View Single Post
Old 06-07-2012, 23:22   #10
Bahco
Junior Member
 
Join Date: Jun 2011
Location: Beilen
Posts: 16
Default

Toevallig heb ik er net iets over gelezen. In het boek: Wat denkt mijn hond van mij? schrijft Walty Dudok van Heel, het volgende:

"Er bestaan zowel bij ons als bij honden gedragingen die wij over en weer eigenlijk verkeerd beoordelen. Zo vertonen honden vaak bepaalde gedragingen waarvan wij vinden dat het liefde of genegenheid uitdrukt. Ze likken bijvoorbeeld vaak aan onze handen en als ze de kans krijgen, wassen ze ook onze oren! Natuurlijk is dit vriendelijk bedoeld. Maar dit gedrag heeft nog een andere betekenis. Het zijn toenaderingspogingen van de lager in rang staande naar de hogere in de rangorde. Het is altijd de ranglagere hond die toenadering zoekt. Een ranghogere hond zal dit nooit doen ten opzichte van een ranglagere."


Het likken zou dus inderdaad wijzen op onderdanig gedrag.

Ik heb het boek gelezen op aanraden van de fokker. Ik had het wel eerder willen lezen (onze Bahco is nu 16 maanden), toen we hem net kregen met 8 weken. Er staan wel bepaalde gedragingen ed in, wat handig was geweest, als ik wist waar dat voor was.

Bahco likte in het begin ook erg veel, met name de blote huid. Nu is dat minder geworden. Apart vind ik wel, dat hij constant onze zoon van 1 likt (kruipt), terwijl onze zoon wel lager in rang zou zijn dan Bahco volgens Bahco zelf natuurlijk.
Bahco jest offline   Reply With Quote