Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Pers, TV en reclame

Pers, TV en reclame Tsjechoslowaakse wolfhonden in de pers, reclame, video clips en TV (die zichzelf of wolven spelen), artikelen en programma's over het ras...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-12-2009, 09:22   #1
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default Het gesprek: welzijn en gezondheid rashonden

Hoi Luitjes,

Gisteren het gesprek gezien over het welzijn en gezondheid van rashonden: http://www.hetgesprek.nl/archief/3420/

De docu vind je hier: http://vids.myspace.com/index.cfm?fu...deoid=44215931

Groetjes,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd

Last edited by Azazel; 18-12-2009 at 09:27.
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 18-12-2009, 10:36   #2
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default Reactie raad van Beheer

En als je beide uitzendingen gezien hebt. Dan kijk je op de website van de Raad van beheer waar een reactie staat op hetgeen getoond is. Ja, die dhr. Wauben van de RvB kwam natuurlijk niet echt lekker over op tv dus dat moet middels een reactie op de website even recht worden gezet:

http://www.raadvanbeheer.nl/nieuws/n...sh/c2fa67d7a6/

Groetjes,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd

Last edited by Azazel; 18-12-2009 at 11:21.
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 18-12-2009, 10:41   #3
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

De gelderlander schreef er een artikel over:
http://www.gelderlander.nl/algemeen/...art=2&sort=asc
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 18-12-2009, 11:13   #4
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

En de volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/opmerkelijk...kken_rashonden
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 18-12-2009, 11:13   #5
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

en de limburger:
http://www.limburger.nl/article/2009...912170311/1030
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 18-12-2009, 11:15   #6
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

En de NOS heeft er ook wat over:
http://nos.nl/artikel/123180-dierenb...rashonden.html
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 18-12-2009, 11:16   #7
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Opiniepagina Joop.nl:
http://www.joop.nl/groen/detail/arti...okken_rashond/
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 18-12-2009, 14:51   #8
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Er was gisteren ook iets over te zien op RTL 4 "Editie NL" http://www.rtl.nl/(/actueel/editienl..._rashonden.xml
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 23-12-2009, 10:48   #9
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Ze lieten ook mooi een gezond voorbeeld zien, het Markiesje. Misschien gezond omdat ze niet meer bestonden en zonder stamboom en erkenning rondliepen. De fokker legt dat mooi uit in "het gesprek", ze selecteerde niet op smalle fokbasis maar op adelijke uitstraling. Nu heb ik geen flauw idee hoe je dat beoordeelt. Of hoe je die adelijkheid kunt herkennen.
Op de site van de RvB willen ze nu de indruk wekken dat de niet rashonden ongezonder zijn omdat er geen onderzoeken naar zijn gedaan. Dat kun je dan stellen omdat het niet statistisch aangegeven kan worden. Ik denk toch dat de gemiddelde ras hond meer problemen heeft dan de straatjoekel.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 15:37   #10
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Quote:
Originally Posted by Joswolf View Post
...Ik denk toch dat de gemiddelde ras hond meer problemen heeft dan de straatjoekel.
Jos

Wat is een straatjoekel? Die ene hond die nog bestaat waarvan de ouders werkelijk geen definierbaar spoor van rashond in zich hebben? Of die kruising DH met "wat dan ook", waarvan beide ouders nooit onderzoeken hebben gehad. Die laatste is, vind ik, de grootste risicogroep als je het hebt over gebreken. De eerste groep kan een hele gezonde hond zijn, maar zijn naar mijn mening ook practisch uitgestorven want alle honden worden of gecastreerd/gestereliseert en zwervers zijn ook nog zeer zeldzaam, dus de natuurlijke sellectie is er niet meer.

Ik zou altijd voor een rashond kiezen, bij elk ras is makkelijk te achterhalen wat de problemen zijn en kunnen voorkomen. Vervolgens ga je op zoek naar een fokker die goed en selectief fokt, en waar jij in kunt komen bij hun beargumentatie voor ouders en voorouders. En dan nog kun je gewoon pech hebben.

Alleen zit het probleem niet bij mensen die onderzoek doen, maar bij diegenen die vandaag een puppy willen hebben, want dat hebben ze besloten. Ze gaan naar die fokker toe waar geen wachtlijst is en het liefst zo goedkoop mogelijk.

Dus nee, ik ben van mening dat bij een goed gefokte en dus uitgezochte rashond de kans op een gezonde hond groter is dan bij 90% van de kruisingen die rondlopen.
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 21:17   #11
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Waarom zou een kruising van twee rassen ongezonder zijn als wanneer diezelfde honden verpaard werden met een soortgelijk ras? Een niet onderzochte kruising wordt niet ziek of erfelijk belast doordat hij gekruist werd met een ander ras maar door niet gecontroleerde honden. De fout is dus niet het kruisien maar niet controleren. Nee het rasgebonden fokken zorgt voor een kleinere genetische fokbasis. Erfelijke gebreken die recessief zijn (zoals de meeste afwijkingen), kunnen bij een kruising haast niet voorkomen en bij geteste rashondverparingen wel. Hierdoor is de kruising dus per definitie gezonder.
Bij de rashonden is vooral het fokken met kampioenen het probleem. Die zijn fenotypisch mooi maar genotypisch niet gezonder. Wanneer de niet kampioenen hun goede genen niet door kunnen geven verlies je aan diversieteit en dus uiteindelijk gaat dat ten koste van de gezondheid.
Je moet de massa fokkerij met lookalikes niet verwisselen met kruisingen. Daar wordt namelijk dezelfde fout gemaakt als in de rashonden fokkerij. In die massa fokkerijen is een smalle fokbasis omdat ze elke keer dezelfde hond inzetten doordat ze maar weinig reuen hebben. Minder dekhonden minder eten maar smalle fokbasis net als de fokkerij met kampioenshonden. En dat willen de kopers vaak, een afstammeling van een kampioen. Die is getest en volgens de fokker super goed. En daar ligt de fout. Het vaker inzetten van die kampioenen en een smallere fokbasis zorgt voor minder vitaliteit en weerstand. Zwakke populaties ontstaan dan en dat zie je toch bij veel rassen. Of kun jij nog gezonde rassen noemen. Werkhonden werden nog geselecteerd op een gezondheids factor. De border collie bv. Werkhonden en showhonden met papieren. De werkhond mag best een ander kleurtje hebben als hij maar zijn werk doet. Niet goed kunnen lopen en afmaken. Iig uitsluiten van de fok. De showhond krijgt therapie en desnoods een operatie en als hij een kampioen wordt zal hij nazaten kunnen verkopen. Dat is gewoon de praktijk. Een goede optie zou zijn om de titels van de stambomen af te halen. Een stamboom geeft alleen afstamming.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 01-01-2010, 19:10   #12
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Quote:
Originally Posted by Joswolf View Post
Op de site van de RvB willen ze nu de indruk wekken dat de niet rashonden ongezonder zijn omdat er geen onderzoeken naar zijn gedaan. Dat kun je dan stellen omdat het niet statistisch aangegeven kan worden. Ik denk toch dat de gemiddelde ras hond meer problemen heeft dan de straatjoekel.
Jos
Zoals je zelf al aangeeft, er wordt geen (statistisch) onderzoek gedaan naar niet-rashonden (er is niet eens een definitie van een niet-rashond, anders dan dat het geen rashond is), dus je uitspraak over de 'straatjoekel' versus 'de' rashond is een mening, maar geen feit. Prima, maar voegt niets toe.
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 01-01-2010, 21:27   #13
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Vind dit een zeer simpele manier om toch gelijk te krijgen. Een straat joekel is gewoon de hond op straat. En is er wel een definitie van een niet rashond. Dat is gewoon alles wat geen rashond is. En wanneer je je zelf wilt wijsmaken dat de gemiddelde rashond gezonder is dan erbuiten moet je dat zelf weten natuurlijk. Maar zijn daar bewijzen voor of statistieken antwoord is NEE. Maar hoe zit het met de andere gegevens? Recessieve vererving, de problemen komen bij een kruising niet voor. Is gewoon erfelijkheidsleer. Wel gezonder dus. Maar neem gewoon de proef op de som. We nemen enkele straatjoekels, definitie van rasloze honden die op straat lopen, bv in Griekenland, Spanje en in de buurt van boerderijen of leved in de buurt van elke campingplaats daar. Die hier soms aangeboden worden als gered uit dodingsstation. Maar die honden op straat zonder entingen en operatieve ingrepen. Neem er tien op straat mee en onderzoek ze eens. Vergelijk ze dan met 10 echte rashonden. Een paar Engelse Buldoggen of C.K. Charles Spaniels met stamboom. Net als die we in de documentatie zagen met die rare neurotische afwijkingen. Neem er gewoon 10 willekeurig en dan onderzoeken. Een beetje logisch verstand verteld je wat de uitslag zal worden. De echte rashonden zijn zieker. We hebben nu bij de Saarlozen vele uitslagen van DM dwerg en PRA en om vrije honden te vinden van deze drie afwijkingen en dan een gezonde combi te zoeken, dat is bijna onmogelijk. Maar nee hoor de rashond is toch gezonder. De beelden die men in de documentaire liet zien zijn gewoon verzonnen en nietszeggend. Maar dat is maar een mening en geen feit!!!lekker puh, dus toch niet waar. Dat noem ik "je kop in het zand steken", en dat is een feit.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2010, 01:50   #14
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Jos,

je geeft een mening, daar is niets mis mee, integendeel, maar het zijn geen feiten.

"gelijk" is hier derhalve ueberhaupt niet relevant.

Last edited by Puma; 02-01-2010 at 01:53.
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2010, 11:06   #15
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Alleen wanneer het jouw mening is dan is het zinvol of zo? Je schrijft zelf ook dat mijn mening niets toe voegt. Jij stelt dat als feit maar het is ook niet meer dan jouw mening. Verder noem ik dat "...., dat ik dat noem is een feit. Daar is geen spelt tussen te krijgen Puma. Maar je eigen stellingen zijn enkel jouw eigen meningen. Andere meningen vind je niets toevoegen wanneer het niet je eigen mening is. Dan zijn we snel uit gepraat niet. Is het alleen niet een forum waar ook anderen hun eigen mening hebben. En als die onderbouwd worden voegt dat juist veel aan een discussie toe volgens mij. Dus allen rasfokkers, het is niet bewezen en dus geen feit. We gaan gewoon door ook al zien mensen op tv die beelden van mislukte rashonden die allerlei kwalen hebben. De meeste rashonden moeten operaties ondergaan om een fatsoenlijk leven te kunnen lijden. Maar omdat Puma het geen feit vind gaan we lekker door. En dat noemt men "je kop in het zand steken". En dat men dat zo noemt is een feit. Of wil je dan eerst de definitie van "men".
Men-zijn die mensen die zich met deze materie bezig houden.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2010, 12:06   #16
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Tssssss ,.............................
Mijn mening , mijn waarheden , en mijn feiten !!
En ondanks er velen zullen zijn die het er niet mee eens zijn of het gewoon geen toegevoegde waarde zullen vinden, of niet bewezen en goed onderbouwd is, plaats ik het hier toch.
Simpel, omdat het mijn mening is en je die gelukkig hier nog mag geven, ook al is die totally diffrent .

Ik vind dat er inderdaad rassen zijn , die je beter kan laten uitsterven.
Gewoon omdat het ras te ziek is, om de hond nog een plezierig en een hond waardig bestaan te kunnen geven .

Maar dit gaat niet op voor elk ras , en er zijn wel degelijk rassen waar je mee kan door fokken.
En zolang dat nog op een waardige manier voor de hond kan, zal ik de rashond boven die straatjoekel verkiezen .
Simpel, omdat ik van die geweldige straatjoekel helemaal niks weet en te weten kan komen .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2010, 12:44   #17
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Quote:
Originally Posted by Joswolf View Post
Alleen wanneer het jouw mening is dan is het zinvol of zo? Je schrijft zelf ook dat mijn mening niets toe voegt.
Inderdaad is mijn mening ook niet belangrijk, vandaar dat ik ook mijn mening niet geef over rashond versus straatjoekel. Ik houd me bij de feiten en die zeggen, dat jouw stelling (mening) niet gesteund wordt door statistisch onderzoek. Dat is een feit.

En verder is dit inderdaad een forum, waar ieder zijn mening op kwijt kan, dat heb ik ook nergens ontkend, alleen is mijn mening, dat meningen niets toevoegen, slechts feiten.
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2010, 13:42   #18
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

De feiten hebben we allemaal kunnen zien in "het gesprek".
@Loco, gelukkig maar geven anderen hun mening anders is er ook geen discussie en valt er weinig te leren. En natuurlijk is er verschil in welke rassen. Een groot verschil. Ik vind ook dat sommige rassen geen overlevingsbestaan meer hebben. Maar gemiddeld is de straatjoekel wel gezonder omdat daar een selectie is. De gemiddelde boer maakt een hond af wanneer hij te veel mankeerd en heet daardoor minder kans deze foute genen door te geven. Een hond die zijn werk goed doet wordt eerder ingezet voor nageslacht. De showhonden worden meer geselecteerd op mooiheid. En mooie fokprogramma's doen misschien lijken op gezonde selectie maar velen fokkers geloven toch eerder dat der eige mooie hond niets kan mankeren en schuiven problemen als OCD en PRA etc af op, ouderdomskwalen of zal wel door die misstap komen. De Saarloos is een mooi voorbeeld. DE kunnen we nu controleren omdat het gen gevonden is. De dragers leveren een schrikbarend hoog percentage op. De NVSWH stelt dat hun populatie gezond is en het daar niet voorkomt. Statisch gezien klopt dat. Simpel weg omdat ze niet laten controleren. Net als de RvB kun je dan zeggen dat het nergens uit blijkt dat het niet zo is.
Maar net zoals er verschil per soort ras is zo is er ook verschil in een niet rashond. Een straatjoekel is wat op straat loopt. Maar de rashonden fokkers met of zonder papieren, meestal enkel zelfgemaakte papieren. Die handelaren want fokkers kun je ze niet noemen. Die fokken en selecteren op goedkoop en simpel en elke keer dezelfde reu is goedkoop. Daar zitten dus echt de meest zieke honden. Die honden uit die categorie valt buiten de echte rashond en ook buiten de echte straatjoekel. Maar die populatie valt ook weer niet te controleren. Die groep is ook moeilijk aan te pakken. De rasgroep is wel te controleren. En de docu liet zien dat het ook nodig is. De RvB duid op die niet te controleren groep maar daar kunnen we toch niets aan doen. En wijzen met de vinger van het kan nog slechter helpt niet. Rashonden zijn wel vatbaar door de show-factor. Selectie op kampioenen. En dat is geen mening maar een feit. Dat is ook allang bewezen en redenen gaf ik al aan. Kampioenshonden worden door fokkers graag ingezet want men heeft geinvesteerd en hij is toch zo mooi. En de uitreden van RV's kennen we toch, OCD dat kan niet onze fok is perfect, is tie niet ooit tegen een fiets gelopen, zie je daar komt het door. Nu zegt elke fokker, ja maar wij doen dat niet, das mooi. Maar er blijft een addertje onder het gras. En de gemiddelde rashond is niet meer gezond en er zal wat moeten gebeuren. En ik denk dat dat ook gaat gebeuren.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2010, 14:02   #19
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Puma View Post
En verder is dit inderdaad een forum, waar ieder zijn mening op kwijt kan, dat heb ik ook nergens ontkend, alleen is mijn mening, dat meningen niets toevoegen, slechts feiten.
We zijn allemaal verschillende personen die alles anders beleven dus de mening kan dan verschillen maar ook de feiten en de waarheden.
En als we met zijn alle bv op de Clubmatch zijn, kan mijn belevenis heel anders zijn dan dat jij het hebt beleeft.
En omdat we alles anders beleven,
Kan het zo zijn wat voor jouw een feit is, voor mij een mening is.
En wat voor jouw een mening is kan voor mij een feit zijn .
En ondanks je het anders beleeft, kan het voor mij nog zo de waarheid zijn en voor jouw een complete leugen .
Dus op een forum doet een mening wel degelijk iets toevoegen, anders hebben we geen forum .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2010, 16:05   #20
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

@Jos.
De straatjoekel bij de boer vandaan , de boeren hebben het druk met hun vee en datzelfde vee heeft het veel beter dan de gemiddelde boerderijhond.
Die zijn echt niet met hun doggie bezig, en gaat ie wat mankeren gaat ie hemelen en komt er een ander doggie .
Maar heeft in die tijd wel alle tijd gehad om de genen ff bij de buurhond door te geven.
De straatjoekel uit bv Griekenland dat word volgens mij in leven gehouden door de tienduizenden toeristen die daar komen.
En dat heeft dan niks meer te maken met natuurlijke selectie.
Ik ben er wel van overtuigd dat die selectie er in vroegere jaren was.

En het veranderen van de mentaliteit en de selectie van het fokken van Rashonden ??????
Dat zal toch heel mooi zijn, als dat werkelijkheid word .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .

Last edited by loco; 02-01-2010 at 16:12.
loco jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org