Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Clubs en wetgeving

Clubs en wetgeving Informatie over Tsw clubs in andere landen, wetgeving betreffende TsW en Kennel club regels

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-04-2008, 22:38   #1
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default T.W.K. Rasvereniging?

Via de AVLS website kwam ik op de website van de http://www.federatie-van-rasverenigingen.nl/

Deze club heeft tot doel:

Het doel van de Federatie van Rasverenigingen in Nederland is:
Het toelaten van meerdere rasverenigingen door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland (RvB)

En de oorzaak van deze doelstelling:

Rasverenigingen en kynologenorganisaties die niet zijn aangesloten bij de Raad van Beheer zijn geen zeldzaamheid meer. Integendeel.

De niet aangesloten kynologie heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Er zijn tal van redenen voor het oprichten van tweede rasverenigingen die een alternatief willen zijn voor de gevestigde orde.
Een star beleid, een steeds wisselend beleid of het geheel ontbreken van beleid van de erkende rasvereniging is vaak een reden. Een andere oorzaak is dikwijls de autoritaire manier van besturen van erkende rasverenigingen. Het negeren, dwarsbomen of zelfs royeren van leden die gezondheidsproblemen aankaarten speelt ook een grote rol. De lijst met motieven is lang. Aan de basis ligt meestal een emotioneel en niet rationeel probleem en dan komt de bekende druppel die de emmer doet overlopen.
Voor veel hondenliefhebbers is dit het moment om een andere vereniging (of stichting) op te richten die wel democratisch wordt bestuurd, die wel een gedegen en goed doordacht fokbeleid heeft dat ondersteund wordt door alle leden, die wel de gezondheid van de honden en de instandhouding van het ras serieus neemt en die wel gedegen onderzoek doet naar de problemen binnen het ras.
In onze maatschappij anno 2008 is het moeilijk te geloven dat de RvB volkomen voorbij gaat aan deze behoefte. enz enz ...

Nu zag ik dat o.a. de ALVS (2e saarloosclub)lid is van deze "federatie" maar ik kwam ook de T.W.K. tegen als 1 van de leden.
Ik dacht dat de T.W.K. was opgericht als activiteitenklup en niet om een 2e rasvereniging te willen zijn/worden?

Ik ben benieuwd of iemand hierover wat meer kan vertellen want ik vind het een beetje een rare zaak. Of ben ik de enige die dit raar vind?
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 00:44   #2
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ik denk dat je kwa fokbeleid, altijd verschillende meningen zou houden.
Ik vind zelf de gezondheid en het karakter erg belangrijk,en een ander heeft weer veel liever een mooie hond om show's mee te lopen.
En ik vind het dan ook heel normaal,als je die verschillende meningen op een RV ook tegen komt.

Maar ik ben wel heel benieuwd,wat het RvB hier mee gaat doen.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 09:34   #3
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Via de AVLS website kwam ik op de website van de http://www.federatie-van-rasverenigingen.nl/


Ik ben benieuwd of iemand hierover wat meer kan vertellen want ik vind het een beetje een rare zaak. Of ben ik de enige die dit raar vind?
Ik zou het juist raar vinden als jij de enige bent die het raar vindt!?

Er is tenslotte veel geschreven en geroepen dat de TWK alleen maar was bedoeld als activiteiten clubje. Dus dan nu inschrijven bij bovenstaande geeft m.i. aan dat er nog wel een andere ambitie is.?

V.w.b. rasverenigingen vind ik het wel een goede zaak als er meerdere mogen bestaan. Concurrentie bevorderd vaak de kwaliteit van zaken/verenigingen/bedrijven etc etc.

Maar dan eerst net doen alsof je alleen een activiteitenclubje bent, maar dan toch een verborgen agenda blijken te hebben bevordert niet de betrouwbaarheid die je dan uitstraalt, lijkt mij?

Nou we hebben weer genoeg gesprekstof hier en het heeft nog te maken met de Tsjechoslowaakse Wolfhond ook!

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 10:22   #4
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by herder View Post
Er is tenslotte veel geschreven en geroepen dat de TWK alleen maar was bedoeld als activiteiten clubje.
In de tijd dat de T.W.K. werd opgericht was het zo dat de N.V.T.W. bijna geen activiteiten organiseerde. Daarom vond ik het initiatief dat genomen werd door de T.W.K. erg goed. Inmiddels worden er door beide verenigingen veel activiteiten ge-organiseerd (wat ik alleen maar toejuich overigens). wat dat betreft heeft de oprichting van de T.W.K. wel het gewenste effect gehad binnen de N.V.T.W. waarvoor hulde!

Wat ik me echter afvraag is of binnen zo'n kleine gemeenschap als die van de Tsjechoslowaakse Wolfhond het wenselijk is om 2 rasverenigingen te hebben. En wat hebben beide verenigingen dan "meer" te bieden ten op zichte van elkaar. Ofwel, ik welk opzicht gaat de T.W.K. zich onderscheidden van de N.V.T.W. ? Het lijk me intersessant hierover meer te horen. Misschien dat 1 van de bestuursleden hierover iets kan/wil zeggen?
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 11:01   #5
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Denk ook dat de TWK werd opgericht,deze mogelijkheid er nog niet was,en nou er aan de weg word gewerkt.
Kan ik me wel voorstellen,dat de TWK de ambitie heeft om er voor te gaan.

Ik zie alleen zelf niet het nut ,van een 2e rasvereniging van geen enkel ras.
Ik vind namelijk,dat juist die verschillende meningen,in 1 rasvereniging behoren te blijven.
Denk zelfs dat het ten goede van elk ras is.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 11:30   #6
Barrel
Junior Member
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 67
Default

Ik vraag mij wel af of de offiële vereniging al zo groot is dat er een afscheiding nodig is.
Zijn de grieven en/of tegenstellingen al zo groot dat er geen discussie/oplossing meer mogelijk is?
Niet correct vind ik echter dat er op hun site (TWK ) hierover geen melding van gemaakt word naar de nieuwe leden toe.
Hier staat nog steeds vermeld NAAST de rasvereniging te functioneren.
Als iemand lid is van de officiële vereniging en zich nu aanmeldt bij TWK wordt deze persoon ongewild in een positie geplaats waar hij zelf niet voor heeft gekozen.
Ook als bestuur zou je duidelijker achter je standpunt moeten staan en als eerste de keus maken om voor je eigen vereniging te gaan. En niet bij een vereniging te blijven waar je dus duidelijk afstand van neemt, gezien de stellingen van de F.v.R.
En dus niet gebruik te maken om je evenementen etc. te promoten bij een vereniging waar je je van los wilt maken.

Gr. Mineke.
Barrel jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 12:15   #7
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Laten we niet te veel speculeren maar eerst even een reactie van de T.W.K. mensen afwachten voordat het allemaal een storm in een glas water blijkt te zijn.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 14:51   #8
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Laten we niet te veel speculeren maar eerst even een reactie van de T.W.K. mensen afwachten voordat het allemaal een storm in een glas water blijkt te zijn.
Mee eens, maar ik blijf het raar vinden, diverse bestuurleden waren aanweizg op de fokkerbijeenkomst. Hier is het fokbeleid van de officiele RV (NVTW) vastgesteld en die mensen waren het er mee eens. Dus waarom een tweede RV. Omdat de voorzitter hun niet aaan staat!! Binnen de NVTW zijn geen kenbaar gemaakte problemen, dus laat ze dan eerst eens een goed discussie aangaan!!

In afwachting op de reactie van de TWK !!!!
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 15:01   #9
donkamatz
Junior Member
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 20
Default

In mijn ogen is het altijd positief als er een tweede rasvereniging bijkomt, want als je 1 rasvereniging hebt dan krijgt deze rasvereniging een monopolie positie. En dan kunnen ze alles doen en laten wat ze zelf willen.

Groetjes,

Katrien
donkamatz jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 16:43   #10
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Laten we niet te veel speculeren maar eerst even een reactie van de T.W.K. mensen afwachten voordat het allemaal een storm in een glas water blijkt te zijn.
Heel verstandig wat je zegt,maar ik vind dit geen speculatie.
Als je deze site tegenkomt,waar de naam van de TWK gewoon op staat.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 00:05   #11
annomon
Junior Member
 
annomon's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: zuidoost Friesland
Posts: 184
Default

Toen wij bij een zekere fokker waren, die gerelateerd is aan de TWK, hebben zij erg hun best gedaan om ons te enthousiasmeren om ook lid te worden van de TWK. Naar wij toen begrepen, was de oprichting van die club inderdaad met een tweeledig doel: organiseren van activiteiten EN een het starten van een alternatieve rasvereniging als 'tegenhanger' van de gevestigde vereniging.
Wij zijn toen geen lid geworden omdat deze TWK geen status als rasvereniging heeft en wij het wat overdreven vonden om ook daar dan lid van te worden terwijl er al gewoon een door de Raad van Beheer erkende rasvereniging is. Die activiteiten zijn natuurlijk hartstikke leuk, maar profileer je dan inderdaad gewoon als doeclub, zonder verdere pretenties.

En overigens, ik ben geen voorstander van verschillende rasverenigingen maar ik kan me in sommige gevallen wel voorstellen dat er tegenbewegingen komen, als zaken echt niet goed gaan. Ik ben wel van mening dat de Raad van Beheer hier eerder een taak in heeft om dergelijke verenigingen aan te spreken en te proberen gezamenlijk met het bestuur tot een oplossing te komen, dan dat er nieuwe verenigingen worden opgericht. Met name geinteresseerde leken zien al gauw door de bomen het bos niet meer, en dat lijkt me niet bevorderlijk voor een goede informatievoorziening.

Groet,
Monique
__________________
annomon jest offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 23:59   #12
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

De reden dat iemand lid wil worden bij deze federatie wil niet automatisch zeggen dat men het niet met de andere vereniging eens is of hun fokbeleid. Je kunt ook gewoon problemen hebben met de machts positie van de RvB. En als je evenementen wilt organiseren waarbij een keurmeester aanwezig is kan dat niet. Dit kan al een reden zijn om bij deze federatie mee te werken. Zonder dat je de andere vereniging wilt dwarsbomen. Verder moet een fokker meer betalen bij nestmelding en afgifte stambomen, en denk aan de mogelijke certificering. RvB meld de aangesloten vereningen ook dat niet aangesloten vereningen makkelijker kunnen rotzooien terwijl men bij aanvraag stambomen aan de zelfde kynologische regelementen moet voldoen. Sterker nog is dat wel erkende RV makkelijker kan rotzooien daar de RvB ze een hand boven het hoofd houd.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2008, 18:15   #13
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
de T.W.K. was opgericht als activiteitenklup en niet om een 2e rasvereniging te willen zijn/worden??
Hai Barry,
Kan je het aloude gezegde???
Wie zwijgt,stemt toe.
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2008, 19:01   #14
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Hai Barry,
Kan je het aloude gezegde???
Wie zwijgt,stemt toe.
Groette Martine.
Het was een vraag waar nog geen antwoord op is gekomen helaas.
Jammer en een gemiste kans voor een toelichting in mij ogen.

Het kan natuurlijk ook een verlate 1 april grap zijn.
Dan hebben ze ons goed tuk nietwaar?
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2008, 20:14   #15
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

ivm veel commotie hieromtrend en omdat woorden zo vaak, heel snel verkeerd worden begrepen, kunnen diegene die interesse hebben telefonisch contact met mij opnemen.

Veronique de Graaff
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2008, 20:31   #16
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by veronique View Post
ivm veel commotie hieromtrend en omdat woorden zo vaak, heel snel verkeerd worden begrepen, kunnen diegene die interesse hebben telefonisch contact met mij opnemen.

Veronique de Graaff
Denk dat met een simpel ja of nee,geen woorden kunnen worden verdraaid.
Maar als je me een pb-tje wil sturen met telefoonnr.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 02:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org