Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Wolfhonden en wolven

Wolfhonden en wolven Alles over dieren vergelijkbaar met de TsW... informatie over andere wolfhonden: Lupo Italiano, Indian Dog...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-08-2006, 13:21   #1
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default Wolfhybrides

Even een vraagje. Ik heb eens wat zitten lezen op de engelse wolfdogsite over het bannen van tsjechen en saarlozen in Noorwegen Engeland enz.
Weet iemand toevallig hoe het in de nederlandse wet is met het houden van hybrides? En wanneer is het een hybride en wanneer niet?
50% wolf 50% hond is in mijn ogen een hybride, alles wat daar onder komt bv 30% wolf 70% hond niet.

groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 08-08-2006, 18:25   #2
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Alleen bij directe kruissing wolfxhond kun je spreken van 50% wolf. Van een hybride wordt wel 50% door gegeven (per ouder dier)maar je weet niet welk deel. Dus elke verdere kruising blijft speculatie over wolf aandeel. Elk ander percentage is dus onzin en een verkoop praatje of een uitspraak van iemand die geen kaas gegeten heeft van erfelijkheid.
Tot een F4 generatie blijft het verboden. Alleen met ontheffing mag je zo'n dier houden. En er staan hoge boetes op. Vanaf F5 is het plotseling een hond volgens de wet. En mag je hem/haar gewoon houden.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 08-08-2006, 18:59   #3
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Ok dus als ik het goed begrijp:

F1 = wolf 100%+hond 0%= hybride 50% VERBODEN

F2 = hybride 50% + wolfhond 27% = hond 38,5% VERBODEN

F3 = Hond 38,5 + wolfhond 27% = hond 32,75 % VERBODEN

F4 = hond 32,75% + wolfhond 27% = hond 29,87% VERBODEN

F5 = hond 29,87% +wolfhond 27% = hond 28,43% Legaal

Heb voor het gemak de gemiddelde percentage wolfbloed genoemen ongev. 27%.

Beetje raar dat een F4 nest niet ook legaal is. van F1 t/m F3 kan ik me iets bij bedenken.

Ik wilde dit weten omdat ik het forum heb gelezen over hoe de Engelse DEFRA en het Noorse ministerie over hybrides denken. Ik hoop niet dat dit ooit in Nederland aan de orde zal komen en dat er wel een duidelijke wet voor is.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 08-08-2006, 19:48   #4
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hoi Kim,

Enerzijds ben ik er ook erg benieuwd naar hoe dit nu precies zit, anderszijds vraag ik me af of je zo geen slapende honden wakker maakt?

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 09-08-2006, 01:25   #5
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Alleen dat van die percentages is niet goed overgekomen. F1 is 50% Maar een F2 stel 50% wolf met een hond 0% wolf genen. Krijgt 50% van 0 dus nul Maar 50% van de 50% zit anders. Stel de procenten zijn 100 balletjes. 50 rode voor wolf genen en 50 witte voor honden genen. Pak er willekeurig uit de 100 50 kun je 50 witte en 50 rode en alles ertussen in pakken. De kans dat een F2 25% of 50% of zelfs 0% wolf genen bezit is net zo groot. Dat is het probleem. Moeilijk in te schatten wat je krijgt, en de wolf percentages op stambomen zijn grote speculatie. Slaan dus nergens op. Pure wolfhybrides kunnen er dus niet wolfs uitzien en onhoudbaar zijn. Niet aan beginnen dus. Verdere selectie op uiterlijk kan mooie honden opleveren en beter , zeg maar sociaal en maatschappelijk aanvaardbaardere. Maar die percentages kun je beter niet te serieus nemen.
Mag ik vragen waarom je als voorbeeld een wolf X wolfhond neemt. Toeval ofbedoel je er iets mee?
gr Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 09-08-2006, 10:44   #6
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

nee ik neem geen wolf-wolfhond maar een wolf-hond. en daarna komt er een F2 nest uit en dan zou ik de "hybride"-wolfhond doen.
Waarom weet ik niet. Leek logisch.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 09-08-2006, 11:16   #7
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Ik begrijp je antwoord niet. Waaruit komt een F2. En daarna een hybride wolfhond. Ik weet niet wat je bedoelingen zijn. Maar een F2 is verboden te houden. Je hebt er afstammingsbewijs van nodig voor de benodigde citus papieren. En je hebt een ontheffing nodig voor het houden van. Buiten dat is de nodige kennis van zaken en hekwerken enz niet overbodig. Vaak praat men over wolf percentages bij de wolfhond. Maar dat is niet te vergelijken met een echte F2 wolfhybriden. Die is gewoon niet als huisdier te houden. Ook niet als je wat ervaring hebt met een wolfhond. Dat zijn ook honden, en een wolf of F2 hybride is als huisdier niet te handhaven.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 09-08-2006, 15:45   #8
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Ja dat weet ik, ik wilde alleen weten hoe het met de nederlandswetgeving op dat gebied zit. En hoe die nesten F1 F2 F3 F4 F5 enz. zijn opgebouwd.
Heb absoluut geen interesse in een hybride. Maar puur om te weten wat volgens Nederlands wetgeving een hybride is en wat niet.
Vandaar.

groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 11:55   #9
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Beste Kim, je schrijft, ik neem geen hybride maar een wolfhond. Maar die heb je toch al? Denzel, van een mnd of 10. En je schreef over F2 Wolfhybride X wolfhond en je schreef, dan komt er F2 en neem ik er een.
Lijkt er erg op dat je plannen hebt om Denzel een vriendinnetje te geven die niet geheel legaal is.
Ik weet dat veel wolfhonden mensen een beetje dromen van wolven en kruisingen. Ik kreeg gisteren weer zo'n bericht. Kruising, niet te handhaven, herplaatst en daar weggelopen en vervolgens dood gereden. Zo eidigt zo'n avontuur meestal. Jammer genoeg halen sommige mensen die dieren uit buitenland, geheel onwetend wat dat inhoud. Jij weet nu wel wat dat ihoud. Dus zou ik het maar laten.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 12:25   #10
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Jeetje nee zeg. Ik heb genoeg aan Denzel. Of jij leest niet goed of ik ben niet duidelijk.
Ik wil geen hybride, ik wil geen f2 f3 nest ik wil zelfs geen f4 nest. Ik wil alleen maar weten hoe het met de nederlands wet zit i.v.m. dat soort nesten, omdat ik wil weten of wij hier in Nederland de boel via de wet wel goed geregeld hebben i.v.m. al dat gezeur in Engeland en Noorwegen. In noorwegen zijn tsjechen verboden en in Engeland zijn tsjechen en Saaren verboden. Zij zeggen in Engeland dat als een hond meer dan 1% wolvenbloed in zich heeft dat het een hybride is. En dus verboden. Ik maak me een beetje zorgen dat als er meerdere landen in Europa dit gaan denken dat er straks misschien een europese wet komt die dit soort honden (tsjechen en saaren) gaat verbieden.

Ik heb echt al mijn berichtjes weer door gelezen en kan nergens vinden dat ik erin heb gezegd een F2 nest te willen. Klopt ook want dat wil ik helemaal niet. Het gaat mij dus nogmaals over de wethier in Nederland en over hoe dit alles nu opgebouwd is.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 12:34   #11
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen
nee ik neem geen wolf-wolfhond maar een wolf-hond. en daarna komt er een F2 nest uit en dan zou ik de "hybride"-wolfhond doen.
Waarom weet ik niet. Leek logisch.
Dit bovenste ging over de opbouw en hoe ik die opbouw zie.
F1
F2
F3
F4
F5
enz.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 13:26   #12
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Je schreef echt,"en daarna komt er een F2 nest en dan zou ik de hybride wolfhond doen"
Je kent Jeanette B dus ook neem ik aan enkele wolfhybrides. Nu spreekt men daar vaak van tig procent wolf. Ik zeg dat dat onzin is. Dat zijn wel wat generaties verder gefokte dieren. Die zijn ook wel hanteerbaar maar nog lang niet zo ver weg van de wolf als de wolfhond. Maar een directe wolfhybride dus echte F1 of F2 is wel echt wat anders. En die zijn niet als huisdier te houden en daar loopt het vaak tragisch mee af.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 13:37   #13
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Jos,

nogmaals ik wil geen hybride geen F2 F3 of F4 pup. Ik bedoelde:

en daarna komt er een F2 nest in de context, hoe ik zoiets opgebouwd zie!

Ik wil ALLEEN weten hoe zoiets opgebouwd is!
Dus nogmaals:

F1 is kruising wolf/hond met als nest 50% hybridespups

F2 nest is kruising hybride/tsjech met als nest ??% wolfhondenpups

enz.!

Ik wilde alleen weten of ik die opbouw goed zag.

Dus voor de laatste keer: ik wil geen hybrides ik wil geen pup uit een F1 F2 F3 F4 enz. nest. Daar heb ik helemaal geen interesse in.
Ik wil alleen weten hoe zoiets is opgebouwd en hoe het met de nederlandse wetgeving zit!

Groetjes Kim

PS duidelijker dan dit kan ik het niet omschrijven.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 13:38   #14
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Enneh wie is in godsnaam Jeannette B.?
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 14:24   #15
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Ik dacht dat mijn uitleg ook duidelijk was. En J.B. en jouw reacties staan onderelkaar bij een ander forum over PRA. Vandaar de link.
gr Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 15:00   #16
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen
......... goed geregeld hebben i.v.m. al dat gezeur in Engeland en Noorwegen. In noorwegen zijn tsjechen verboden en in Engeland zijn tsjechen en Saaren verboden.......................de wethier in Nederland en over hoe dit alles nu opgebouwd is.
Bron: emigratie site noorwegen, datum november 2005

www.norsk.nl

7. Honden en katten: invoerverboden en aanlijnen
De volgende rassen en/of kruisingen mogen niet in Noorwegen ingevoerd worden: Pit Bull Terrier, Fila Brasileiro, Tosa Inu en Dogo Argentino. Bij hondenrassen die met bovenvermelde rassen verwisseld kunnen worden, zoals bijvoorbeeld de American Staffordshire Terrier, moet aan de hand van het orginele stamboomcertificaat met identificatienummer bewezen worden dat het dier niet van deze rassen afstamt.

De invoer van Bengaalse katten is ook niet toegestaan.

In het voorjaar en de zomer is het in Noorwegen verboden honden los te laten lopen. De hond moet buitenshuis altijd en overal aangelijnd zijn. De periode waarin deze verplichting geldt, verschilt per gemeente. Globaal kan de periode maart/april tot september/oktober aangehouden worden.



Konijnen
Er is een speciaal formulier voor het invoeren van een konijn. Voor wat .................................

Waarom er op het Engelse forum dan word beweerd dat je een Tsjech niet mee mag nemen naar Noorwegen snap ik dan ook niet. Het is toch gewoon een hond dus mag tie mee
herder jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 15:17   #17
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

En voor Zweden geldt;

Conditions for keeping hybrids of wild species

In Sweden, there is also a prohibition against keeping crossbreeds between dogs and wild canines such as wolves or dingoes, as well as crossbreeds between cats and wild felines. Examples of such hybrids, sometimes thought of as breeds, is the wolf hybrid Saarlos Wolfhund and the feline hybrids Bengal, Savannah and Chausie. "Hybrid" here refers to offspring in the first until the fourth generation after crossbreeding between the wild species and the domestic dog or cat.
This means that you must not keep or import a dog that is first, second, third or fourth generation offspring of a domestic dog or cat that has mated with a wild species. The crossbreeding is noted in the animal´s pedigree, and you can count the number of generations there. If the crossbreeding is in the fifth generation or further back, the animal may be kept in Sweden.
LINKS
Information import of dogs and cats


Dus ook daar geen verbod op de TSW
herder jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 15:42   #18
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Auwieje...mannen

Hoe zit het nu in NEDERLAND ?

groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 15:42   #19
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

En voor de UK:

Voor heel veel hondenbezitters is het opheffen van de quarantaine regeling voor Groot-Brittannië heel goed nieuws. Na jarenlang gezeur zijn de Britten gezwicht voor het economisch belang dat zij hebben bij alle buitenlandse toeristen die graag met hun hond naar Engeland willen. Dat zijn er namelijk heel veel. En, ook niet onbelangrijk, de Britten zelf die met hun hond op vakantie naar Europa wilden en vervolgens het land niet meer in konden zonder hun hond 6 maanden in afzondering op te laten sluiten. Om toch ook allerlei ziektes op hun eiland onder controle te houden, ontwikkelden zij het Pet Travel Scheme. Kortweg PETS genoemd. En, alhoewel Groot-Brittannië een EU land is hebben zij nog steeds hun eigen regels. Ok, de procedure duurt voor de eerste keer lang maar je kunt je hond nu in ieder geval meenemen. Als je ieder jaar op tijd een nieuwe rabiësinenting haalt, geldt de lange wachttijd van 6 maanden niet meer voor nieuwe bezoeken aan Engeland.

Baasjes van Pitbull Terriërs, Tosa Inu's, Dogo Argentino's en Fila Brasileiro's mogen het Verenigd Koninkrijk helaas niet samen met de hond bezoeken. Pups jonger dan 3 maanden ook niet.


Bron; www. DEFRA .GOV.UK.

Wolf-dog hybrids and the Dangerous Wild Animals Act 1976
The Act regulates the keeping of certain kinds of dangerous animals as pets. Licences are required for any animal which appears on a schedule to the Act.

Wolf-dog hybrids are not a true species but rather a hybrid of the domestic dog crossed with the wolf. Such animals technically fall within the Act's catch-all listing of all species of Canidae (i.e. the dog family) with certain exceptions such as Canis familiaris, the domestic dog.

Defra's advice is that such animals are included in the Act's listing and therefore require licensing.

Local authorities are responsible for licensing and enforcement under the Act. If an animal is many generations removed from the wolf ancestor and is essentially indistinguishable from a domestic dog in appearance and behaviour then a local authority might conceivably choose to exercise discretion and regard it as a domestic dog.

If owners are in doubt as to whether animals require licensing, then Defra advises them to contact their local authority for advice.

The Department and the RSPCA have jointly funded research into the keeping of wolf-dog hybrids (published in 2000).

Ook hier word alleen maar gesproken over kruising wolf met een hond. De TSW is een hond met stamboom dus geen probleem

P.s. ik heb het engelse forum niet doorgelezen is me iets te lang
herder jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 16:28   #20
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Voor Nederland, dat was de vraag tenslotte
Toegestane zoogdieren in nederland:
Orde CARNIVORA

soort Familie Canidae wolf= negatief

Soort Canis familiaris Huishond =positief

Bron: http://www9.minlnv.nl

Aangezien een TSW een hond is hoeven we ons daar dus ook geen zorgen over te maken, FCI erkend.

Over hybrides is niets terug te vinden, dat was bij de UK en noorwegen makkelijker.

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org