. Het gaat over de lippen .....
Zeker nu ze mij daar met Isla in de puppyklas zien.

Met Heron zal ik nog heel veel geduld moeten hebben. Ik dacht dat CQN een haalbare kaart was voor hem,.... dikke tegenvaller in Schoten. Ze denken daar dat met druk , Heron het wel zal doen.... We zien wel. Ik vermoed dat Heron te oud is om terug vanop nul te starten.

Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 15:37   #8
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Quote:
Originally Posted by of_Mercedes_Dream View Post
Met Heron zal ik nog heel veel geduld moeten hebben. Ik dacht dat CQN een haalbare kaart was voor hem,.... dikke tegenvaller in Schoten. Ze denken daar dat met druk , Heron het wel zal doen.... We zien wel. Ik vermoed dat Heron te oud is om terug vanop nul te starten.

Patrick
@Patrick, of Heron is zo als die opdonder van mij.
Ik kan dan wel alleen spreken baserend op wat ik nu met Sky beleef, maar als we die proberen te pushen werkt dat kompleet averechts

Ook tijdens de les als ik merk dat hij moe begint te worden, en of dit nu na 20 min is of 2 uur, moet ik meteen stoppen met hem.
Probeer ik dan nog door te zetten hoef ik twee weken niet het plein op omdat hij dan werkelijk alles vertikt, loopt brutaal langs de toestellen ivp erover, bij aan-de-voet gaat meneer liggen, bij zit-voor wat hij al perfect kon met 4 maanden gaat hij dwars zitten enz.
En om dan alleen gefrustreerd met hem over het plein te gaan, daar geniet ik niet echt van, en meneer krijgt zijn zin
Als we dan een tijd later weer naar de les gaan, loopt hij voor een Tsjech geweldig

Misschien is jou kerel gewoon lekker "Back to puppy"
Ik wens je in ieder geval succes met hem, en dat jullie de juiste mannier samen vinden.

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 16:00   #9
snow-wolf
Junior Member
 
snow-wolf's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Sint-Katelijne-Waver
Posts: 57
Send a message via ICQ to snow-wolf
Default reactie gehoorzaamheid en pakwerk

Hoi patrick en Tatti ,

Wat ik zelf heb meegemaakt en voor vrees in vele hondenscholen is de manier van omgaan met een tsjech door de instructeurs aldaar ! Er word teveel vergelijking gemaakt met een ander ras en dan weten ze geen oplossing meer en beginnen ze jammer genoeg druk te zetten op de tsjech hetgeen een averechts effect geeft ( ze kunnen best wel koppig zijn hoor ).Ben zelf in Schoten geweest en geen al te beste ervaring in dat pakwerk meegemaakt (zelf jaren pakwerk voor duitse herders en politie honden gedaan ),ze doen daar bijtwerk verkeerd en houden de honden voor dom en laten ze verkeerd inbijten .Een tsw is echter vele slimmer dan de meesten denken en ze denken vooruit ,ook in gehoorzaamheid .Als ze iets doen kan je best onmiddellijk stoppen en spelen of anders belonen met voedsel .De meeste fouten op hoondenscholen gebeuren door een oefening meermaals te laten uitvoeren (2,3 of meerdere keren ) en op laatste gaat tsw in de fout of geen zin meer ,kan je ze ook niet belonen natuurlijk .Het zijn geen mechelaars of borders hoor die die wel kunnen (ook niet allemaal ) .Ben op hondenschool zelf instructeur geweest en op eigen manier beginnen trainen met ice-wolf ,oefening voet in 2 a3 stappen en steeds belonen en 1 keer hooguit 2x doen ,dan spelen en andere oefening doen ,na 3 lessen waren in de andere lessen bijna geen geleiders meer en vroegen ze of ze bij me en men kameraad die mijn principe meedeed mochten komen (9 van de 10 spelen allemaal gehoorzaamhied nu ).Ik zeg niet dat dit vanzelf gaat en DE MANIER IS maar je moed volhouden ,consequent trainen en belonen dan ben je al voor 70 percent goed bezig .
Tatti mail me eens het juiste adres van de club door aub kan ik me inschrijven bij jullie .


stephan
snow-wolf jest offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 17:23   #10
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Quote:
Originally Posted by snow-wolf View Post
Tatti mail me eens het juiste adres van de club door aub kan ik me inschrijven bij jullie .


stephan
Mail(tje) verstuurd

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 17:32   #11
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Quote:
Originally Posted by snow-wolf View Post
Hoi patrick en Tatti ,

Wat ik zelf heb meegemaakt en voor vrees in vele hondenscholen is de manier van omgaan met een tsjech door de instructeurs aldaar ! Er word teveel vergelijking gemaakt met een ander ras en dan weten ze geen oplossing meer en beginnen ze jammer genoeg druk te zetten op de tsjech hetgeen een averechts effect geeft.


stephan
Maak je geen zorgen hoor
Als je mij nog een beetje kent weet je dat als ik mijn klep open trek, zeker als me iets niet bevalt, de anderen juist nog kans krijgen om te ademen
Ik oefen met mijn hond zoals ik denk dat wij beiden plezier beleven, en heeft een van ons geen zin, of strijkt iemand ons tegen de haren in, kan het gebeuren dat een gefrustreerde instructeur van het plein afloopt.
Sky en ikke deden notabene niets verkeerd, we waren alleen op onze eigen mannier de tijd tussen de oefeningen aan het vullen LOL
Nu hebben we een super instructrice die zelf al aangeeft als iets langer gaat duren, ga met Sky maar even wat anders doen.

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 19:53   #12
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

Stephan,
De hondenschool is reeds de tweede waar ik met Heron naar toe ga. De eerste in Wilrijk was hopeloos. Teletac was alom. reeds tijdens de derde training zwaaide de pakwerker al met een stok, hetgeen niet afgesproken was. Natuurlijk lost Heron omdat hij dat niet kent. Maar Heron handelde wel als een "echte" tsjech, nl hij ontweek de dreiging en ging naar het been. De pakweker had geen bijtbroek aan..... Gelukkig een snelle reflex van pakwerker en mezelf of het had prijs geweest. Ik ben nooit nog terug geweest.
In Schoten heb ik de laatste keer met snoep gewerkt en dat ging natuurlijk veel beter in het "klein werk". Maar het mocht niet van de heer .... Van Pavel heb ik ook vernomen dat hij snoepjes afraad aan Tsjechen. Waarom weet ik niet.
Bij het pakwerk moet ik met Heron nog altijd tegen de platen staan om hem te laten bijten. Maar dat zint Heron helemaal niet. Stephan, jij weet dat Heron met staartje omhoog erin vliegt als hij tenminste aan de lange lijn mag bijten.
Als St Hubertus fokker is men verplicht om enkel bij st hubertus scholen lid te zijn, dit maakt de keuze heel wat minder groot. Bijna hopeloos om een goede school te vinden.
Met Isla op Hoba in Deurne lukt het wel goed. Je mag de hond belonen zoals je zelf wil, snoep of spelen of balletje of .. . Hier kan je enkel gehoorzaamheid of agility doen. Geen bijtwerk.

Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 22:13   #13
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Quote:
Originally Posted by of_Mercedes_Dream View Post
Stephan,
Als St Hubertus fokker is men verplicht om enkel bij st hubertus scholen lid te zijn, dit maakt de keuze heel wat minder groot. Bijna hopeloos om een goede school te vinden.
Patrick
Weet niet of je de discussie hebt gevolgt in nederland van de meerdere RV's,die tegengehouden werden door de Raad en dat je eigenlijk ook geen lid mocht zijn van een niet erkende vereniging? Dit is alllemaal tegen de regels die europa stelt,dus ik denk dat ze je weinig kunnen maken als je bij een niet erkende gaat trainen.Misschien eens advies in gaan winnen bij een jurist?Heb het idee dat organisaties in belgie nog veel meer lak aan europeese regels hebben als in nederland of de belgen zelf zijn wat meegaander natuurlijk

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 22:54   #14
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

, gefeliciteerd.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 09:21   #15
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

@ Stephan en Ice: Gefeliciteerd met deze mooie prestatie!!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 09:40   #16
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by of_Mercedes_Dream View Post
.. Van Pavel heb ik ook vernomen dat hij snoepjes afraad aan Tsjechen.
Ik denk niet dat hij dat bedoelt voor alle trainings onderdelen
Samen met hem ben ik ook op training geweest bij Jirka en die benadrukte iedere keer juist het belang van voer beloningen (er werd zelfs gecheckt of je wel beloningen bij je had)

En verder denk ik net als Christa dat het misschien ook zinvol is om eens uit te zoeken, in hoeverre het wel kan met alleen trainen bij st hubertus scholen in verhouding met de europese regelgeving.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 11:40   #17
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Stephan,

Top prestatie.
Heb van jou prive al wat tips gehad die goed werken.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 16:32   #18
Cardhu
Junior Member
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 49
Default

Bravo !! super een tsw op de vierde plaats !! had het graag willen zien , moet hard werken geweest zijn
Cardhu jest offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 19:11   #19
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

Hallo Mijke,

Ik had Pavel eens raad gevraagd ivm het apport. Volgens hem mag je hierop geen voedsel als beloning gebruiken.

Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 21:59   #20
snow-wolf
Junior Member
 
snow-wolf's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Sint-Katelijne-Waver
Posts: 57
Send a message via ICQ to snow-wolf
Default

Hallo allemaal ,

Bedankt voor jullie reacties op Ice-wolf zen prestaties , we werken volop aan het andere programma zou ik zeggen maar het zijn gewoon enkele details waar het hem zit .Hij kent al behoorlijk veel daarvan ,dus dat loopt wel goed .
Hetgeen ik ook wel kwijt wou ivm apport leren en belonen met voedsel ,elke hond is verschillend maar heeft wel degelijk beloning nodig ,wat en hoe beloon je dan een hond die niet van spelen houd ! Ja belonen met voedsel daar doen ze alles voor en zoals met alles ,NOOIT overdrijven en afbouwen naargelang de vorderingen ,dat is training en je hond kennen (heb enkele honden in men lessen gehad die NIET apporteerden en heb die leren apporteren met een pennenzak met voedsel in ).
Groetjes Stephan en Ice-Wolf
snow-wolf jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org