View Single Post
Old 30-09-2004, 21:58   #14
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Aangezien ik in mijn vorige reacties , op dit forum onderwerp over de Mutara kruisingen (ongewild) ook onjuiste informatie (over de plaatsing van deze honden op shows) gegeven heb, leek het mij zinvol om hier nu even op terug te komen.

Omdat ik mij goed wilde documenteren over alle ins en outs rond de Mutara kruisingen heb ik mij de afgelopen weken (soms zelfs met behulp van vertaalmachines ) werkelijk suf zitten vertalen aan allerhande stukken, brieven, correspondenties en forum reacties in diverse talen.
Daarnaast heb ik ook correspondentie gevoerd met diverse mensen, om uit te zoeken welke zaken in deze hele kwestie nu eigenlijk illegaal en/of onreglementair zijn.

Want als je wil protesteren is het natuurlijk wel handig als je van te voren weet welke officiële fouten (dus tegen FCI regels in) er door deze mensen gemaakt zijn!
De bekende fokkers en keurmeesters die bij deze kruising betrokken zijn, zullen nl. echt niet onder de indruk zijn van een niet onderbouwd protest uit landen zoals Nederland en België. En zij zullen zoiets makkelijk naast zich neer kunnen leggen.

Dit giga aantal uren onderzoek heeft mij inmiddels al wel weer wat wijzer gemaakt
Om het even heel kort voor jullie samen te vatten:

•Er is een heleboel mis met de manier waarop een aantal mensen een nieuwe TSW lijn in Tsjechië proberen in te voeren

•Er is sprake van een heleboel geheimzinnigheid, misleiding en manipulatie

•Maar er is GEEN sprake van verboden handelingen vlg. FCI normen. Alles werd gedaan volgens de geldende regels. Een formeel protest naar officiële instanties zal dan ook helaas niet kunnen helpen om deze mensen en verdere kruisingen tegen te kunnen houden.

•Deze Mutara honden staan nl inmiddels wel al officieel geregistreerd als F1 CsW’s in het hulpregister!!

Daarom moet ik eerlijk toegeven dat sommige dingen die ik hier eerder over schreef dus NIET kloppen!

Eerder schreef ik o.a.:

Quote:
•Volgens de regels van de FCI, de Tsjechische kennelclub en zelfs de tsjechische TsW club mag en kan het niet dat hybrides op een officiële show gekeurd worden. Laat staan dat zij als een echte TsW geplaatst kunnen worden met een CAC.
Maar de Mutara honden staan officieel als F1 CsW’s geregistreerd in het hulpregister!
Daarom kunnen zij op normale shows participeren en ook alle titels krijgen. Alleen op Int. shows kunnen zij geen CACIB krijgen omdat het een nationaal (tsjechisch) register is.
Daarom stonden zij ook als TsW in de catalogus en op de clubsite.

Een heel ander verhaal is, dat er blijkens alle info die ik las wel een heleboel gebeurd/gedaan is tegen de geldende regels in Tsjechië en Slowakije.

Bovendien is de TsW inmiddels ook niet meer een ras wat eigendom is en/of alleen toebehoort aan de grenspolitie of ing. Hartl.
Het is nu een internationaal erkend ras dat toebehoort aan vele eigenaren en fokkers.
Dus eigenlijk zouden over zulke ingrijpende zaken als nieuwe bloedlijnen int. mee gepraat moeten kunnen worden. (zeker als er niet Europese wolven gebruikt worden, terwijl de Europese Karpaten wolf aan het ras ten grondslag ligt)

Daarom blijft het, gezien alles wat is voorgevallen rond de Mutara’s, natuurlijk wel zinvol om bij Tsjechische club onze verontrusting uit te spreken over de gang van zaken daar en om opheldering te vragen over de motivatie voor deze vreemde kruisingen.

Maar een cruciaal punt blijft mi ook wel dat in sommige landen het TsW stamboek nog niet gesloten is en in het andere wel. En het is mij op dit moment ook nog niet echt helder, wat de officiële regels en voorwaarden in een aantal landen zijn t.a.v. het toevoegen van nieuwe TsW’s in het hulpregister. (bv voor wat betreft: kan alleen een club dit doen, of een fok comité of ook individuele fokkers)
De regelgeving hierover kan in de toekomst natuurlijk ook verregaande consequenties hebben voor andere landen. Daarom zal ik de komende tijd hierover nog het e.e.a. gaan uitzoeken.

Groeten,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote