View Single Post
Old 06-02-2012, 02:39   #7
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Tsja een ieder heeft tuurlijk zijn eigen mening over "toegevoegde waarden"

Als ik denk dat mn teef om diverse redenen kan bijdragen aan "ras verbetering" (en dus niet alleen ras vermeerdering!) zal ik met haar gaan fokken

En voor mij persoonlijk zal dat dan nooit meer dan 2 of in uitzondering max 3 nestjes zijn.
En dat alleen omdat ik vind dat het voor de genenpoul van een ras niet noodzakelijk is om met een teef nog meer nesten te fokken.
Om de zelfde reden zal ik ook niet snel een "herhalings combinatie" fokken. (Alleen als uit een eerste nest erg weinig pups voortkwamen, maar die wel bijdroegen aan ras verbetering in mijn ogen)

En dat "rasverbetering" ligt in de optiek van ieder fokker waarschijnlijk altijd een tikkeltje anders

Maar persoonlijk kan ik er met mn pet niet bij waarom sommige fokkers iedere loopsheid hun teef laten dekken!
Dat is voor de gezonde opbouw van een ras echt niet nodig.... Bovendien verbaas ik me vaak dat ook teven met a typische ras eigenschappen volop voor de fokkerij worden ingezet.

Maar tsja zolang er een afzet markt is, is dat blijkbaar voor sommige fokkers voldoende....

Tegenwoordig loopt deze markt wat betreft het TsW ras gelukkig wat terug, waardoor fokkers in diverse landen vaak grote moeite moeten doen om al hun pups te kunnen verkopen.
Wellicht helpt dit om in de toekomst ook weer wat meer op kwaliteit dan op kwantiteit te gaan fokken
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote