Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Honden shows

Honden shows Onze show successen, hoe je een Tsw kunt voorbereiden, hoe hem te showen...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-01-2008, 23:02   #1
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default Voorbrengen tijdens een show

Wat is de juiste manier om je tsjech voor te brengen tijdens een show ?

Ik zie op wat foto's dat veel van de honden met de staart in de lucht lopen(is dit goed/fout , of liever niet ... maar word wel getolereerd )

Moet je hond vierkant staan, mag je hem neerzetten of juist weer liever niet. wat is de juiste staarthouding tijdens het voor de keurmeester staan ?

Dus met andere woorden hoe breng je je hond het beste voor. aub tips
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 18:31   #2
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Heel in het kort:

De hond staat best in een natuurlijke houding, maar liefst vierkant (zodat de hoekingen goed uitkomen). Staart liefst naar beneden, dus niet in een krul of recht omhoog. Bij het lopen staart ook liefst in een natuurlijke, ontspannen houding. De karakteristieke Tsjech-reuen met hun staart recht omhoog tijdens het lopen (uit dominantie) is niet echt de bedoeling. Voor een voorbeeld van zo'n dominante reu: Oliver Passo del Lupo. Z'n baasje loopt er ook altijd zo fier naast, vandaar dit voorbeeld... Vind het een unieke combinatie die 2

Als iemand er anders over denk, verbeter mij gerust... Ben ook geen expert wat betreft shows lopen...

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 25-01-2008, 09:34   #3
Ron
Junior Member
 
Ron's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: Culemborg
Posts: 79
Default

Ik heb geen explicite kennis van de Wolfhond en de tsjech in het bijzonder.
Maar van wat ik tot nu toe gezien heb komt het redelijk overeen met de Duitse Herder.
Maar dat is dan ook gelijk mijn raad, ga eens kijken op een show waar tsjechen worden voorgebracht en praat met de keurmeester(s).
Maar wat de ene keurmeester wil zien wil niet zeggen dat de andere keurmeester het ook zo wil zien, er is altijd een persoonlijke voorkeur, ook wat betreft wat mooi/lelijk en goed of fout is.
Maar de staart hoort het liefst in de neutrale houding gedragen te worden.
De poten voor gelijk naast elkaar en recht onder het lijf. kan je oefenen door de hond onder de borst met een hand op te tillen vanaf de voorkant en dan rustig neer te zetten. Dan staan de voorpoten goed.
De achterpoten heb ik op verschillende manieren zien neerzetten, naast elkaar en dan recht onder het achterste deel van de hond, maar heb ook gezien dat de voorste poot (voor de keurmeester) recht er onder staat en de achterste poot (voor de keurmeester) iets meer naar achteren wordt gezet.
En de volgende keurmeester vraagt gewoon of je de hond zelf wilt laten stilstaan.
Ik denk dat dit ook afhankelijk is van je hond, of hij uit zichzelf normaal gaat staan, er zijn er nu eenmaal bij die het lekker vinden om heel raar te gaan staan.
Maar ik sluit af om te herhalen dat je het meeste leert door te doen en vooral te kijken op een show.
En als je een KC in de buurt hebt is het verstandig om eens een ringtraining te volgen.
Daar leert je hond en jij heel veel van.
Succes er mee.
Ron jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 07:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org