Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2009, 15:05   #1
casa lupo
Junior Member

casa lupo's Avatar

even een kleine correctie, steppen is wel toegestaan in nederland omdat je zelf meestept .... het trekken van een kar is niet toegestaan, aan het steppen zijn wel bepaalde voorwaarden belangstellenden wil ik die wel mailen.

( op de foto zie je mijn man met een van onze Tsjechen en een van onze Alaskan Husky's)
Old 04-10-2009, 16:36   #2
gerard&monique
Lupo & Mizar

gerard&monique's Avatar

Elise,

De eerste link die je plaats verwijst naar steppen met je hond voor de step.
De tweede naar steppen met je hond naast de step wat natuurlijk mag net zoals fietsen met de hond. Je kan n.l. niet zomaar met honden voor de step gaan lopen ze moeten dan toch wel de basis commando's links, rechts, vooruit en natuurlijk stoppen kennen.

Hieronder een stukje uit de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren zie lid 2 punt D

Hoofdstuk III De zorg voor het welzijn van dieren
Afdeling 1 Algemene bepalingen
Artikel 36
  • 1.Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.
  • 2.Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:
    • a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;
    • b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden;
    • c. bij de verlossing van een koe gebruik te maken van dierlijke trekkracht of van een niet door Onze Minister daarvoor toegelaten krachttoestel;
    • d. een hond als trekkracht gebruiken.
  • 3.Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen
@ Casa Lupo ik zou graag de voorwaarde waaronder het wel zou mogen ontvangen in een PB'tje nog liever gewoon als reactie op het forum zodat een ieder het kan lezen.

Heb ondertussen een mail gestuurd aan de dierenbescherming of het nu wel of niet mag. Is het als hobby steppen met de honden arbeid?
Als ik antwoord heb gehad zal ik dit plaatsen.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 17:13   #3
casa lupo
Junior Member

casa lupo's Avatar

De voorwaarden waar ik het over had zijn geen wetsvoorwaarden maar voorwaarden onder welke condities (denk bv.aan het weer ed) je kunt steppen met de hond.

Wij zitten zelf ook in de 'sledenhondenwereld' en steppen is toegestaan want ook al trekken je honden je moet wel degelijk zelf meesteppen en dat is gewoon toegestaan ook met andere dan de vijf erkende sledehondenrassen.

En natuurlijk is het logisch dit je een en ander eerst leert maar dat is ook het geval als je gaat fietsen met je hond.

Het stuk heeft gestaan in de nieuwsbrief van de TWK. en voor liefhebbers is het opvraagbaar bij ons en wellicht ook bij de TWK.

ps Overigens zou ik het wel zo netjes vinden als mensen het even vragen of het goed is dat een foto op het forum geplaats wordt.
Old 04-10-2009, 22:25   #4
ELISE
Yara

ELISE's Avatar

Een hond naast de fiets loopt mee en de bedoeling is dat de hond de fietser niet gaat slepen. In het enthousiasme van de hond kan dat dan toch wel even gebeuren. Trekken dus. Ik denk niet dat daar ooit iemand voor is aangehouden .

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord van de dierenbescherming!

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 09:42   #5
gerard&monique
Lupo & Mizar

gerard&monique's Avatar

Elise ik ben het met je eens dat de hond aan de fiets ook kan trekken. Dit is echter niet de bedoeling. Ik zie ook wel eens mensen vooruit gesleurd worden, is het dan ook een trekhond. Maar er is wel een duidelijk verschil of de hond naast of voor een karretje, step, fiets of wat dan ook gespannen wordt.
Ik hoop ook dat de honden gewoon voor de step mogen want het lijkt mij heerlijk met die twee doeraken te gaan steppen i.p.v. fietsen.
Ik woon echter in Amsterdam gelukkig aan de buitenkant dus ik heb genoeg mogelijkheden om het te doen. Het is er natuurlijk wel wat drukker met mensen dus ben zo tegen de lamp gestept als het niet zou mogen.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 12:04   #6
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Bij mijn weten was ook alle “trekkracht” van honden (behoudens die voor de eerder genoemde rassen) in Nederland verboden (op basis van de trekhondenwet).

Het aannemen van wetten zoals de “trekhondenwet” van destijds had allemaal met Bescherming van dieren te maken.
Deze wet had bv ten doel om een einde te maken aan de erbarmelijke omstandigheden waaronder sommige trekhonden hun werk moesten doen.

De oorsprong van artikel 36 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren heeft de zelfde Bescherming ten doel, maar zoals ik het hier lees staan zaken hier minder specifiek beschreven.
Maar ik weet natuurlijk niet of er nog specifieke paragrafen t.a.v. het verbieden van iedere vorm van trekkracht (en de rassen waarop dit niet van toepassing was) exact beschreven worden!

Ik weet alleen uit totaal andere zaken rond wet en regelgeving, dat hoe specifieker een wetgeving is en zaken expliciet omschreven worden, hoe moeilijker het is om nog “uitzonderingen” te vinden en zaken toe te staan! Want haast altijd zal daar dan altijd een wetswijziging aan ten grondslag moeten liggen.

Maar als alleen deze regel nog van toepassing is: a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;
Lijkt het mij toe dat geen normaal denkende opsporingsambtenaar een eigenaar van bv een hond van formaat Newfoundlander zal beboeten als deze een slee met een kind er op trekt

Daarnaast zou als “iedere vorm van trekkracht” voor honden nog verboden is, volgens de letter van de wet ook evenementen zoals de nationale Watertrials die gisteren voor Newfy’s gehouden werden niet geoorloofd zijn!

Maar wellicht worden boetes voor dit soort activiteiten alleen uitgedeeld door zeer fanatieke opsporingsambtenaren die met wetboek in de hand spijkers op laag water zoeken

Ik ken div. eigenaars die met hun TsW bv steppen, sleeën etc., maar nog nooit is iemand van hen daarvoor (bij mijn weten) zelfs maar voor een controle aangehouden. Maar misschien worden TsW’s die daarmee bezig zijn, door buitenstaanders ook wel voor husky’s aangezien! Hahahahahaha

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 18:40   #7
Teshi
Mutti

Teshi's Avatar

Hier in Duitsland is toegestaan. We hebben met succes getest. We waren zelfs met Atesh in Zweden en is soepel met buitenlandse slede honden samen. Januari 2009 hebben we samen gemaakt met enkele vrienden voor een heel weekend een groot experiment. Zie ook de tweede video.

Liebe Grüße Franziska en haar Tanslator google

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules