View Single Post
Old 24-03-2008, 19:39   #8
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

In die artikelen las ik ook niet iets echt nieuws over roedel gedrag
Niemand heeft denk ik ooit beweerd/gedacht dat het een continue rangorde knokpartij in een roedel is (dan zouden er maar weinig roedels overleefd hebben!)
Het is juist een geoliede samenleving waarin de spelregels voor iedereen heel helder en duidelijk zijn.

Het punt is alleen dat veel honden (en kinderen!) niet van jongs af aan op een natuurlijke manier werd bijgebracht wat de spelregels in het gezin en onze samenleving gebruikelijk zijn.
En op het moment dat dit onduidelijk voor ze is, zullen ze er terecht een eigen invulling aan willen gaan geven.
En door het onduidelijke/inconsequente gedrag van honden eigenaren (en ouders!) hebben we in onze samenleving te maken met veel “probleem”gedrag.

Ik ben het helemaal met Barry eens dat er wel tig methodes zijn die succesvol kunnen zijn. En iedereen moet ook beslist de methode kiezen die het best bij hem of haar past!
En zo lang dit gepaard gaat met begrip (lezen van de hond), kennis van zaken(achtergrond) en consequent gedrag, zal voor de hond ook duidelijk zijn wat van hem verwacht wordt.

Quote:
Originally Posted by Jolanda View Post
Dat is nou waarom in de gedragsbegeleiding wel wordt gegrepen naar die dingen zoals b.v. als eerste eten en als eerste door de deur/andere ruimte.
Daar zit de verhouding al scheef en is de hond de baas over de eigenaar.
Om dit weer recht te trekken zou de eigenaar eerst de rangorde weer recht moeten zetten, zodat die eigenaar weer de leider wordt.
Als de rangrelatie duidelijk is, dan is het veel makkelijker om die rang te houden door simpele dingen en hoef je daar echt niet meer je best voor te doen en hoef je echt niet meer altijd als eerste te eten of als eerste door een deur/ruimte heen….

En als een hond een keer door een hond (evt. een ouderdier en een pup) wordt gecorrigeerd, dan is dat harder en duidelijker dan dat wij als mens kunnen. En daardoor is het tussen de honden onderling veel duidelijker dan tussen hond en mens.
En hier ben ik het dus ook helemaal mee eens!

Maar helaas is niet iedereen die aan een (wolf)hond begint, in de gelegenheid is om eens een paar dagen achter elkaar naar het gedrag in een mini roedel (vader en moeder hond met nest pups) te kijken.
Daarom adviseer ik mensen om eerst behoorlijk wat te gaan lezen over wolven en natuurlijk gedrag en dan om vanaf het begin een duidelijk consequente alpha cq roedelleider voor z’n pup te zijn!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote