![]() |
![]() |
|
Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc |
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
|
![]() |
#1 |
Senior Member
|
![]()
Er zijn nog een heleboel andere dingen waar je ook aan moet denken wat betreft fokken, en het is dus niet alleen DM, maar bv ook HD/ED/ gedrag/dwerg etc.......
Daarbij moeten we eerst zien uit te vinden in hoeverre het gen zich heeft verspreid om preciese inschattingen te geven wat verstandig is. IN MIJN OPTIEK denk ik dat als het gen een wijde verspreiding heeft binnen het ras het zeker goed zou zijn om drager x drager te kruisen. Het simpele statistische sommetje geeft dan dat je 3/4 'gezonde' honden krijgt en inderdaad 1/4 lijder. maar dus ook 1/4 vrije honden...... een lijder (die nog geen klachten heeft) zou je wel altijd met een vrije hond moeten kruisen, wat dus allemaal dragers oplevert. Maar door dus te testen kun je voorkomen dat je lijder x lijder gaat kruisen (zonder dit te weten) en dus allemaal lijders krijgt. En als je zonder te testen lijder x drager kruist , krijg je 1/2 dragers en 1/2 lijders. Deze 2 laatse opties zijn wat mij betreft erger dan BEWUST drager x drager te kruisen. Wat er uiteindelijk moet gebeuren indien dit mogelijk is, proberen dit gen te verdunnen in de populatie, het laatste wat er moet gebeuren is om alle honden die dit gen bij zich dragen als 'besmet' te gaan zien. Dat zou namelijk heel erg dom zijn, en dan kun je het ras beter meteen opdoeken. Het is waarschijnlijk dus niet mogelijk om in enkele generaties zo'n gen eruit te fokken, maar we kunnen wel proberen om de frequentie van lijders zo laag mogelijk te krijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Non active.
|
![]()
"En in mijn optiek"
![]() Moet je mensen eerst zo ver krijgen om hun hond te laten testen ![]()
![]() |
#3 |
Junior Member
|
![]()
Eerst testen
Dan heb je een beeld van hoe de zaken ervoor staan Dan pas fokbeleid erop aanpassen
![]() |
#4 |
Senior Member
|
![]()
natuurlijk eerst testen... maar met niet geteste dieren fokken is misschien nog wel schadelijker voor het ras dan met 2 geteste dragers fokken.
De vraag is ... zou je wel een pupje willen van 2 honden die niet getest zijn maar waarvan de fokker zegt dat er geen DM in zijn lijnen voorkomt?????? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Junior Member
|
![]()
Op basis van wat ik nu thuis heb zitten en wat ik zie
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE Maar ik ben van mening dat oa dwerggroei, DM en HD getest moet zijn alvorens een dier wordt ingezet in de fokkerij. Nogmaals dat is mijn mening.
![]() |
#6 |
Non active.
|
![]()
?????
![]() Momenteel is de vraag nog steeds,............ hoe krijg je mensen zo ver om hun hond te testen ![]()
![]() |
#7 |
Senior Member
|
![]()
Dat is een goede vraag
![]() Maar ik hoop dat fokkers het beste voor het ras voor hebben, en ook liever geen ziektes overdragen... En hopelijk door er open over te kunnen praten zijn er mensen bereid om hun fokdieren te testen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk liever niet wil weten of Barry mogelijk lijder van DM zou zijn........ maar ja als ik hem als dekreu wil inzetten vind ik weer wel dat ik dat moet weten voor eventuele nakomelingen..... het is dus een lastiger punt als het dwerggen, want daarvan wist ik bij voorbaat dat hij geen lijder was ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Senior Member
|
![]() Quote:
Alvorens we ook maar iets zinnigs kunnen gaan zeggen over mogelijke richtlijnen t.a.v. fokken in de toekomst, zullen er eerst veel meer TsW's op DM getest moeten worden! En ik zou willen dat ik een tool wist om mensen er van te overtuigen dat testen giga belangrijk is voor de toekomst van het ras. ![]() Quote:
Op dit moment kennen we 2 TsW's die getest zijn en beide DM Lijder zijn. Een van deze twee honden is er momenteel zo slecht aan toe, dat de eigenaar mij heeft aangegeven dat hij zeer binnenkort de beslissing zal nemen om te laten euthanaseren. ![]() De andere hond sleept met tenen van achterpoten, heeft al moeite met bochten en is ook al instabiel. ![]() En nu we van twee honden met DM verschijnselen dankzij de test konden bewijzen dat ze DM Lijder zijn, betekent dit dat er dus in ieder geval ook 4 TsW's Drager van DM zijn. Aangezien beide honden ook uit totaal andere lijnen komen, is het dus zeer zinvol om nu te gaan onderzoeken hoe breed DM in het ras verspreid zit! En dat betekent dus zo veel mogelijk TsW's testen op DM!
![]() |
![]() |
#9 | |
Non active.
|
![]() Quote:
![]() (EUhm voor het geval een fokker zich aan gesproken voelt ik bedoel niemand specifiek ![]() Maar fokken is dus Geld ![]() ![]() ![]() ![]() ECHT ![]() ![]() Ik dacht altijd dat het een hobby en liefde voor het ras was. Maar op een of andere manier schijnt dit toch meer de realiteit te zijn ![]() Dus ik hoop dat je nog een ander antwoord hebt ![]()
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it....... Then just piss on it and walk away ![]() Last edited by loco; 04-02-2010 at 00:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|