Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Buiten de orde

Buiten de orde Over alles en niets - over hoe je vrije tijd plezierig door te brengen...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2007, 20:32   #1
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default kleurvererving van de TsW

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een eindwerk(je) over kleurvererving bij de Tsw (niet zo'n interessant ras om de kleurverevring van te bespreken, maar dat was nu eenmaal de opdracht...) en ik zou jullie hulp willen vragen.

Ik zoek een foto van:
- een TsW die heel licht van kleur is (lichtgrijs), zo licht mogelijk
- een TsW die heel, heel donker van kleur is
- een TsW met een heel mooi en duidelijk wit masker
- een Tsw waarbij het masker ontbreekt
- eventueel nog andere foto's van 'rare', ongewone kleuren (voor zover dit bestaat bij de TsW)

De foto's dienen om de variatie te laten zien in vachtkleur bij de TsW. Nadien zal ik de extremen moeten 'kruisen' met elkaar en voorspellen welke kleur de nakomelingen zullen hebben...
Dit is een opdracht in het kader van het vak 'Erfelijkheidsleer'.

Dus ken je toevallig een hond die heel licht, heel donker,... van kleur is, stuur de naam dan aub even door. Dan zoek ik er wel een foto van in de database!

Gaat vermoedelijk iets sneller dan dat ik nu in het wilde weg ga zoeken in de database

Alvast bedankt!!

Liesbeth
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 09:50   #2
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hoi Liesbeth,

Vergeet je niet de eigenaar te vragen of je de foto van zijn/haar hond mag gebruiken? Er zijn mensen die dat niet zo maar goed vinden

Je hebt het misschien wel al ergens geschreven, maar welke studie doe je eigenlijk?
In ieder geval succes!

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 10:32   #3
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Hallo,

Een volg een cursus hondenfokker van 2 jaar... Dit is avondschool, want ik studeer Psychologie aan de KUL. Wel interessant... je ziet een beetje vanalles... Anatomie, voedingsleer, pathologie, gedrag, erfelijkheid, EHBO, enz. Zo heb je toch een basis van alles wat met honden te maken heeft.
Het zou kunnen dat ik ook nog een cursus hondeninstructeur volg, maar mijn agenda moet het toelaten...

Ik weet dat ik eerst de toestemming moet vragen aan de eigenaars van de honden, maar uit ervaring weet ik dat de meesten dat (helemaal niet) erg vinden. Ik hoop dus dat dat in dit geval ook zo zal zijn. Maar ik moet bekennen dat ik bvb. geen mail naar Polen of Moskou zou sturen om toestemming te vragen, als ik toevallig een hele mooie hond van die kanten tegenkom
Wel als de mensen Nederlands of Engels (of eventueel nog Frans of Duits) spreken... Het is ook niet zo dat dat werkje 'openbaar' wordt gemaakt. Alleen ik en degene die er punten op moet geven zal het te zien krijgen... Ik probeer wel zoveel mogelijk foto's van mijn eigen honden te gebruiken, maar soms kan ik niet anders dan andere honden gebruiken.

Maar ik houd rekening met het feit dat ik (voor heel veel dingen) toestemming moet vragen aan de oorspronkelijke 'auteurs'.

groetjes,

Liesbeth
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 13:10   #4
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

hoi liesbeth

als je steeds op vernieuwen drukt of gewoon steeds op het landenvlaggetje dan komen er steeds nieuwe foto's voorbij.

Ik kreeg net al gelijk een foto waar 2 heel verschillende honden op staan die jij denk ik zoekt. je hebt dan gelijk de naam erbij om evt toestemming te vragen en dat gaat ook een stuk makkelijker dan die hele database door te zoeken.

voor donkere honden is het misschien ook handig om ver terug in de tijd te gaan naar een van de eerste tsjechen of evt. kruisingen.

gr veronique
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 13:44   #5
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Dat is inderdaad het leuke van zo'n opleiding...Ik volg de cursus dierenverzorging en daar komt ook van alles en nog wat aan bod
Oh...dat herken ik...zoveel leuke dingen om te doen, maar o zo weinig tijd

Wat die foto's betreft...ik denk ook dat de meesten het niet erg zullen vinden, maar je hebt nu eenmaal mensen die het niet ok vinden.
Zelf heb ik er geen problemen mee, maar zou ik het wel willen weten als iemand een foto van mijn monstertje ergens voor gebruikt. Er zijn namelijk nog niet zo lang geleden foto's van TWs misbruikt; er werd op een website totaal misleidende info en dus onjuiste info erbij geplaatst. Daarom kan ik het me wel voorstellen, dat men niet meer zomaar foto's van hun dieren beschikbaar willen stellen.
Vandaar dat ik je even 'waarschuwde'

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 14:20   #6
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hoi Liesbeth,

je mag van mij Denzel gebruiken als wolfhond zonder duidelijk masker. Want hij heeft zijn masker nog steeds niet. Heb genoeg foto's van zijn mooie hoofdje .

Groetjes Kim

PS: in italie worden veel tsjechen gefokt die erg licht van kleur zijn. Probeer eens bij de italiaanse fokkers te zoeken.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 20:18   #7
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Bedankt voor alle tips!
Op mijn nieuwe website (nog steeds niet klaar) zal er ook een stukje komen over Erfelijkheid, op zo'n manier uitgelegd dat je geen achtergrondkennis nodig hebt om te begrijpen hoe alles eigenlijk in zijn werk gaat. Ik laat wel weten wanneer mijn website klaar is!

Groetjes,

Liesbeth
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 20:28   #8
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

@ Kim: Ik heb de foto van Denzel die in de database staat genomen... Heel erg bedankt! (Uiteraard staat zijn naam vermeld bij de foto)

groetjes,

Liesbeth
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 19-03-2007, 11:40   #9
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by Liesbeth
@ Kim: Ik heb de foto van Denzel die in de database staat genomen... Heel erg bedankt! (Uiteraard staat zijn naam vermeld bij de foto)

groetjes,

Liesbeth
@Liesbeth

No problem! Naam hoeft er niet perse bij, maar mag als je dat prettig vind.



Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org