Hallo Christa en anderen,
Nee, mijn TsWh Igor rent niet alleen weg als er 'iets' van achteren aankomt, maar zodra hij ze maar ergens ziet al is het een paar 100 meter ver! Hij deinst al terug (soms zelf zo erg dat hij het in zijn broek doet van angst) als er maar een wandelaar, fietser, hardloper, brommer enz. op hem afkomt. Hij vertoont dan hele sterke angst. Auto's zijn niet zo erg. In een kamer kan een onbekende hem niet benaderen. Kan wel, maar grote kans dat hij zijn anaalklieren open zet van angst. Hij duikt dus alleen 'maar' angstig weg. Hij vertoont geen agressie. Zelfs geen angstagressie. Tenminste tot nu toe niet en ik ben er altijd bij. Het is dus erg lastig om hem mee op visite te nemen (doen we wel) en er onaangelijnd mee te lopen in het dorp (dit is geen punt) of in een, voor hem onbekend, wandelgebied. Als hij met mijn hondenuitlaatservice mee loopt, is hij helemaal het heertje. Hoge staart, bekend terrein, en een groep honden om mee te ravotten. Hij loopt zelfs naar andere honden toe met de eigaar in de buurt, maar hij blijft op gepaste afstand van die eigenaar. Sinds ik nu het homeopathisch middel Nux Vomica geruik, is het achterna blaffen van een fietser of hardloper (die zijn het ergste) afgelopen. En naar mijn idee is de angst minder erg en herstelt hij zich sneller. Laten we hopen dat het steeds beter wordt.
Als iemand ook zulke ervaringen heeft met zijn TsWh of SWH en er ook mee bezig is, of je denkt nog een goede tip te hebben, dan is een reactie natuurlijk altijd fijn.
Groetjes  

Jolanda