Persoonlijk heb ik het niet zo op termen als "amichien bonding" het gaat gewoon over roedel/wolven gedrag.
Om mevr. J Fennel even te qouten

ik lig niet zo wakker van auteursrechten

)
Het leiderschap wordt benadrukt rondom vier specifieke elementen: eten, jacht, veiligheid en status..........
De Amichien Bonding methode is gebaseerd op de vier bovengenoemdede elementen die vertaald zijn naar gedrag ten opzichte van uw hond.
Wat ze hier dus zegt is dat je met deze vier elementen je leiderschap kan benadrukken, volgens mij kan je pas iets benadrukken als je het in, meer of mindere mate, al hebt.!!
Het probleem bij een groep honden baasjes( in het algemeen) is dat de hond al op gelijke voet staat of hoger, ook niet fysiek corrigerend optreden lokt een reactie uit, dat is tenslotte de bedoeling van o.a. J. Fennel, maar de reactie is niet te voorspellen en moet dus goed begeleidt worden, autorijden leer je ook niet uit een boek. het is de combinatie van theoretische kennis en praktijk.
Uit een boek leren hoe iemand zijn hond kan laten zitten of over een hekje kan laten springen vind ik allemaal best. Maar bij gedragsproblemen is het m.i. toch echt het verstandigst om naar een goede hondensportvereniging(HSV) / K.C. te gaan. Zeker als er sprake is van BIJTEN!!!!, we kunnen het leuk happen noemen klinkt minder erg, maar sorry

het is gewoon BIJTEN!!
Helemaal mee eens letty!......
Ik heb het geloof ik al ergens eerder vermeld, maar wij gaven bij onze HSV als instructeurs elkaar les, er zit zo`n groot verschil tussen lesgeven, en een uur later zelf met je hond trainen, ook wij als instructeurs(-ice) hebben dat extra paar ogen gewoon nodig!
Groetjes Bert.
Ik vind het wel erg leuk dat we gewoon allemaal onze mening kwijt kunnen, zonder er een strijd van te maken, net een gezellig verjaardagsfeestje!!