View Single Post
Old 15-10-2006, 23:20   #2
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hallo Liesbeth,

In het algemeen kan ik zeggen dat het puur toeval is dat er een langhariger TsW in een nest voorkomt. Dit langhaar gen wordt beinvloed door dat van de voorouder DH.
Bij vroegere kruisingen stond altijd ook de info over haarlengte en kleur ook op de stamboom van de TsW. (daardoor was er ook meer overzicht en kon je bij het fokken ook rekening houden met al dit soort factoren)
Maar nu staat op iedere stamboom: kortharig en wolfsgrauw en daarom is het ook veel moeilijker om zicht op dit soort zaken binnen de totale populatie te krijgen.


Ik denk dat er maar weinig fokkers zijn die bewust een langharigeTsW willen fokken.
De fokker z vlei chaloupky is zelf lid van het fokcommite van de RV in Tsjechie en zij zal zeker niet bewust langhariger honden fokken!
(Overigens heb ik zelf ook een TsW teef van z vlei Chaloupky en zij heeft verre van langhaar! En ook geen van haar nakomelingen heeft een wat langere vacht.)

Maar daarnaast zijn er natuurlijk ook honden met gewoon een wat vollere vacht en kraag, dan die we over het algemeen in Nederland zien:
Maar op foto's is het vaak moeilijk te beoordelen wat voor soort vacht een hond in werkelijkheid heeft. Zelf beoordeel ik ook vachten in het algemeen pas, nadat ik ze in werkelijkheid gezien en zeker gevoeld heb!

Maar er zijn inderdaad ook een aantal fokkers (mn in Italiƫ) die wel specifiek fokten op een meer langere/vollere vacht. Helaas werd daarbij niet geselecteerd op de typische wolfvacht.
Zij zochten de honden met de langste vacht uit voor de fok en hebben op die manier de genen van de langharige DH er meer in gefokt.

Deze fokkers zijn juist blij met dit soort "langharigen" omdat in sommige landen de keurmeesters alleen naar de vacht kijken!
Helaas blijkt hier maar weer eens uit, dat helaas niet iedere keurmeester echt vlg de standaard de honden beoordeelt maar een subjectieve beoordeling geeft


Vriendelijke groeten,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote