Thread: BONITATIE ??
View Single Post
Old 27-06-2006, 13:04   #6
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Jos,

Ook ik heb een aantal keren de bonitatie meegemaakt en meegedaan met onze honden.

Hier wordt niet een harde dreiging uitgevoerd maar meer een soort karaktertest uitgevoerd.

Je moet ook niet het uiteindelijke doel vergeten waarvoor deze honden gefokt zijn.

Je ziet het dus ook terug in een meer opgewonden standje dan bij de Saarloos.

Deze dreiging bestaat uit het eerst langslopen vn een pakwerker met een stok, die hij een keer naar boven doet, daarna komt de pakwerker weer terug en schreeuwt een keer en heft weer de stok, de benadering naar de hond toe is hooguit een meter en er zit sowieso nog 5 meter tussen de hond en de pakwerker. Dus alles nog op redelijke afstand, zeker niet te vergelijken met politiewerk van Mechelaars of Duitse herders of training voor IPO of VH.

Eerst gebeurt dit met de eigenaar ernaast en daarna het hele ritueel zonder eigenaar erbij.

De test is om te kijken of de honden niet het extreme vluchtgedrag vertonen. Doen ze dit wel, dan komen ze niet in aanmerking voor de fokgeschiktheid dus uitgesloten van de fokkerij.

Het is zelfs zo, dat een hond helemaal niet in de aanval hoeft te gaan en rustig op zijn plaats kan blijven. Zeer gewenst gedrag overigens.

Na afloop van de zgn. dreiging gaat de pakwerker meestal nog naar de honden toe en haalt ze aan wanneer dit mogelijk is.

Maar om hierover te kunnen oordelen moet je het zelf een keer meegemaakt hebben. Een mening hebben over de gang van zaken is snel gemaakt en naar buiten uitgedragen maar omdat je het niet kunt vergelijken met trainingen hier in Nederland of in Westeuropa, betreffende de verdedigingsrassen, is dat heel moeilijk om je er ook maar een voorstelling van te geven hoe het precies in zijn werking gaat. Ik kan hier alleen maar een situatie schetsen.

Ik ben ook geen fan van Politietraining of IPO of VH voor huishonden terwijl ik wel ook Duitse Herders heb en ik moet zeggen, dat de dreiging betreffende de Duitsers vele malen groter is dan deze dreiging bij de Bonitatie.

Ik hoop dat je dus nu een klein beetje van mening zult veranderen hieromtrent.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote