View Single Post
Old 15-09-2004, 14:51   #2
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

hoi,

Vandaag plaatste Letty ook een reactie op deze kruisingen op het forum.
Aangezien het om precies het zelfde onderwerp gaat, heb ik haar reactie nu hieronder geplaatst.

Mijke

[]Kruising Tsjech met Canadese Wolf[]
Quote:
Originally Posted by KoosLetydeGraaff

Beste Tsjechen vrienden.

Vanmorgen kwam ik per ongeluk op de Engelse site, waar ik het verhaal las van Massimo uit Italië. Het was niet te geloven, een F1 generatie op een hondenshow. Nog minder te geloven was dat deze hond ook nog het CAC kreeg.

Nog groter was mijn verbazing, dat de teef het eigendom van Jindrich Jedlicka was, een van de weinige raskeurmeesters van Tsjechië. Behoort deze man zich niet aan de regels te houden????

Ook vraag ik me af, Hoe kan een kruising van een TW en een Canadese wolf een stamboom krijgen, als zijnde een TW. Natuurlijk kan het zijn dat het een stamboom is van een niet erkende vereniging. Maar dan deze hond niet op een door de FCI erkende hondenshow mogen worden toegelaten. Want alleen honden met een door de FCI erkende stamboom mogen aan door de FCI erkende hondenshows deelnemen.

Als de keurmeester, zoals het zou horen, alleen de hond keurt, en er vanuit mag gaan dat het een normaal geregistreerde hond is, treft deze geen blaam. Of is het toch een politiek spelletje, hetgeen we toch bij veel keurmeesters zien. Het is een collega keurmeester, een goede vriend(in),
of een bekende voorbrenger, dus dan is de hond ook een goede kwalificatie waard.

Jindrich is een bekende keurmeester, hij is een bekende fokker. Hij heeft de kennelnaam van Seda Eminence. Ook hier in Nederland is hij bekend. Hij heeft het fokprogramma van de wolven van de dierentuin in Brno in Tsjechië. Is het misschien met zijn medeweten gebeurd??? Hoe kom je ander aan een raszuivere Canadese wolf om mee te fokken???

Ook de kruising tussen een Karpaten wolf moet met toestemming van de FCI gedaan worden. Zover mij bekend is dit niet het geval.

Ook Monika Soukupova speelt in dit spel mee. Zij is lid van het hoofdbestuur van Tsjechische vereniging, "zuchtwart", keurmeester en eigenaar van de kennel Molu Es.

Naar mijn mening moeten alle figuren die meegeholpen hebben dat het zover kon komen levenslang uit hun functie gezet worden en levenslang een fokverbod krijgen. Zij hebben willens en wetens de mensen bedrogen.

Ook de commentaren waren niet misselijk die gegeven werden.

Massimo schreef: "Mijn Whippet denkt ook dat hij een TW is, de volgende keer zal ik hem inschrijven als een TW. Hij is alleen wat klein.

Margo heeft een officiële klacht ingediend bij de voorzitter van de Tsjechische club. Het schijnt dat het bestuur op de hand van de twee keurmeesters zijn. Ik ben benieuwd wat er van terecht komt. Er verdwijnen wel eens meer lastige brieven aan besturen. Want als ze nooit binnengekomen zijn, behoeft je ze ook nooit te beantwoorden.

Mijke schreef: "Dit is wel het gekste wat ik ooit heb gehoord over een hondenshow. En dit zou in de toekomst mogelijk consequenties kunnen krijgen in de regelgeving door het rijk.

Morgo stelde zelfs voor om de Raad van Beheer te vragen om een verbod voor alle ingevoerde honden uit Tsechië. Hier ben ik het weliswaar niet mee eens. Er zijn ook goede en eerlijke fokkers in Tsjechië. Ik zou mensen die een pup of volwassen hond uit Tsjechië willen kopen aanraden, ga niet over een nacht ijs. Informeer eerst eens goed bij mensen die het kunnen weten.

Een van de opmerkingen die mij het meest aanstond was de opmerking van Susli uit Finland. Zij was voorstander van een DNA test. Laat de fokker maar bewijzen met een DNA certificaat dat de ouderdieren een DNA test hebben ondergaan. De koper kan dan als hij/zij twijfelt voor een gering bedrag zijn pup laten testen. Als blijkt uit deze test dat de pup niet van die ouders afkomt, dan kan je de fokker ingebreke stellen en schadevergoeding eisen. Eventueel via het gerecht. En dan kan de kennelclub van zo'n land maatregelen nemen tegen zo'n knoeier die het ras kapot wil maken en met voorbedachte rade de koper bedriegt.

Over het DNA gebeuren heb ik reeds in oktober 2003 een stukje geschreven en is nog na te lezen op wolfdog. Hier heb ik naar voren gebracht wil men 100% zeker zijn, de DNA testen in heel Europa doorgevoerd zouden moeten worden. Maar veel mensen zijn hier op tegen. Waarom weet ik niet. Misschien weet u het. Hierdoor had veel opschudding vermeden kunnen worden. Ook is men dan zeker dat de ouders die op de papieren staan ook de juiste ouders zijn. Geen enkele nadenkende fokker zal bewust een verkeerd ouderpaar opgeven als deze het risico loopt om door de mand te vallen.

U wilt toch ook een echte Tsjechoslwaakse wolfhond met de ouders die op de stamboom staan??? Zo niet dan kunt u beter gelijk naar een kruising vragen. Deze zijn waarschijnlijk ook een stuk goedkoper.

Dit is niet het eerste gebeuren in Tsjechië, vorig jaar waren er ook al berichten van niet kloppende stambomen. U bent dan ook gewaarschuwd.

Mijn Tsjechen waar ik mee fok hebben allemaal de DNA test ondergaan.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote