![]() |
![]() |
|
Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc |
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
|
![]() |
#1 | |
Non active.
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#2 |
Senior Member
|
![]()
de bedoeling van de test is denk ik in eerste instantie het voorkomen dat er dwergen geboren worden (dan wel in de baarmoeder dood gaan waardoor kleine nesten)
Natuurlijk (tenminste dat mag ik hopen ) zal er geen enkele dwaas zijn die met een dwerg gaat fokken. Een dwerg is homozygoot (dwz heeft 2 dwerg genen nml 1 van pa en 1 van ma) voor het dwergen. het is natuurlijk nog maar de vraag of een dwerg vruchtbaar is met alle andere problemen van hormonen die erbij mee spelen. Wat we dus gaan proberen te voorkomen is dat er dwergen geboren gaan worden (in eerste instantie) en misschien veeeeeel later niet meer met dragers fokken. als je met 2 dragers fokt, heb je dus het risico op een dwerg (of op dode pups, of kleine nesten doordat pups al heel jong zijn afgesto rven en weer zijn afgebroken in de baarmoeder) 1 van 4 pups zal dwerg zijn, of er worden er ipv 4 maar 3 geboren omdat nummertje 4 al in de baarmoeder is doodgegaan. als je nu een drager altijd koppelt met een 'gezonde'partner wordt er geen dwerg meer geboren en heb je dus grotere nesten, ondanks dat je dus wel kan blijven fokken met de dragers en je niet meteen een kleinere populatie hebt met het fokken. een goed voorbeeld kun je bij de nederlandse schapendoezen vinden bij het onderzoek naar PRA bij hun ras. http://www.doezen.net/index.php?opti...mid=89&lang=nl bij dit ras is nu dus een gen gevonden waardoor je kan voorkomen dat er honden met PRA geboren worden.... dit lijkt mij in ieder geval een zeer goede zaak. en nog iets... HD is een multifactoren ziekte............ het dwerggen hoogstwaarschijnlijk niet!! , als je dit test kun je voor 99 % garanderen dat er geen dwergen meer geboren worden. Lijkt mij erg zinvol om hier met zijn allen voor te gaan!!!! aangezien mijn hond uit een klein nest komt (lees 1) ben ik een van de eerste die mijn hond laat testen als de test gevalideerd is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Junior Member
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Senior Member
|
![]()
ik mag hopen dat we dit niet in ONS ras willen houden....
http://www.accdata.co.uk/dwarfism/saarloos/index.html hier gaat het over een saarloos, maar voor het zelfde gemak zou het een tsjech kunnen zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Senior Member
|
![]()
Voor de wetenschap en voor een eventuele eigenaar is het vast fijn om deze hondjes in leven te houden...
maar wat mij betreft wordt er nooit meer 1 geboren... en dit alleen door een klein testje.. wat willen we nu nog meer ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Senior Member
|
![]()
OH ja nog even voor de duidelijkheid... we hoeven dus geen enkele hond uit te sluiten voor de fok.
Alleen de juiste combinatie zoeken ! dus dragers alleen met 'gezonde' hond kruisen, alleen hierdoor voorkomen we dus al dat er dwergen geboren worden. En hopelijk in de toekomst kan het gehele gen uitgeroeid worden in de populatie van tsjechen/saarlozen en DH |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Senior Member
|
![]()
Het gaat er op dit moment voorlopig alleen nog maar om, dat de test gevalideerd kan worden voor het TsW ras!
Maar het is moeilijk eigenaren van bewezen lijders/dragers te vinden, die zo cooperatief zijn om hier aan mee te willen werken ![]() We hebben inmiddels info (en foto's) van dwergen gekregen, die in totaal verschillende lijnen geboren werden. Maar tot op heden was nog niemand bereid om mee te werken aan de validatie van de test. ![]() Wanneer de test voor de TsW gevalideerd is:
En voor de rest verwijs ik graag naar de zeer zinvolle bijdrages van Judith in dit topic!
![]() |
#8 |
n00b
|
![]()
Dus als ik het goed begrijp, kan uit een drager x lijder geen dwerg geboren worden?
![]() |
#9 |
Senior Member
|
![]()
een drager is een hond die 1 dwerggen heeft en 1 normaal gen = een normale gezonde hond
en lijder is een hond die dwerg is, heeft dus 2 dwerggenen (1 van pa en 1 van ma gekregen) uit de combinatie gezonde hond x drager, word 1/2 gezonde pups geboren en 1/2 dragers (ook gezonde honden) nog even voor de duidelijkheid heid het dwerggen is waarschijnlijk een recessief gen dwz dat je er 2 van moet hebben voordat je problemen van krijgt laten we het dwerggen voor het gemak kleine d noemen en het gezonde gen hoofdletter D DD (1 gen van pa en 1 van ma) is de 'gezonde hond' Dd is de drager is ook een gezonde hond dd is een dwerg /niet gezond/mist de productie van verschillende hormonen en daarom dwerg. DD x DD levert pa: D gen en nog een D gen Ma : D gen en nog een D gen als je dit gaat kruisen met elkaar krijg je alleen maar DD uit de kombinaties dus allemaal gezonde honden Dd x DD of DD x Dd (pa of ma is drager ) genen die er te verdelen zijn van pa zijn D en d , van ma zijn D en D dit levert de volgende combinaties op DD DD Dd Dd dus de helft gezonde honden zonder het dwerggen en de helft gezonde honden die drager zijn. uit de kombinatie Dd x Dd dus het combineren van 2 dragers(klinisch gezonde honden) zijn de volgende combinaties bij de pups mogelijk: nml DD Dd Dd dd dus 1/4 van alle pups is DD gezond 1/2 van alle pups is Dd gezond maar drager 1/4 van alle pups is dd (alleen deze groep kan dus of in de baarmoeder sterven/dood geboren worden /minding zijn bij de geboorte) uit de combinatie dd x dd zou theoretisch alleen dd geboren worden... maar ik vraag me ernstig af of dit uberhaupt mogelijk is met alle hormoonafwijkingen die aanwezig zijn. nu al wat duidelijker? Last edited by jmvdwiel; 17-02-2009 at 10:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Senior Member
|
![]() Quote:
Met welk doel zou een mens zo iets willen??????????????????? Quote:
(We kunnen op dit moment nog niet eens bewijzen, dat het dwerg gen bij de TsW het zelfde is als bij DH en SWH) Zoals al tig keer eerder gezegd zal de test eerst gevalideerd moeten worden met het bloed van een TsW die lijder (= dwerg) of drager (= een van de ouders van een dwerg) is. En wanneer er een test is hoeven er ook helemaal NOOIT LIJNEN of HONDEN die DRAGER zijn, GEMEDEN te worden!!!. Het zou zelfs heel dom zijn om dat te gaan doen in een ras met een toch al smalle genen populatie! ![]() Men kan dan heel simpel de test doen en alleen geen drager x drager meer kruisen. ![]()
![]() |
![]() |
#11 |
Junior Member
|
![]()
Ik hoop niet dat men dragers gaat uitsluiten voor de fok .
Het schemaatje over hoe dragers vererven is natuurlijk maar theorie. In de werkelijk liggen die verhoudingen heel anders. Zo heb ik een drager met niet drager gekruist en opdit moment is 75 procent van de pups vrij van het dwerggen. En wie weet is het nest binnen kort wel helemaal vrij. Dus staar je niet blind op dat schemaatje . De Natuur werkt niet met schemaatjes . De wetenschapper Ed Gubbels legt heel goed uit waarom je dragers NIET moet uitsluiten en wat dat doet met een ras. Een fout die al heel veel verenigingen van Rashonden hebben gemaakt. Ik wens jullie heel veel succes met het vinden van het dwerggen en ik hoop dat er enige mede werking komt . want meten is weten en gissen is missen. gr diana |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
n00b
|
![]()
Misschien handig om deze info openbaar te maken, want als niemand wil meewerken is het als pupkoper wel handig om te weten welke lijnen te mijden.
![]() |
#13 |
Senior Member
|
![]()
Het lijkt mij niet nodig om bepaalde lijnen te vermijden... maar als iedereen nu fijn met elkaar samenwerkt om te kijken of het gen hetzelfde gen is bij de tsjechen als bij de saarloos en de DH. Dan is er helemaal geen probleem meer ....
iets heel anders dus als bij HD... lijkt me trouwens lastig om bij HD alle lijnen te mijden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Non active.
|
![]()
Nee, maar eerlijk gezegd ik wil dit ook niet eens meer snappe
![]() Vind het hier op WD een beetje een nare gewoonte om met het vingertje te wijzen naar de DH en vervolgens de "WOLF" op te hemelen.
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|