Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-07-2014, 00:40   #1
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default Narcose bij een tsjech?

Hallo iedereen,

het is eindelijk zover. Na ruim 2,5 jaar is Kaeley eindelijk loops geworden en zal zij dus in december gecastreerd kunnen worden. Nu weet ik dat ik een tijd terug iets heb gelezen over narcose en dat een of ander middel niet gegeven mocht worden. Dus mijn vraag is eigenlijk als volgt:
- Waar moet op gelet worden als een tsjech onder narcose gaat?
- Is er een bepaald medicijn wat verhoogd risico geeft?
- Wat is de beste manier om een tsjech te verdoven?

Ik mag zowiezo de hele tijd erbij blijven, ook tijdens de operatie en herstel. Dit omdat ze zo in paniek raakt bij de DA, dat ze een wolf wordt Dus ben ik erbij om haar vertrouwd persoon te geven, en tijdens de operatie vind ik gewoon interessant.
__________________
Life is the future, not the past!


Van links naar rechts: Freya, Sky, Poeky, Kaeley.
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 09:07   #2
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Hoi Annemiek,

er is voor zo ver mij bekend geen enkel reden om een tsjech niet als een gewone hond te zien wat betreft verdovingen!
Wat wel belangrijk is dat de dierenarts de verdoving zelf in een ader prikt, dit zorgt ervoor dat ze eigenlijk niet tegen de narcose kunnen vechten en dus veel sneller in slaap vallen.
Er is niets zo gevaarlijk dan een dierenarts (narcotiseur) een niet gebruikelijke narcose te laten geven, dan is de kans dat er iets mis gaat een stuk groter. Laat je dierenarts zijn/haar ding doen en ga je niet bemoeien met de verdoving.

Barry is recent onder narcose geweest voor een onderzoekje en heeft een gebruikelijke narcose gehad die ook bij andere honden wordt gebruikt, geen centje pijn. Ja het vasthouden en het moeten vond hij niet fijn, Tipje hou zelf je hond vast , zo min mogelijk gefriemel van andere mensen aan je hond. Als hij wil staan dan lekker laten staan, moet de dierenarts maar beetje buigen om de narcose in een ader te prikken, via braunule is het erg makkelijk.

Je kan zelf nog wel wat tegen de spanning doen door zelf iets kalmerends te nemen , dan breng je minder spanning op je hondje over. En verder vertrouwen op de kunde van je dierenarts.

Heel veel succes tijdens de operatie en het herstel.
__________________
Groetjes judith
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 05-07-2014, 16:13   #3
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default

Ik ben helemaal niet gespannen hoor op zulke momenten. Maar ik weet dat er bij poolhonden een bepaald middel niet gegeven mag worden, alleen kan ik niet herinneren welk middel dat is en weet dus ook niet hoe dat bij de tsjech zit. Uiteraard houd ik zelf kaeley onder controle, daarom ben ik er ook bij de gehele procedure bij.
__________________
Life is the future, not the past!


Van links naar rechts: Freya, Sky, Poeky, Kaeley.
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 05-07-2014, 16:42   #4
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Hoi Annemiek,

een tsjech is geen poolhond, en waar het bij poolhonden nogwel eens mis gaat is dat ze te zwaar worden ingeschat, dus gewoon op de weegschaal en geen schattingen van het gewicht!

en verder laat je dierenarts zijn ding doen! dan komt het vast en zeker helemaal goed met de operatie.
__________________
Groetjes judith
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org