Thread: DNA
View Single Post
Old 24-04-2007, 12:56   #32
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default

Quote:
Originally Posted by mijke
Quote:
Originally Posted by Patty33
Zoals ik het begrepen heb, kan je door DNA af te nemen, dus bepalen of de ouders van pups ook daadwerkelijk de ouders van die pups zijn?
Als je dan steeds meer hoort en leest over kruisingen die niet voldoen aan de officiƫle rasstandaard, ben ik van mening dat het de hoogste tijd wordt, dat fokkers verplicht wordt DNA te laten afnemen van de honden waarmee ze willen fokken.
Lijkt mij misschien wel zo zinnig dit door een onafhankelijke arts te laten doen, of dat de arts controleerd via chipnr (tattoonr) en stamboom, dat hij de goede hond voor zich heeft.?
(Ik weet het, het is van de zotte dat zelfs zoiets m.i. nodig is.)
Ik ben het helemaal met je eens!!
Nu controleert een DA ook wel met transponder en stamboom of de info juist is alvorens ze DNA opsturen.

Maar wanneer het ooit verplicht wordt dat alle fokdieren een DNA test krijgen, ben ik er voor om net als voor HD en oog onderzoeken, daar een aantal dierenartsen voor aan te wijzen.

Dit om evt. gesjoemel en vriendjes politiek te voorkomen
Mijke, wie kwaad wil zal altijd wel een weg vinden, zeker in het begin stadium van dna testen, maar hoe langer je dna test, hoe moelijker het zal worden de boel te belazeren! Simpelweg omdat je natuurlijk van elk nest al een ouderschapstest doorvoert, en daarbij gelijk dna van de pupjes opslaat. dan kan er dus niet een pupje tussenzitten met een andere uitslag elke hond krijgt dan een dna registratie nr. Ga je deze hond dus later voor de fok inzetten is het onnodig nogmaals een dna profiel te laten maken, er is er al immers een uit de puptijd voorhanden

Hoe meer dan er opgeslagen is, hoe sneller ermee begonnen word, hoe kleiner de kans word op oneerlijk gedrag van fokkers!
Als pupkoper en fokker kan je je natuurlijk dan de vraagtekens zetten bij de dekreuen eigenaren, respectievelijk fokkers die niet meewerken aan het opbouwen van een dna database.
de uiteindelijke kosten vallen ontzettend mee, dus dat mag zeker geen reden zijn!

alleen het verleden zal nooit 100% doorzichtig worden, maar ik vind het , voor elk ras, een belangerijke stap voor de toekomst!
nanouk jest offline   Reply With Quote