![]() |
![]() |
|
Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc |
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
|
![]() |
#1 |
Senior Member
|
![]()
een drager is een hond die 1 dwerggen heeft en 1 normaal gen = een normale gezonde hond
en lijder is een hond die dwerg is, heeft dus 2 dwerggenen (1 van pa en 1 van ma gekregen) uit de combinatie gezonde hond x drager, word 1/2 gezonde pups geboren en 1/2 dragers (ook gezonde honden) nog even voor de duidelijkheid heid het dwerggen is waarschijnlijk een recessief gen dwz dat je er 2 van moet hebben voordat je problemen van krijgt laten we het dwerggen voor het gemak kleine d noemen en het gezonde gen hoofdletter D DD (1 gen van pa en 1 van ma) is de 'gezonde hond' Dd is de drager is ook een gezonde hond dd is een dwerg /niet gezond/mist de productie van verschillende hormonen en daarom dwerg. DD x DD levert pa: D gen en nog een D gen Ma : D gen en nog een D gen als je dit gaat kruisen met elkaar krijg je alleen maar DD uit de kombinaties dus allemaal gezonde honden Dd x DD of DD x Dd (pa of ma is drager ) genen die er te verdelen zijn van pa zijn D en d , van ma zijn D en D dit levert de volgende combinaties op DD DD Dd Dd dus de helft gezonde honden zonder het dwerggen en de helft gezonde honden die drager zijn. uit de kombinatie Dd x Dd dus het combineren van 2 dragers(klinisch gezonde honden) zijn de volgende combinaties bij de pups mogelijk: nml DD Dd Dd dd dus 1/4 van alle pups is DD gezond 1/2 van alle pups is Dd gezond maar drager 1/4 van alle pups is dd (alleen deze groep kan dus of in de baarmoeder sterven/dood geboren worden /minding zijn bij de geboorte) uit de combinatie dd x dd zou theoretisch alleen dd geboren worden... maar ik vraag me ernstig af of dit uberhaupt mogelijk is met alle hormoonafwijkingen die aanwezig zijn. nu al wat duidelijker? Last edited by jmvdwiel; 17-02-2009 at 10:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
n00b
|
![]()
Hoi Judith,
Heb zojuist je verhaal gelezen, en het is me nu helemaal duidelijk, thanks! ![]() En dat de validatietest er moet komen ben ik helemaal van overtuigd. Denk alleen wel dat er eerst een goede inventarisatie nodig is voordat we een eventueel gevalideerde test, verplicht moeten stellen. Maar dat is van latere zorg. ![]() Groet, Barry
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd ![]() Last edited by Azazel; 17-02-2009 at 20:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Senior Member
|
![]()
mocht de test gevalideerd kunnen worden (?) ... dan heb je natuurlijk op de clubmatch een hoop honden bij elkaar om een inventarisatie te doen
![]() ![]() maar zover zijn ze nog llllllllllllllllllllllllllllllllllaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaannnnnnnnnnnnnnnnnnnggggggggg niet oh en als ik tijd over heb zal ik kijken of ik precies kan beschrijven wat een dwerg inhoud.. het is namlijk niet alleen het uiterlijk wat telt........... Last edited by jmvdwiel; 18-02-2009 at 00:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Junior Member
|
![]() Quote:
http://saarlooswolfhond.web-log.nl/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Junior Member
|
![]()
De vraag is natuurlij kof het mogelijk is, maar eigenlijk ben ik van mening dat met dragers ook niet gefokt zou mogen worden.
Want de genenpool met niet-dragers wordt zo alleen maar kleiner tot je maar heel erg weinig niet-dragers overhoud. Of je moet die enkele dwergen die geboren worden voor lief nemen, maar ik denk dat niemand dat wil! Maar aangezien de genenpoel al niet de grootste is, is het natuurlijk de vraag of dit überhaupt mogelijk is! En dan zou iedereen die zou willen fokken zijn hond moeten laten testen op het gen. Maar dat is een vooruitlopende zaak aangezien we niet eens weten hoe het zit bij de TSW. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Senior Member
|
![]()
Het idee is om een drager (een klinische gezonde hond met 1 gen voor dwerg) altijd te koppelen aan een gezonde hond (dus zonder het gen voor dwerg), hierdoor worden er dus nooit meer dwergen geboren!
het uitsluiten van dragers heeft in eerste instantie niet zoveel zin, tenzij je stikt in de 'gezonde' honden... maar zolang dit nog niet is , is dat niet zo zinvol, want er zijn meer dingen waar naar gekeken moet worden tijdens het fokken. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Junior Member
|
![]()
Je hebt een 50/50 kans dat uit een niet-drager/drager combi weer een drager pup komt.
Natuurlijk komen er ook niet-dragende honden ter wereld. Maar ookal blijft die hoeveelheid drager procentueel gelijk, je zult uiteindelijk wel meer moeite moeten doen als eigenaar van een drager om een niet-drager te vinden. Je zult meer honden moeten bekijken. Je hebt de kans (maar dat hoeft dus niet) dat er steeds meer dragers komen... Als ik fokker zou zijn en het zou al te testen kunnen zijn, zou ik enkel met niet-dragende honden willen fokken. Om het simpele feit dat er anders steeds meer dragende honden komen. En je fokt tenslotte om het ras te verbeteren (laten we dat even aannemen ![]() ![]() Maar dat is mijn nederige mening als niet-fokker ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|