Hoi Patty,
Ik heb de honden tijdens de aanleerfase aan de riem, die ik in mijn hand houd. Dit zodat ik indien nodig kan corrigeren.
Als de hond door heeft dat hij moet volgen, dan gebruik ik een riem om mijn middel, daaraan zitten dan de lijnen. Voordeel hiervan is dat als ze toch plotseling uitwijken/trekken ik veel 'sterker' / stabieler ben. Dit omdat ik een ruk aan mijn middel kijg maar wel het stuur met twee handen vast kan houden. Bij het in de hand houden van de riem en met diezelfde hand het stuur vast houden, loop je inderdaad meer risico op bovengenoemde berminspecties. En toch heb ik de vrijheid om indien nodig van de fiets te springen zonder dat mijn honden nog aan de fiets zitten. ( Aan een goede springer zit overigens wel een soort van breekpen voor zulke situaties)
@ Willy;
Hoi Willy als je het leuk vindt om met de hond te gaan fietsen, zo dat op zich moeten kunnen. Het is best te doen om haar te leren te volgen naast de fiets en te trekken aan de step. Is een beetje hetzelfde als volgen tijdens het wandelen, en trekken als ze het speurtuig omkrijgen.
Groetjes Bert.
|