Hallo,
Ik heb begin 2005 geprobeerd om mijn jonge reu vooruit te helpen met de clicker. Ik ben er mee moeten stoppen omdat de toenmalige hondenschool het nodig vond om o.a. één uur lang aandachtsoefeningen te trainen zonder dat de hond eventjes mocht ontspannen. Onze Heron kon al de drie houdingen en verdere basisoefeningen. Dus hij was wel geinteresseerd in het eten maar kon het verband niet leggen met de oefening want hij deed het al zonder clicker en eten.
Ikzelf begon behoorlijk gefrustreerd te worden en heb wijzelijk besloten ermee te stoppen en enkel nog mijn stem te gebruiken.
Als ik het probleem aanhaalde zei de instructeur simpelweg dat ik maar het boekje moest kopen. Ook het fijt dat het absoluut verboden is om een slipketting te gebruiken kan ik niet begrijpen. Vroeg of laat zal je op straat je hond van 40 kg toch eens moeten corrigeren. En van een loshangende slipketting heeft geen enkele hond last, in tegendeel tov vaste halsband.
Nee geef mij maar de "klassieke" methode waarbij band tussen hond en mens het belangrijkste is. Je stem heb je altijd bij en als je ook een csw regelmatig beloond kan je alles bekomen wat je wil.
Patrick
|