Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-04-2009, 10:48   #1
dibbes
Junior Member

dibbes's Avatar

Helaas voor de SWH is het gen nog niet bekent wat PRA veroorzaakt dus het is voor ons SWH houders belangrijk dat er bij de TWH onderzoek gedaan wordt want bij de SWH wordt er vanuit de vereniging geen onderzoek gedaan.
dibbes jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 12:27   #2
jmvdwiel
Senior Member

jmvdwiel's Avatar

dat is jammer zeg
misschien dat deze 2 rassen gezamelijk een onderzoek kunnen initieren bij de faculteit (in nederland/frankrijk)

Ik weet dat er bij de hollandse schapendoes al wel een marker bekend is voor PRA! dus bij dit ras hoeft er geloof ik niet meer altijd gespiegeld te worden.
Er is dus nog wel hoop dat dit ook voor onze rassen gaat gebeuren.. maar ja dan moet er wel een rasvereniging zijn die mee wil werken.. en natuurlijk medewerkzame eigenaren/fokkers die hun honden willen laten testen. wat betekend dat ze misschien wel naar de faculteit moeten, een oogtest moeten ondergaan en een bloedafname.... en dat dit wat tijd vergt van alle eigenaren.
Alleen op deze manier zal een universiteit er tijd en geld in willen steken!!

Quote:
Originally Posted by dibbes View Post
Helaas voor de SWH is het gen nog niet bekent wat PRA veroorzaakt dus het is voor ons SWH houders belangrijk dat er bij de TWH onderzoek gedaan wordt want bij de SWH wordt er vanuit de vereniging geen onderzoek gedaan.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 13:04   #3
dibbes
Junior Member

dibbes's Avatar

Ja en daar zit een beetje het probleem. De NVSWH ontkent het pra probleem en zegt dat het sporadisch voorkomt en hierdoor zullen ze niet meewerken aan testen. De AVLS is voorstander van testen en ik denk dat de meeste leden ook wel mee willen werken aan onderzoek, maar de RV van de TWH mag geloof ik niet samenwerken met AVLS omdat de AVLS geen erkende vereniging bij de RVB is.

Maar ik hoop toch dat er iets van samenwerking kan zijn zodat het gen ondekt kan worden zodat er in de toekomst ook geen pra meer hoeft voor te komen.
dibbes jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 13:36   #4
jmvdwiel
Senior Member

jmvdwiel's Avatar

Ach die 'samenwerking' zou je kunnen verbloemen , door dit door de faculteit te laten samenvoegen tot 1 onderzoek.

En individuele mensen kunnen natuurlijk altijd hun hond laten onderzoeken, met of zonder de medewerkzaamheid van een rasvereniging.
Old 09-04-2009, 13:44   #5
jmvdwiel
Senior Member

jmvdwiel's Avatar

http://www.schapendoes.nl/fokzaken/dnamarker.html
hier staat in iedergeval wat zinnige informatie (wel de hollandse schapendoes)
Old 09-04-2009, 20:13   #6
nanouk
Junior Member

nanouk's Avatar

over de kosten; ik heb een 9 jaar oude Saarreu, vanaf zijn tweede muv dit jaar, elk jaar gespiegeld, braaf gerontgend, braaf dwerggen dna test (zoals gsd het grootste percentage swh vrij, doemscenarios zijn gelukkig niet bewaarheid geworden) en verder de andere imho noodzakelijke test, zoals schildkliertest, controle voor oa herpes en spermaonderzoek (nadat een teef geabsorbeerd had na deking ) etc...
en ondanks dat ik dus geen levende nakomelingen en dus geen dekgekd heb gezien ben ik niet failliet... kosten van mijn hobby en testen vallen dus best mee.

Voordeel van dwergentest is dat als je natuurlijk alleen nog met vrije ouders fokt de pups ook vrij zijn, dus scheelt je dan op de lange termijn testen... en ja, imho is indien het percentage dragers laag blijkt uitsluiten van dragers niet buiten proporties of schadelijk voor foklijnen
nanouk jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 20:24   #7
loco
Non active.

loco's Avatar

Quote:
Originally Posted by nanouk View Post
ben ik niet failliet... kosten van mijn hobby en testen vallen dus best mee.
Ik ben zo om te zien dat er nog mensen zijn, die het als hun HOBBY kunnen zien .
Old 09-04-2009, 20:15   #8
nanouk
Junior Member

nanouk's Avatar

Quote:
Originally Posted by dibbes View Post
Ja en daar zit een beetje het probleem. De NVSWH ontkent het pra probleem en zegt dat het sporadisch voorkomt en hierdoor zullen ze niet meewerken aan testen. De AVLS is voorstander van testen en ik denk dat de meeste leden ook wel mee willen werken aan onderzoek, maar de RV van de TWH mag geloof ik niet samenwerken met AVLS omdat de AVLS geen erkende vereniging bij de RVB is.

Maar ik hoop toch dat er iets van samenwerking kan zijn zodat het gen ondekt kan worden zodat er in de toekomst ook geen pra meer hoeft voor te komen.
er word in Bochum al langere tijd (jaren) gezocht naar het gen wat verantwoordelijk is voor pra, ook bij de SWH en ook de nvswh hebben daar bloed heen gestuurd en ik geloof zelfs ogen van een overleden hond..... er word dus wel onderzocht, maar er zijn al heel wat punten in het dna uitgesloten waar ze het gen voor PRa eigenlijk wel verwacht zouden hebben.... weet eigenlijk niet wat de actuele status is, dit is info van een jaar oud!
nanouk jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules