View Single Post
Old 30-10-2012, 10:58   #22
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Er even vanuitgaande dat de Nederlandse Tamaskan Club tot de 'goede tak' hoort, waar ook de voorgenomen dekking -waarover hier op het forum geschreven wordt - vermeld staat, verbaas ik mij over een aantal zaken.


Met name waarom men uberhaubt dit ras wilt ontwikkelen. Op de site staat bij 'karakter' uitgelegd, wat men niet wilt en dan wordt de vergelijking getrokken met de Saarloos Wolfhond en de Tsjechoslowaakse Wolfhond. Waarom dan nu toch de keuze voor een kruising met een Tjech?


Ook staan er een aantal kenmerken vermeld, die of bij de Saarloos of bij Tjech of bij allebei voorkomen. Als je daar niet naar op zoek bent, dan ga je voor de Tamaskan? Terwijl de Tamaskan voorkomt uit de Husky, Duitse Herder, Malamut. Waarom dan niet voor een van die rassen gaan.
Of bijvoorbeeld een totaal ander ras als de Zwitserse herder.
Alleen vanwege het 'wolfse uiterlijk' dus. Iemand die een hond alleen kiest op uiterlijk, zou sowieso geen hond moeten aanschaffen.


Als je niet met een Saarloos of Tjech uit de voeten kan, dan kan je dat wel met een Tamaskan? Terwijl de karakterbeschrijving een combinatie is van deze twee?

Ik begrijp dus absoluut de noodzaak niet van dit nieuwe hondenras.

Nog minder begrijp ik deze keuze van een fokker, die beweert -net zoals alle fokkers altijd zeggen- ik fok uit liefde voor dit ras. Echt? Gezien het gedrag van deze fokker de laatste jaren m.b.t. haar eigen honden, trek ik dit absoluut in twijfel. Wel erg toevallig sinds ze daar meerdere malen openlijk kritiek op heeft gekregen, dat ze het gaat zoeken bij een andere ras, andere club. Waar is de liefde voor de Tjech gebleven? Het wordt te lastig allemaal, ach dan creƫren we toch gewoon een nieuw ras...


Nee...ik blijf het gewoon niet begrijpen. Had ik zeven jaar geleden geweten wat ik nu weet, was ik sowieso nooit naar een kennel gegaan. Ik help niet meer mee aan het willens en wetens voor god willen spelen.
Dat er mensen zijn die dit wel prachtig vinden; het zij zo. Echter als je het dan doet, houdt je tenminste aan de (te weinig) richtlijnen en normen die bestaan.


Groet,
Patty
__________________

Last edited by Patty33; 30-10-2012 at 11:07. Reason: de ergste spellingsfouten eruit gehaald...wellicht nog een aantal over het hoofd gezien
Patty33 jest offline