View Single Post
Old 25-03-2008, 01:18   #11
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
...En sinds ik met de Tjech in aanraking ben gekomen,hoor ik heel vaak thermen ls,roedelgedrag,dominantieproblemen,een alpha voor je hond zijn,etc etc etc.
Misschien ben ik te nuchter,om daar ook maar iets van te begrijpen.
Je neemt een hond in huis,die moet je gewoon netjes opvoeden.
En ik vind gewoon,dat dat absoluut nix met een roedel te maken heeft.
Ik ben geen alpha voor me hond,ik ben gewoon simpel weg zijn baas..
Tsja... Voor jou (en voor veel mensen uit de werkhondensoort) is dat heel vanzelfsprekend, heel duidelijk en simpel
Maar omdat dit voor veel mensen tegenwoordig niet zo simpel gevonden en ervaren wordt, ligt daar denk ik denk dat de oorzaak van problemen.

Vroeger hadden veel mensen een hond voor een bepaald doel (bv bewaking van hof en erf, speuren, jacht, mollen vangen etc) Niemand dacht na over opvoedingsmethoden, de hond had gewoon zn werk te doen en de eigenaar was gewoon zijn baas.
Tegenwoordig hebben veel mensen helemaal geen hond meer voor een bepaald doel, maar alleen als gezellige huisgenoot.
Daarnaast zijn veel mensen de hond gaan "vermenselijken" veranderden er trends in het opvoeden van kinderen en daardoor deden ze het ook maar op de zelfde wijze naar honden.
(ter illustratie: laatst kreeg een kleuter van 4 kreeg van mij te horen dat hij iets niet mocht doen en ging totaal door het lint en beet mij zelfs. Van moederlief kreeg ik te horen dat dit logisch was omdat haar kind niet tegen correcties kon... tsja)

Toen ik klein was zat ik net als jij al door m’n ouders en hun vrienden tussen de honden. En niemand heb ik toen ooit horen praten over Alpha’s, roedels etc.
Iedereen die ik kende was ook gewoon een duidelijke baas en honden hadden gewoon te luisteren (en hun werk te doen bij bv boswachters en kooikers)

Later heb ik met veel verschillende diersoorten gewerkt, en gezien dat alles wat ik ervaren had niet zo vanzelfsprekend voor iedereen is. Door m’n werk heb ik ook geleerd om altijd te kijken naar de achtergrond van een dier (z'n natuurlijke aanleg) en bij honden ook het doel waarom ze gefokt werden.
Op die manier kun je eigenaren ook beter uitleggen waarom en hoe ze op een prettige manier met hun dier kunnen leven. ( je voedt een hond toch ook niet op een zelfde wijze op, en gaat er op de zelfde manier mee om als b.v. een kat, fret, geit, paard of vogel)
En zelf vind ik het dan ook helemaal niet zo vreemd, om bij honden en zeker wolfhonden te kijken naar hun oorspronkelijk achtergrond: de roedel.
Hierdoor kun je ook mensen die niet van baby af aan simpel ervaren hebben hoe het werkt, gewoon uitleggen wat een hond nodig heeft. (zie jouw hele verhaal met de items)

Quote:
Originally Posted by loco View Post
...Maar ook heeft hij regels om zich aan te houden.
Die moet je hem eerst leren,wat eigenlijk gewoon gaat tijdens het opgroeien...
Ja voor jou gaat dat heel gewoon en vanzelfsprekend. Maar dat geldt echt niet voor iedereen!
Jij bent opgegroeid en zit tussen / in de werkhonden sport. Die mensen gaan over het algemeen wat anders met honden om dan de doorsnee Nederlandse honden eigenaar.
Ik weet dat je de een gebrek krijgt van kyno's, maar je zou eigenlijk eens op een paar kynologen clubs bij trainingen moeten gaan kijken en horen en zien hoe die eigenaren met hun honden omgaan Dan snap je misschien beter wat ik bedoel.

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En dan ook nog de verhalen als eerste door de deur gaan.
Snap der echt nix van,de dag dat ik als eerste door de deur moet gaan,is denk ik de dag dat ik geen hond meer heb.......
Hier over kan ik alleen nog maar zeggen lees nog eens goed het antwoord van Jolanda, over waarom dit gebruikt wordt

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Hond met dominantieproblemen???
Is volgens mij een hond die een baas heeft,die op een van boven staande dingen verzaakt.
Ja,en als het baasje er niet voor zorgt,dan moet je dat als hond zijnde zelf maar voor zorgen........
Tsja... dat is precies wat ik in mijn vorige antwoord al probeerde duidelijk te maken
Maar nogmaals, wat voor jou (haast aangeboren) vanzelfsprekend is, ligt niet voor alle mensen zo....
Ik heb jou inmiddels tijdens een aantal trainingen en bijeenkomsten mogen meemaken En daar bij viel mij gelijk op dat jij ook beschikt over een behoorlijke natuurlijke dominantie (of om het nog zweveriger te maken: uitstraling) Daardoor zullen veel dingen die voor jou heel "gewoon" en vanzelfsprekend zijn. Maar realiseer je wel, dat ook dit niet aan het overgrote deel van de Nederlandse honden eigenaren gegeven is....

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Roedel???? Ik leef in een huis,niet in een roedel,heb wel ooit 5 honden gehad,maar toen woonde ik ook in een huis!........
Tsja... ik en alle andere wolfhonden eigenaren neem ik aan, wonen ook in een huis
Enne... toch heb ik het wel eens over mn roedel en naar jou heb ik mijzelf wel eens in mails (in het kader van alle kids en opvang kids die hier in en uit vliegen) ook wel "moeder overste" genoemd. En ook die term dekt goed "de lading" die ik er mee bedoel
Want in principe komt het in basis alle maal op het zelfde neer
In een groep (= roedel) samen met veel dieren en opgroeiende kids in één huis leven, maakt het noodzakelijk dat er regels zijn wil je enigszins normaal en prettig kunnen samenleven. 'Het handhaven vewn die regels vraagt een duidelijk en consequent gedrag van de "leidinggevende" (= alpha)

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En ouderwetse,en nieuwe methodes om te trainen????
Ten eerste trainen, doe je als je een of andere sport met je hond beoefend,en anders heet het gewoon opvoeden.!........
Tsja... en over opvoeden denkt iedereen ook anders

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En als me hond niet luistert?? Pak ik hem niet op een wolfsemanier aan..
Pak hem ff bij de wang,en vertel hem dat ie heeft te luisteren,en het ligt aan de manier van niet luisteren,anders kan ie ook nog een paar knallen krijgen..
En ook hierover zullen veel hondenbezitters anders denken! Maar bedenk ook wel, dat als jouw honden niet luisteren, het ietwat anders ligt dan wanneer een hond bij een doorsnee Ned. hondeneigenaar niet luistert

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En soms denk ik,er word veelste veel over nagedacht ,over een hond opvoeden.Dat er zulke thermen zijn ontstaan.
En het is echt niet de bedoeling om iemand aan te vallen,of aftevallen.
Zoals er al werd gezegd,er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
Ik weet best dat dit niet jouw bedoeling is Maar het is wel handig om je te realiseren dat jij in veel opzichten een grote voorsprong hebt op andere doorsnee honden bezitters

En ik hoop dat je na dit hele verhaal nog wel eens samen met mij wil trainen!

Groetjes, Mijke

PS
Het zou wel leuk zijn als ook alle schrijvers die in ander forum topics hier actief zijn, ook een bijdrage aan dit topic zouden leveren!!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote