Thread: Modehond?
View Single Post
Old 30-01-2009, 21:19   #42
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by Xhrista View Post
Denk dat Solo weer net niet stabiel genoeg is.Maar heb daarentegen wel Anubis hier zitten.Die het op een Show niet al te best zou doen,maar wel heel stabiel is en ook wil werken.Straalt echt innerlijke rust uit,zodat eigenlijk elke hond,maar ook mens hem lief vind,maar wel ontzag voor hem hebben.
Onze overleden Stenka had dat precies hetzelfde.En denk dat dit nu net dat stukje was wat het zo'n goede geleidehond maakte.Dat mis ik wel in heel veel honden tegenwoordig en dat heeft niks met Vrij of terughoudend te maken.
Daar kan ik me wel in vinden, want van geleidehonden wordt ook niet verwacht dat ze voorbijgangers en vreemden vrolijk begroeten!


Toch zie ik zelf wel bij de meeste Tsw's en SWH's verschillen in gedrag.
Over het algemeen vind ik de TsW impulsiever en exposiever dan de SWH. En zijn de meeste TsW's meer "rellerig" (als er iets gebeurt staan ze er als eerste bij) aangelegd dan de SWH.

Op een SWH froum las ik enige tijd geleden een discussie over hoe je hond reageert als jij je bedreigd voelt. En de meeste eigenaren lieten weten dat hun SWH dan liever achter hen ging staan. Ik denk dat de meeste TsW's het tegenovergestelde zouden doen!

Daarnaast las ik ook veel reacties op SWH forum dat mensen juist het leuke van dit ras vonden dat ze alleen op de eigen eigenaar gericht zijn en niets van vreemden moeten hebben.
Mijn ervaring is dat de meeste Tsw's juist heel nieuwsgierig zijn naar vreemden en zeker even minstens gaan ruiken.

Toen jij hier op bezoek was met je doggies, hielden ze je iedere seconde in het oog en toen je aan tafel ging eten wilden ze zelfs beslist naast je gaan zitten.
Laatst was ik met mijn Tsw ergens (bij voor haar totaal vreemden) op visite en die deed gelijk wat veel TsW's doen: nix nie baas, maar lekker ff rondstuinen en als de baas aan tafel gaat kan je helemaal je gang gaan (hopen ze dan!)

Ik ben bij veel trainingen en meetings (ook in oost europa) geweest en ook daar zag je het lichtgeraakte/opvliegende/snel reagerende gedrag bij de meeste Tsw's. Op een van die bijeenkomsten was ook een SWH die heel relaxt en stocicijns het "zooitje opgewonden standjes" lag te bekijken. En daar was iedereen onder de indruk van hem omdat hij niet gelijk "blaffend" en springend reageerde op van alles en nog wat.

Ik ken ook diverse SWH's die (vaak om onduidelijke redenen) spookbenauwd blijven voor 1 bepaald familie of gezinslid. (blaffen, achter de bank schieten etc) Dit heb ik zelf nog niet met een Tsw meegemaakt (wel dat ze een bep familielid niet mogen maar het dan negeren)

Maar... ik heb ook wel Tsw's meegemaakt die een gebrek kregen als je als vreemde op visite kwam. Maar bij de meeste Tsw's is dat zeker niet het geval!

Dit soort dingen bedoel ik een beetje in grote lijnen als ik het heb over generale verschillen tussen beide rassen.

En in ieder ras heb je natuurlijk ook veel individuele verschillen.
Jouw SWH Solo en mijn TsW Chezka lijken in gedrag bv juist wel weer erg op elkaar.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote