Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

 
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2007, 13:43   #1
annomon
Junior Member
 
annomon's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: zuidoost Friesland
Posts: 184
Default erfelijkheid botafwijkingen

Met wat spitwerk ben ik erachter gekomen dat er in Zwitserland ene Hare z Kladenske zace CS (27.01.1994 - 03.07.2002) op 8-jarige leeftijd is 'ingeslapen' vanwege een soortgelijke afwijking als Oscar, namelijk het cauda equina-syndroom. Deze hond komt uit hetzelfde nest als een vader in de directe lijn van Oscar:
Hasso Z Kladenské zace CS - Ira z Litavske kotliny - Keli z Litaske kotliny - Cliff z Hvozdecke kotliny (roepnaam Oscar).

Dit is een aandoening die veel voorkomt bij Duitse herders en het is dan ook niet ondenkbaar dat er ergens in de lijn een 'ongelukje' is geweest met een Duitse Herder. Ik heb inmiddels vele verhalen gehoord over gerotzooi met papieren om dit soort zaken te verdoezelen, dus het zou mij niet eens verbazen. Daarbij komt, maar dit is erg subjectief, dat ik Oscar qua karakter verdacht veel overeenkomsten vond hebben met de Duitse herder die ik voor hem had, en eigenlijk geen specifieke Tsjech-eigenschappen van 2 andere Tsjechen die ik inmiddels heb leren kennen, heb kunnen ontdekken in hem. Misschien was hij daar nog te jong voor, en bovendien zou me dat ook een worst zijn geweest, want wij waren zielsgelukkig met hem en dat is het enige wat telt voor de eigenaar van een huishond zonder fok-pretentie.

Wat wel belangrijk is, en dat is meer een principiele discussie, is dat naar mijn mening het ras zo zuiver mogelijk moet worden gehouden (getver, wat klinkt dit fout Duits, haha) en mogelijke erfelijke afwijkingen spelen daarin een essentiele rol.

Nu weet ik dat zowel Koos & Letty als Stefanie vanwege 'nieuw bloed' een teef uit dit nest hebben genomen met de bedoeling om er mee te gaan fokken. Maar als het ras je lief is, zou ik me eerst nog 10 x bedenken voordat ik deze honden zou gaan inzetten, en deze (vooralsnog incidenteel lijkende) ernstige afwijking in dit nest eerst tot op de bodem uitgezocht zou willen zien. En als ik als leek deze informatie al boven water kan toveren, zou het voor een ervaren fokker al helemaal 'appeltje-eitje' moeten zijn. Sowieso is het argument 'nieuw bloed' nogal discutabel: er zijn nu in totaal 3 nesten van dezelfde combinatie gefokt, waarvan Koos & Letty nu een 2e hond (pup) hebben binnengehaald, dus hoe kun je dan spreken van nieuw bloed. Dit is toch niet in het belang van het ras?!

Mocht iemand zich afvragen waarom ik als relatieve nieuwkomer dit bericht plaats ... de redenen waarom wij een Tsjech wilden (en nog steeds willen) zijn in willekeurige volgorde: karakter, uiterlijk, trainbaarheid, uithoudingsvermogen, sterke gezondheid en de relatief weinig voorkomende erfelijke ziektes en bot- en gewrichtafwijkingen. Maar nu, na behoorlijk wat uitzoekwerk (ik moet tenslotte wát doen nu ik geen Oscar meer heb om mee bezig te zijn), blijken er fokkers te zijn die het ras dreigen te verzieken door zowel onkunde als boze opzet, en ik vind dat we ons, daar waar mogelijk, tegen moeten verzetten.

Bij onze eerste Tsjech-pup, waar we 2 jaar op hebben gewacht (met in die tussentijd al de teleurstelling van een bijna volledig uitgeroeid nest door een naar het schijnt huis-tuin-en-keuken-bacterie te hebben moeten verwerken), waren we zo blij met de pup, dat we niet kritisch waren over de hele gang van zaken en hoe e.e.a. zal worden afgehandeld als er iets mis blijkt te gaan. "Beide ouders HD-vrij, dus dan is het goed." was onze gedachte. Maar helaas, het criterium moet niet alleen HD zijn, zo blijkt, want we hebben nu een urn op de jukebox in plaats van een vrolijk rondspringende en slooplustige pup. We zullen volgens de Nederlandse fokker die voor ons de pup heeft meegenomen uit Tsjechie, van de Tsjechische fokker waarschijnlijk geen cent terug zien van de 800 euro (ex RvB-importkosten) die wij voor Oscar hebben betaald en ook niet van de torenhoge dierenartskosten die daarna nog volgden. Voor ons een keiharde en erg dure les, en voor anderen, die er wat aan hebben, wellicht belangrijke informatie in welke zin dan ook. Dus vandaar dit uitvoerige betoog.
annomon jest offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org