View Single Post
Old 03-03-2011, 01:53   #26
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

@ Yvonne: dank je voor je cooperatieve opstelling in wolfhonden wereld! Fijn dat mensen in velerlei opzicht meewerken/samenwerken voor een gezonde toekomst van het TsW ras.

Helaas zijn er nog steeds technische problemen op deze site zijn, waardoor nieuwe mensen soms niet kunnen inloggen.
Daarom plaats ik op verzoek van Tanja Stoetman van Stichting Saartje nu ook deze tekst:

Hierbij wil ik me even voorstellen: Ik ben Tanja, voorzitter van Stichting Saartje. Ik begrijp jullie standpunt wel dat er geen dwergen meer geboren hoeven te worden. Is helemaal waar, maar helaas is de realiteit anders.
Het zal tijd kosten om in het buitenland de fokkers te overtuigen, en dat lukt alleen als je meerdere dwergen kan tonen. Hier in Nederland is ook nog genoeg te doen: de VDH (Duitse herders) wil nog helemaal niet gaan testen, terwijl de afwijking bij de DH vandaan komt. Ook daar geldt, dat als je dwergen kunt tonen, dat dan pas doordringt dat de afwijking serieus genomen moet worden.
Dat het makkelijk is voor een fokker dat de dwergjes wel door ons worden opgevangen lijkt me niet: Een fokker die een dwerg in leven houdt en de pup naar Nederland weet te krijgen (reiskosten ! ) houdt van zijn/haar honden en krijgt ongetwijfeld een grote band met de dwerg die hij vervolgens moet afstaan om het dier de behandeling te geven die het nodig heeft.
Het is een flinke financiele en ook vaak emotionele strop voor de fokker, en die zal het niet gauw nog eens laten gebeuren.
De betreffende fokker zal dus ook andere fokkers informeren en zo hopen we uiteindelijk iedereen te kunnen overtuigen.
Door de dwergen hier te behandelen verbetert hun kwaliteit van leven, en zullen ze zeer waarschijnlijk ook langer leven. Dat de injecties pijnlijk zijn lijkt me niet. Ik injecteer 2 honden 3x per week, en heb ook Saartje jarenlang behandeld. Natuurlijk kan je een keer op een gevoelige plek zitten, en zeker is dat de ene hond het zonder problemen ondergaat en de ander al begint te piepen voordat je begint. Mensen met Diabetes injecteren zichzelf meerdere keren per dag. Die doen dat toch echt liever dan dood gaan…waarom zou dat voor de honden anders zijn?

Ik hoop van harte dat Stichting Saartje zichzelf op den duur onnodig maakt. Helaas is dat nog niet het geval. Tanja

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote