View Single Post
Old 30-10-2012, 14:57   #30
Rahne
Junior Member
 
Rahne's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 6
Default

Quote:
Mijn persoonlijke mening is, dat je dan wel enorm generaliseert; niet alle Tjechen vertonen dit extreme gedrag hoor.
Je hebt gelijk, ik generaliseer inderdaad behoorlijk in mijn antwoorden. Natuurlijk weet ik dat niet iedere Tsjech en niet iedere Saarloos hetzelfde is. Bobbi, de Saarloos vader van mij teef Konah, is daar een mooi voorbeeld van.

Wat mij alleen opviel (en dat is niet specifiek naar mensen op dit forum gericht) in de reacties die ik gelezen heb de afgelopen dagen van diverse Tsjechen eigenaren/fokkers is dat zij zelf ook nogal generaliseerde. Het inkruisen van een Tsjech zou ineens resulteren in dominante, aggressieve (naar honden toe) Tamaskan die ook nog eens katten, kippen en andere dieren zouden afslachten (en even voor de duidelijk... mijn Tamaskan doet dat, dus wil daarmee niet zeggen dat prooidrift niet voor kan komen in andere rassen).

Dat vind ik allemaal wat overdreven. Dat 'jullie' het niet leuk vinden dat er nu een Tsjech word gebruikt voor een ander 'ras' kan ik best begrijpen, maar om dan te gaan roepen dat de Tamaskan mensen een stelletje onbenullen zijn die absoluut niet weten wat ze aan het doen zijn is niet nodig naar mijn mening (en nogmaals, ik bedoel dit in het algemeen van wat ik gezien heb aan reacties).

Quote:
Als je twee 'vriendelijke' honden kruist, krijg je dan automatisch een vriendelijke pup? Daar gaat dus weer een hoop experimenteren, gefok enzo aan vooraf. En weer een boel honden die maar moeten hopen, dat ze ondanks dat ze niet aan de verwachtingen voldoen een thuis vinden.
Ik snap je zorgen wel hoor, ook de Tamaskan deelt die zorgen. Je kan nooit van te voren zeker weten hoe een combinatie uitpakt, ook niet als je raszuiver fokt. Tot op zekere hoogte kun je het inschatten, maar dan nog kan het totaal anders uitpakken. Daar zijn wij ons zeker van bewust en dat wordt ook duidelijk gemaakt aan de mensen die een pup kopen.

Quote:
En wat is dan mis met een Tjech of Saarloos uit een lijn, waar wenselijk gedrag aanwezig wel aanwezig is?
Helemaal niets, maar kan jij dat garanderen als iemand een vrije niet terughoudende Saarloos wil? Dat kan zelfs bij de Tamaskan niet, maar ik denk dat de kans bij de Tamaskan op een open en vrije hond wel wat groter is dan wanneer je een Saarloos zou aanschaffen. Daarbij komt nog dat de terughoudendheid van bijv. de Saarloos een gewenste eigenschap is en veel fokkers dit dus ook bewust in stand houden (logisch).

Quote:
Of met bijvoorbeeld een Zwitserse herder die aan de gewenste karakter-omschrijving van de Tamaskan Club voldoet?
Ik vind Zwitserse Herders over het algemeen hele fijne honden en ik hoop dus ook dat er in de toekomst een Zwitser, of een soortgelijke herder/mix ingekruist zal worden.

Quote:
Is het dan echt zo raar, dat ik vind dat er al genoeg hondenrassen aanwezig zijn, waar voor 'elk wat wils' bij zit? Akelig om dit zo te schrijven, want nogmaals het zijn immers geen produkten.
Nee dat is niet raar! Maar ikzelf heb wel gevonden in de Tamaskan wat ik in andere rassen toch niet helemaal heb kunnen vinden.
Rahne jest offline