Vanzelfsprekend vind ik ook dat fokkers hun verantwoordelijkheid moeten nemen als een door hen gefokte hond, door welke reden dan ook herplaatst moet worden.
Maar niet iedere fokker (er zijn ook hobby fokkers die geen grote kennels en opvang mogelijkheden hebben) zal dan die honden ook gelijk letterlijk kunnen opvangen. Maar ik ken maar weinig fokkers die in zo'n geval niet altijd mee willen denken over andere mogelijkheden/oplossingen!
Maar er is m.i ook nog een verschil tussen acute nood opvang (i.v.m. overlijden, ziekte, etc) en opvang i.v.m. vakantie/verhuizing etc.
Diverse malen nam ik vanzelfsprekend honden uit de lijnen van mijn
eigen kennel (of van andere fokkers zoals nu reutje Batje) direct bij ons in huis op.
En met wat passen en meten en noodconstructies (als het opnemen van extra vrije dagen van alle gezinsleden) lukte het ons ook altijd om dit te kunnen "managen". En hierbij brachten we de eigenaar ook nooit iets voor in rekening.
Een ander verhaal vind ik het, als het gaat om vakantie of verhuizing of emigreren van de eigenaar. (Daarom vind ik persoonlijk ook sommige reacties hier op het forum ook wel "erg kort door de bocht")
Dit zijn m.i. persoonlijke keuzes van een eigenaar, waar je een fokker niet voor aansprakelijk kunt/mag stellen!
Als eigenaar van een hond is het fijn als een fokker in zo’n geval met je mee wil denken.
Maar als de fokker ook geen andere mogelijkheden/oplossingen/tips heeft dan een goed pension, blijft het de verantwoordelijkheid van de eigenaar!!
Als je als eigenaar/ouders van honden/kinderen besluit om op vakantie te gaan/ te verhuizen/te emigreren, is dat een besluit waar niemand iets mee te maken heeft, maar waar je zelf van te voren wel alle consequenties van dient te overzien.
En soms zal je dan geconfronteerd worden met oplossingen die vanzelfsprekend (soms veel) geld kosten.
Maar het is m.i. niet reëel om dan b.v . een fokker van je honden verantwoordelijk te stellen (op te laten draaien) voor de consequenties van jouw persoonlijke keuze!
Ik weet ook dat fokkers zoals b.v. Koos/Letty, Stefanie altijd hun benen uit het lijf zouden lopen voor "noodgevallen" (Letty heeft er op dit moment zelfs weer twee onderdak verleend)
Maar...... als het gevallen betreft van eigenaren die bewust een persoonlijke keuze maken en die daarom opvang van hun honden zoeken, kunnen eigenaren niet van een fokker verwachten dat die daarvoor ook de verantwoordelijkheid en/of kosten op zich neemt!
Want mensen, hoe vervelend het ook in eerste instantie misschien ook klinkt (tsja, ik maak hier waarschijnlijk geen vrienden mee) Het is wel de keuze van deze mensen om te emigreren, en het is hun verantwoordelijkheid om dan oplossingen voor hun honden en tig van andere zaken te zoeken. En het is hartstikke rot voor ze dat ze tot op heden nog geen voor hen betaalbare oplossing gevonden hebben.
En natuurlijk snap ik best wel de frustraties (over totaal andere zaken) die aan de reacties aan dit forum ten grondslag liggen. Maar we moeten met z'n allen wel proberen de zaken helder te houden.
Los van alles dat onderling speelt in de TsW wereld, is het feitelijk zo dat de eigenaren van 2 Tsw’s zelf de keuze gemaakt hebben om te gaan emigreren en nu opvang zoeken voor 6 mnd voor hun w TsW's.
Deze 2 honden zijn ook meerdere malen in (een zeer goed) en wolfhond -ervaren pension geweest tot tevredenheid van eigenaar en pension. Wellicht was/is het een optie om ook eens met hen te overleggen over een speciale prijs van 6 mnd opvang (ik weet dat deze mensen altijd best bereid zijn eens te overleggen).
En voor degenen die nu denken dat ik wel erg makkelijk uit mijn nek zwam; ook ik/wij hadden verregaande emigratie plannen......maar door de verregaande (ook financiële) consequenties t.a.v onze kids en "vee" hebben we dit voorlopig even op een laag pitje moeten zetten.
En dat was natuurlijk ook geheel onze persoonlijke keuze op basis van onze eigen omstandigheden.
Even voor de duidelijkheid: Ik suggereer hier ook niet mee dat onze keuze de beste is en dat andere mensen ook de zelfde keuze zouden moeten maken!
Want iedereen heeft het recht op zijn/haar eigen keuzes, maar daarbij ook natuurlijk ook de volle verantwoordelijkheid voor de consequenties hiervoor!
En ik hoop echt van harte dat er nog een opvangmogelijkheid voor deze twee honden gevonden wordt!
groeten,
Mijke
|