View Single Post
Old 30-10-2012, 12:27   #26
Rahne
Junior Member
 
Rahne's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 6
Default

Het is misschien verstandiger om me erbuiten te houden maar ga nu toch een reactie plaatsen aangezien er dingen geroepen worden die nogal aanvallend zijn naar de Tamaskan toe en ook niet kloppen.

Ik ben zelf eigenaar van 2 Tamaskan, Konah (uit HET Saarloos nest) en Winter. Ik beheer bovendien de website van de Nederlandse Tamaskan Club en de website van het Tamaskan Dog Register, dus die Database waarnaar verwezen wordt is door mij gemaakt.

Quote:
De NVTW staat voor een raszuiver en gezonde Tsjech. We doen er in onze vereniging ALLES aan om de honden zo gezond mogelijk te krijgen en te houden. Hier staan we met zijn allen voor.
En als je dan besluit als fokker om vuilnisbakken te gaan fokken, bewust. Neem je dus bewust afstand van alles waar onze vereniging voor staat.
Misschien kan iemand mij verduidelijken hoe een nest Tsjech x Tamaskan invloed heeft op de raszuiverheid & de gezondheid van de Tsjech? Dus omdat deze fokker een kruisingsnest fokt kan ze opeens niet meer raszuiver en gezonde Tsjechen fokken?

Quote:
We houden lekker vol dat er vooral GEEN WOLF inzit!!!!
Zoals Miran al aangaf doen WE dat niet. De oprichters van het ras Blustag & Blufawn doen dit, maar de TDR (waar dit aankomende nest onder gefokt gaat worden) en de TBA en nog een aantal andere zijn er gewoon open over dat er wolfhonden zijn ingekruist.

Quote:
Zat ff bij de 'pedigree' van de Tamaskanreu Blustag Red Rum-calling name Maguyuk te kijken,daar word je echt NIET vrolijk van,
http://www.tamaskan-dog.org/database...2&pag=pedigree

Broers en zussen getroffen door epilepsie,
broers en zussen getroffen door Addison.

Waarom zou je in hemelsnaam met deze reu willen fokken als fokker???
Hebben jullie ook zo'n mooie database waar je alles qua ziektes in terug kan vinden? Of zijn jullie van het slag 'wat je niet hoort en ziet is er niet'? Je gaat mij niet wijsmaken dat er geen epilepsie en andere zaken in de Tsjech zit, dit zit namelijk in ieder ras. Het verschil zit hem in hoe er mee om wordt gegaan. Natuurlijk hebben wij als TDR onzelf de vraag gesteld, willen we alles open en bloot? Want dat kan mensen afschrikken en de intentie wekken dat het ras heel erg ongezond is, maar wij vonden openheid toch belangrijker en willen fokkers de kans bieden om gewapend met al deze informatie weloverwogen beslissingen te maken.

Quote:
Op de site staat bij 'karakter' uitgelegd, wat men niet wilt en dan wordt de vergelijking getrokken met de Saarloos Wolfhond en de Tsjechoslowaakse Wolfhond. Waarom dan nu toch de keuze voor een kruising met een Tjech?
Wij willen inderdaad niet dat het hele ras zo extreem terughoudend is als de Saarloos of zo dominant/pittig als de Tsjech. Denk jij dat als we nu een Tsjech inkruisen dat het hele ras ineens verandert in de Tsjech qua karakter? Er zit trouwens al Tsjech in en ook Saarloos en toch zijn onze Tamaskan niet vergelijkbaar met die rassen maar in de ervaring een stuk 'makkelijker'. Wij proberen een balans te vinden tussen verschillende rassen.

Ikzelf heb niets tegen wolfhonden maar ik wilde liever niet een hond die van angst in een hoekje wegduikt als er bezoek komt of een hond die alle andere honden opvreet, vandaar mijn keus voor de Tamaskan.

Quote:
Terwijl de Tamaskan voorkomt uit de Husky, Duitse Herder, Malamut. Waarom dan niet voor een van die rassen gaan.
Er zit ook wolfhond in de Tamaskan. Had dat er niet ingezeten dan denk ik niet dat de Tamaskan er zo wolfachtig had uitgezien. Overigens kijken wij ook naar deze rassen, pas nog is er een Siberische Husky ingekruist. Wij proberen een balans te vinden tussen de diverse rassen in de achtergrond van de Tamaskan (en dus ook wolfhond) zodat de Tamaskan qua uiterlijk de wolf benaderd maar wel met een 'makkelijker' temperament.

Quote:
Alleen vanwege het 'wolfse uiterlijk' dus. Iemand die een hond alleen kiest op uiterlijk, zou sowieso geen hond moeten aanschaffen.
Wij kiezen niet alleen op uiterlijk, anders hadden we allemaal wel Saarloos of Tsjechen gehad. Maar uiterlijk speelt wel een rol, net als karakter en gezondheid.

Quote:
Als je niet met een Saarloos of Tjech uit de voeten kan, dan kan je dat wel met een Tamaskan? Terwijl de karakterbeschrijving een combinatie is van deze twee?
Ja, juist omdat het een combinatie is. Mensen willen dat 'extreme' niet naar een kant toe.
Rahne jest offline