Honden hebben niet voldoende aan alleen vlees. Wolven zijn prooidier eters ipv vlees eters zoals katten. Wolven eten het voorgekouwd voer van de herkouwers dus ook. Maar bij vuile pens krijgen ze dat ook. In de tijd dat ik bij Trumler werkte kregen de honden en wilde honden en kruissingen allen pens en uiers. Ze werden hier oud en groeide goed uit en werden nooit ontwormt. Nu is dit extreme niet wat we bij onze honden moeten doen.
Wolven hebben ook wormen, zoals alle honden dat bij zich hebben. Dit is ook niet erg. Wanneer het immunsysteem aangetast wordt, de dieren ziek worden of door stres kan de weerstand minder worden en de wormen krijgen de overhand, soms zo erg dat ze er achter zo uitkomen. Wilde wolven krijgen dat ook wel eens en soms gaan ze ook dood. Wolven in dierenparken die soms extra stress hebben worden daarom ook ontwormt. Wilde wolven zijn beter bestand simpel daarom omdat zwakkere minder overlevingskansen hebben en sterkere dieren met meer weerstand meer kans hebben deze genen door te geven. Omdat wij vooral rashonden veel ontwormen is er geen selectie, fokdieren die shows lopen en vaak wel ontwormt worden worden nu juist gebruikt voor de fokkerij.
Meerdere malen per jaar ontwormen lijkt mij ook eerder schadelijk maar zeker overbodig. Een gezonde hond in een goede conditie heeft voldoende weerstand. Pups worden wel met 6 9 en 12 weken ontwormt. Soms zelfs nog vaker. Ik zou gewoon overleggen met de DA.
Wat betreft het voer. In de groei is goede voeding wel belangrijk. Een te kort kan groeifouten opleveren. Maar uitgegroeide honden moeten natuurlijk geen continu tekort krijgen maar verder is dat uitgebalanceerde voer wat overdreven. Een wolf eet ook wat hij krijgt, en haalt eruit wat hij nodig heeft. Ranglagere dieren hebben niet eens de keus en eten alleen de resten.
gr Jos
|