Hallo Jason en andere forum bezoekers,
Het is de eerste keer dat ik reageer op een berichtje, dus hopelijk gaat het goed...
Mijn naam is Patty en ik heb sinds 17 december een TW-reu, inmiddels 5 maanden oud en zijn naam is Jourdy. Sinds wij Jourdy bij ons hebben, heb ik het boek van de Hondenfluisteraar al zeker 5 keer van voren naar achteren gelezen en al menigmaal allerlei adviezen hier op het forum opgezocht. Bij deze; geweldig dat deze web-site bestaat!
Mijn man en ik zijn beide opgegroeid met honden (duitse doggen, herders, husky) en zijn door de fokkers voldoende gewaarschuwd voor de nadelen van een TW. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat we niet hadden verwacht dat het zo vermoeiend zou zijn een Tjech op te voeden! En in de afgelopen maanden hebben we beide al menigmaal op het punt gestaan ons monstertje achter het behang te plakken! Je weet inderdaad niet van te voren wat voor karakter de hond zal krijgen en met 9 weken ! begon Jourdy mij al te berijden en naar me te grommen. Heb dus menig machtstrijd met hem geleverd. Volgens de dierenarts is Jourdy, zoals ze dat noemen, een alpha-mannetje. En dat merk ik regelmatig! Ik kan dus alleen maar eens zijn met de adviezen van voorgaande schrijvers; bezin goed voor gij begint!
Echter moet ik er wel meteen achteraan schrijven: Als je genoeg geduld (dat is echt het sleutelwoord bij de opvoeding van een TW) kan opbrengen en consequent kan zijn, dan heb je uiteindelijk wel een geweldig dier in je bezit !!! Als Jourdy bijvoorbeeld je spontaan een kus komt geven, of heerlijk op zijn rug ligt te slapen, weer een nieuwe oefening heeft bijgeleerd, is hij de allerliefste wolfhond van de wereld! Ik zou hem dan ook voor geen goud meer kwijt willen!!!
Groetjes van een trotse TW-mamma