View Single Post
Old 15-09-2004, 15:30   #3
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Ik ben het helemaal met Letty eens dat het een schande is dat bekende fokkers/keurmeesters blijkbaar zo ongestoord hun eigen gang kunnen gaan en kruisingen promoten die ze als echte tsjechen inschrijven!!


Er zijn een aantal zeer bekende fokkers en keurmeesters betrokken geweest bij deze kruisingen.
Ik hoop dan ook dat er internationaal heel wat protesten gaan komen over deze gang van zaken naar de FCI.

Zoals Letty en Suski al schreven zou het een geweldige oplossing zijn als iedereen DNA testen bij zijn honden liet doen. ( Want dan kan er altijd onderzocht worden of er ergens iets niet klopte met een kruising)
Zoals Letty eerder al schreef is dat bij de Duitse Herders in Duitsland al lang verplicht.
En dit DNA onderzoek in verschillende lijnen bracht ook diverse onrechtmatigheden aan het licht!

Het is een hartstikke goede start dat Koos en Letty deze DNA vaststelling al bij hun honden gedaan hebben. En ik hoop dat dit in de toekomst in heel Europa navolging zal vinden.

Helaas is het in oost europa (nog) nauwelijks mogelijk om deze test te laten doen!
Maar hopelijk wordt dit onderzoek in de toekomst overal in europa net zo’n standaard onderzoek als nu met de HD gebeurt.

Gelukkig weten we nu van de kruising tussen de Duitse Herder mix en de Canadese wolf wel wie de nakomelingen en de eigenaren zijn.
En op deze manier kunnen we mensen in de toekomst ook waarschuwen voor evt. nakomelingen van deze mixen.

Nog even wat aanvullende info:
•Frantisek Hrach (de eigenaar Ares Lupo Mutara en Armin en Lupina), is verder niet betrokken in de TsW wereld

•Nada Sebkova (kennel: Mutara - eigenaar van Audrey Lupo Mutara), is lid van het tsjechische fokcomité, heeft zelf geen tsjechen gehad en is fokster van Laika's

•J. Jedlicka, (kennel: Seda Eminence – eigenaar van Ave Lupo Mutara) schreef Ave Lupo Mutara officieel in als een TsW in voor de FCI show in Svìtlá nad Sázavou (Tsjechie)

* Keurmeester M. Soukupova (kennel z Molu Es) is de grootste voorstander van deze kruising. En samen met de keurmeesters Sebkova en Jedlicka introduceert zij de eerste nakomelingen als echte TsW's.

Ik hoop dat er ook op dit forum wat reacties van lezers komen!

Groetjes,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote