Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-03-2010, 15:34   #1
jmvdwiel
Senior Member

jmvdwiel's Avatar

Ik heb redelijk fanatiek reddingshonden werk gedaan tm inzetten water/puin vlakte, maar ik kan wel zeggen mij tsjech is daar niet geschikt voor... ze moeten het namelijk ook doen als ze er niet zo'n zin in hebben... daar heb je toch een geschifte mech of DH of BC of kruising voor nodig is.

Als Barry er de lol/humor/nut niet van in ziet dan gaat hij het echt niet doen, en zeker niet als hij niet zo'n zin heeft, of dat je bv al 5 uur aan het zoeken bent... Nee in ieder geval niet met mijn tsjech... daar blijven de lolletjes voor over
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 11:30   #2
Xhrista
Junior Member

Xhrista's Avatar

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
Ik heb redelijk fanatiek reddingshonden werk gedaan tm inzetten water/puin vlakte, maar ik kan wel zeggen mij tsjech is daar niet geschikt voor... ze moeten het namelijk ook doen als ze er niet zo'n zin in hebben...
Ze verschillen dus wat dat betreft niet veel van de Saarloos.
Daar zijn er in het verleden ook verschillende van opgeleid als reddingshond.Maar als het erop aan kwam,deden ze vaak niks.
Hoewel ik me dan weer afvraag,als het echt nood is,zouden ze dan ook niet werken,want daar zie ik allebei de Wolfhonden dan wel weer voor aan,zelfs de niet opgeleide.

Maar is het niet bij alle rassen zo dat er vele bij zitten die niet geschikt zijn voor bepaald werk.Je weet het pas,als je het gaat doen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 17:23   #3
Sten
Junior Member

Ach ja, het is meer dat ik en de hond iets te doen hebben.. Als die een dag geen zin heeft kan k me wel voorstellen, ik heb ook niet elke dag zin om te werken. Als die maar wel een beetje conditie heeft en dat die bij elke ski tourtocht op mij staat te wachten ipv andersom. Maar ik heb bij Ticho al gezien dat dat bij een tsjech nie zo'n probleem is.. Mountainbiken houdt die makkelijk bij en hij kijkt zelfs achterom naar de anderen waar ze blijven, haha. Mooie clown is het.
Sten jest offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 18:17   #4
loco
Non active.

loco's Avatar

Vind dat TSW eigenaren wel erg snel zeggen daar is me TSW niet geschikt voor .
Er zijn genoeg werkhonden in de sport die het op de dag van.......... TOP draaien en het kan ook zo maar zijn dat ze helemaal niks doen .
Het is juist een uitdaging om het wel voor elkaar te krijgen .

Dusse, gewoon er voor gaan .
Old 12-03-2010, 15:06   #5
of_Mercedes_Dream
Junior Member

Mijn grootste doel is de svp 3 bereiken, dwz de 100km. Je moet dan wel eerst de 40 en de 70 km volbracht hebben. Vermits het bijna uitsluitend in Tsjechie of SLowakije georganiseerd wordt en het heel veel traingstijd vraagt, vrees ik dat de svp 1 het uitendelijke resultaat zal zijn. Fanny en Heron hebben dit al.
Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 12-03-2010, 18:24   #6
Sten
Junior Member

Dag Patrick,

Mag ik vragen hoe jij begint met het trainen voor svp 1? Ik ben net weer een stukje wezen fietsen met Ticho alleen, maar ik weet totaal niet hoe lang of kort ik in het begin moet houden.. Ik ga ervan uit dat je een beetje moet stoppen op een soort van hoogtepunt zodat die de volgende keer weer heel graag mee wil met de fiets..of zeg ik nou iets geks? En hoe hard moet ik fietsen? Ik fiets nu zo hard dat die gewoon lekker mee kan 'stappen' als je snapt wat ik bedoel..En laatste vraag haha; moet ik elke dag een stukje fietsen of om de dag? Niet dat ik persé svp 1 wil halen maar het lijkt me leuk en goed voor de hond als die toch wel een paar km (10?) volhoudt.
Sten jest offline   Reply With Quote
Old 12-03-2010, 21:03   #7
of_Mercedes_Dream
Junior Member

Sten,
Mijn kleinste rondje dat ik ga fietsen is 8,5km. Een volwassen, gezonde en niet te dikke twh kan dit gemakkelijk aan. Je moet leren om een team te worden met je twh. bv welke signalen straalt de hond uit als hij wil stoppen voor een behoefte. Sommige beginnen dan net sneller te lopen, andere zoeken oogcontact, enz. Ik leer mijn honden het bevel "fietsen" aan. Dan weten ze dat ze rechts moeten lopen zonder trekken of achterblijven.
Schaf zeker een snelheidsmetertje aan. Ga bij de eerste trainingen niet boven de tien km per uur.
Alles hangt af van het karakter van de hond. Mijn Heron start altijd als een raket terwijl zijn dochter Fanny net als een slak begint. Pas na 20km slaat haar "turbo" aan.

Meer details kan je nog vinden hier op het forum en in een artikel over de UV proef. (20km)
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules